Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FBD
Hej!

Har en V40 T4 -98 som är svårstartad. Har provat att bytt tändstift och soppafilter. Dock utan resultat. Bilen är inte chippad eller på något annat sätt modiferad i motor. Vad kan det vara!?

Kan vara inbildning. Men jag tror den blir mer lättstartad när man gasar samtigt som man försöker starta upp den.

Om man startar den direkt efter att man stängt av den startar den som en klocka. Det är efter ungefär 5 min som den börjar djävlas igen.
Efter den gått igång är det inga problem alls.

Ibland så startar den faktiskt utan problem, fast den har stått 1 dag eller 2. Dock så händer det inte allt för ofta.

Kan det vara soppapumpen!?
Hoppas det är någon som vet vad det kan vara. :???:

Mvh
Anders
av S40T4
Om du har på tändningen på i ca. 5 sekunder innan du startar bilen, hoppar den igång direkt då?
I så fall så är det troligtvis bränsletrycksregulatorn som är trasig, ganska så vanligt på S/V40:n.
av FBD
Nej det blir inge lättare att starta. Har provat utan lycka :(
När jag bytte tändstift så var dom kritvita. För lite soppa!?
Men kan det kanske vara bränsletrycksregulatorn ändå!?
av FBD
Ingen som vet?! Några bra tips?
Grejer jag fått lite tips om vad det kan vara är. Lambdasond, bränslepump, luftmassemätaren, bränsletrycksregulatorn samt styrboxen. Några gissningar?! Vart ska man börja?

Lambda mätaren min lyste vid kraftigt pådrag förut några gånger. Då lämnade jag in den på koll. Det dom fick fram var: Att både bakre och främre hade fått felaktiga värden.
Efter att dom felen hade tagits bort ur datorn har det inte varit några problem.

Kanske det är Lambdan som mest troligt spökar då kanske?!
Isf, vilken är det troligen då isf!? Bakre eller främre?
av FBD
Provade idag att rycka ur luftmassemätaren. Dock utan skillnad. Det hände ingenting när jag rycker ur den eller sätter i den när motorn är i gång. Provade att köra med kontakten urryckt ifrån luftmassemätaren en bit. Det var inte mycket till skillnad. Tyckte inte den laddade riktigt som den skulle när den var ur dock. Lite segare vid gaspådrag.

Kan det kanske vara den som är felande!??!
Tycker att det borde vara större skillnad än den lilla skillnad som vart att inte köra med den alls. Eller?

När jag kopplade ur den så började även lite lampor lysa. Lamdan började lysa och antispinnen. Antispinnlampan fick jag dock bort genom att ta bort plus polen ett tag. Lambdan lyser nog tills man har startat om bilen en 5 ggr eller så.
av Bowin
Varken lambdasonderna eller LMM:en borde ha nånting o göra med att den är svårtstartad.
Ett enkelt sätt att kolla om BTR:en är kass är att ta bort slangen och kolla om det finns bensin i den..Isåfall är den kass..
Har för mig att om man kopplar ut LMM:en så går bilen i s.k Limp Home Mode, så då går den inte med full effekt. Att motorlampan börjar lysa då är helt normalt.
av uffe_hudik
jag har samma problem fast med en 2.0T -99 på min ska dom byta vevaxellägesgivaren.. bytt lamda utan framgång,, de påstår att det INTE är BTR idet läget
av skutte
hej
Hade det problemet ni beskriver letade nästan ihjäl mig på tantens bil som är en 2,0t-99

kom fram till att det var tomgångsmotorn som kärvade ibland gjorde rent den sedan har bilen gått som en klocka så har ni inte tittat på den så gör det
gör rent spjälhuset åxå om det var länge sedan...
av epn
Hittat något fel ännu? Min bil har precis samma symptom!!
Och någon som vet vars BTR sitter?
av FBD
hmm...Kan vevaxxellägesgivaren göra att det blir vita tändstift och trögstartad? Vad har den för funktion?

Tack för tipset "skutte". Ska prova att kolla om det kanske kan vara tomgångsmotorn som kärvar. Och kolla om man kanske kan rengöra spjälhuset. Är det svårt att komma åt dessa?

Hoppas verkligen att detta förklarar att den är svårstartad iaf. Men det kan väl inte göra så att stiften blir kritvita?!

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]