PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tekwest
#1081948
Hej
Ska byta motor och växellåda i min 59a amazon.
Sitter B16 i nu (låga kardantunneln) och undrar om man måste göra åverkan på karossen för att montera en b20 med m40.
Tacksam för svar
Mvh Stefan
av Arne
#1081954
Nej!
Du behöver inte göra någon åverkan på karossen för att montera i en B18/B20. Byter du kylare får du göra om fästena till kylaren, använder du B16 kylaren så får du montera ett rör i anslutning till nedre kylarslangen eftersom den går ut på motorns högra sida på B18/B20.
Användarvisningsbild
av Tekwest
#1081956
Okej tack.
Får m40 lådan plats även i den låga kardantunneln?
Ser annorlunda ut om man jämför med en amazon som det sitter b20 och m40 i.
Mvh Stefan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1082037
Du har väl tänkt på att det är 12V elsystem på B20. Det går att bygga om en 12V startmotor till 6V. Har fått berättat för mig av en som gjort det.
av Arne
#1082298
Tekwest skrev:Okej tack.
Får m40 lådan plats även i den låga kardantunneln?
Ser annorlunda ut om man jämför med en amazon som det sitter b20 och m40 i.
Mvh Stefan
Det ska rymmas med M40 låda.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1083115
Om jag inte är helt ute och "reser" sitter M40 från -60 års modell tillverkad efter semestern -60, alltså egentligen en -61 års modell. Att den heter -60 års modell ändå har att göra med att datum för första registrering i Sverige gäller som årsmodell sedan många år. För länge sedan hette dom modellerna -60/61 års modell. Jag hade under några år en -61 års PV (B18 motorn) som var tillverkad i september -61, alltså en -61/62-a. Det stod -61/62 i dom äldre pappren, men blev helt plötsligt bara -61
av xxargs
#1083138
lennarte skrev:Du har väl tänkt på att det är 12V elsystem på B20. Det går att bygga om en 12V startmotor till 6V. Har fått berättat för mig av en som gjort det.
Det går inte att flytta över 6V startmotorn från den gamla motorn?? Denna och generatorn är dom detaljerna som är spänningskänsliga - i övrigt är det inte mycket elektriskt som är spänningsberoende på sådana gamla motorer, en annan konding till brytaren på tändplattan kanske...

12V generatorn kan med befintlig regulator tvingas att köra på 7 Volt om man också trimmar ned strömspolen för lägre maxström - problemet är att strömstyrkan ofta bara är 35 ampere på en 12V generator medans 6 Volts generatorn ofta låg på 50 Ampere, men å andra sidan så får man med en 12V-generator att den laddar ordentligt redan på tomgång ;-)

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]