Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej, byter inte på chans, jag mäter mig till vad som är fel. Jag funderar lite på om kolen är slitna men där brukar det väl vara till/från som gäller. Ska mäta solenoid och 12-voltmatning direkt på startmotorn under startförsök idag så får vi se vad det ger. Alkolåset är för övrigt fortfarande misstänkt. Mätningen kommar att ge svar på det. Batteriet är det inget fel på, det är nytt.
Bilen går som taxi, 2012, gått 36000 mil, så sliten lär den vara såvida den inte är bytt, startmotorn ser väldigt ny ut.
Gjorde bypass på styr-ledningen, då drog solenoiden men den orkade inte dra den 5-cylindriga, verkar stämma med teorin om lågt vridmoment, jag får nog byta startmotor i alla fall...
Skruvat isär motorn. Består av en mycket liten rotor, permanentmagneter som stator och fyra kol som det blir ganska knepigt att få tillbaka runt kollektorn. Dessutom ingår en planetväxel för att öka vridmomentet...
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (827.99 KiB) Visad 536 gånger
Problem solved. Det var inte Startmotorn...
Det var huvudsäkringen för Generator/Startkretsen fast felet var intermittent, kom och gick, av en alldeles speciell anledning och den är orsakad av V70:s designteam som gjort bort sig rejält när det gäller placeringen av säkringen. Det uppstod en spricka tvärs över säkringselementet. På grund av att säkringen är monterad fritt i luften längs med en stel huvudkabel,vidare i direkt anslutning till batteriets pluspol så uppstår det mekaniska spänningar över säkringen när man tar ur och sätter in ett nytt batteri eftersom man då tvingas böja undan hela kabelkomplexet. Gör man det några gånger är risken stor att man har problemet på halsen. Jag gjorde det när jag köpte bilen eftersom den hade/har problem med tomgången, bilen startade om motorn tills batteriet dog. Jag köpte nytt batteri och sprickan uppstod eller blev mer signifikant. Jag körde hem bilen och sedan startade den inte längre. När jag mätte 12 voltsmatningen till startmotorn var ledningen obelastad och det såg ut som anslutningen fungerade, när jag tryckte på startknappen, uppstod avbrottet eftersom strömmen blev för stor för den dåliga kontakten över sprickan, förmodligen uppstod en gnista men det ser man inte från förarplatsen.
Jag har tillfälligt löst problemet genom att böja en del av den plåt som säkringen är integrerad i så sprickan pressas ihop men så kan man inte ha det i längden. Ska man byta säkring måste man kanske byta hela kabeln ner till startmotor och generator vilket jag inte har någon lust med. Möjligen går det att byta säkringsplåt men då måste man löda om anslutningskabeln på runt 100 mm2 Förslag?
Var ut till bilen för att ta bilder och provstarta... funkar inte igen och man ser mycket riktigt en liten gnista i sprickan.
Bifogar bild på en exakt likadan huvudsäkring för resten av bilens 12 voltsförbrukare. Säkringsplåten är formad som ett L utgående från batteriets pluspol belägen längst ner på bilden, En bit upp på plåten finns en rektangulär plastyta som täcker underdelen av säkringen.På andra finns en en brun plastbit som täcker själva säkringselementet där sprickan uppstått. Den säkring det är problem med ser likadan ut men är monterad ner på sidan av batteriet så den är inte åtkomlig då kabelkomplexet är monterat. Säkringarna syns på tidigare bifogat elschema och har beteckningarna PF1 och PF2
Senast redigerad av 1 rogerhq, redigerad totalt 0 gånger.

Du borde rimligen kunna testa att koppla ur ABS-mo[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]