- lör 04 jun 2016, 21:52
Problem solved. Det var inte Startmotorn...
Det var huvudsäkringen för Generator/Startkretsen fast felet var intermittent, kom och gick, av en alldeles speciell anledning och den är orsakad av V70:s designteam som gjort bort sig rejält när det gäller placeringen av säkringen. Det uppstod en spricka tvärs över säkringselementet. På grund av att säkringen är monterad fritt i luften längs med en stel huvudkabel,vidare i direkt anslutning till batteriets pluspol så uppstår det mekaniska spänningar över säkringen när man tar ur och sätter in ett nytt batteri eftersom man då tvingas böja undan hela kabelkomplexet. Gör man det några gånger är risken stor att man har problemet på halsen. Jag gjorde det när jag köpte bilen eftersom den hade/har problem med tomgången, bilen startade om motorn tills batteriet dog. Jag köpte nytt batteri och sprickan uppstod eller blev mer signifikant. Jag körde hem bilen och sedan startade den inte längre. När jag mätte 12 voltsmatningen till startmotorn var ledningen obelastad och det såg ut som anslutningen fungerade, när jag tryckte på startknappen, uppstod avbrottet eftersom strömmen blev för stor för den dåliga kontakten över sprickan, förmodligen uppstod en gnista men det ser man inte från förarplatsen.
Jag har tillfälligt löst problemet genom att böja en del av den plåt som säkringen är integrerad i så sprickan pressas ihop men så kan man inte ha det i längden. Ska man byta säkring måste man kanske byta hela kabeln ner till startmotor och generator vilket jag inte har någon lust med. Möjligen går det att byta säkringsplåt men då måste man löda om anslutningskabeln på runt 100 mm2 Förslag?
*** Allmänt universalsnille ***