- tor 02 jun 2016, 10:30
#1082017
Skulle montera en ny drivknutsdamask igår, vänster yttre knut på en V70 -00 (generation 1). Och när jag ska montera tillbaka drivknuten på axeln, då går låsringen sönder. Ringde till Volvo nyss och ville köpa en ny låsring, fick svaret att dom inte har dessa ringar att sälja löst, tydligen har dom inte ens lösa drivknutar att sälja, utan endast drivaxlar komplett med knutar. :-(O) Hela den här historien ger mig Bilmetro/Audi känsla, trodde jag skulle slippa problem av den här typen, nu när jag åker Volvo.. :-(O)
Då är min fråga VART kan jag få tag på en låsring?? Drivknutsdamasken kommer från Vparts men inga nya låsringar ingår i deras sats och den finns inte heller lös i deras sortiment. Enligt Volvo så ska låsringen alltid bytas om man plockar bort knuten och plockar man ur hela drivaxeln komplett från lådan, då ska också den inre låsringen bytas mot en ny. Den inre låsringen hade dom iaf att sälja lös på Volvo..
Och låsringen är av den här typen: http://www.veteranshop.se/shop/7900/art ... 121323.png
Före årsmodell -00 så satt det en annan typ av ring, om jag förstått riktigt. En ring som man kommer åt och kan vidga med en låsringstång. Men så är det alltså inte på den här Volvon jag skruvar med nu.
Då är min fråga VART kan jag få tag på en låsring?? Drivknutsdamasken kommer från Vparts men inga nya låsringar ingår i deras sats och den finns inte heller lös i deras sortiment. Enligt Volvo så ska låsringen alltid bytas om man plockar bort knuten och plockar man ur hela drivaxeln komplett från lådan, då ska också den inre låsringen bytas mot en ny. Den inre låsringen hade dom iaf att sälja lös på Volvo..
Och låsringen är av den här typen: http://www.veteranshop.se/shop/7900/art ... 121323.png
Före årsmodell -00 så satt det en annan typ av ring, om jag förstått riktigt. En ring som man kommer åt och kan vidga med en låsringstång. Men så är det alltså inte på den här Volvon jag skruvar med nu.
/Kör V70 2,4 Classic -00.