Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inhandlade en D4 (VEA) med automatlåda (8-växlade), premiärturen blev en klar besvikelse. Hade en D2 tidigare (1,6 liters) manuell växellåda, och den nya gick billigare än den gamla, vi pratar enstaka centiliter.
Tänkte att den starkare motorn skulle gå klart billigare än D2 när man hängde på vagnen, men den drog ca. 1 dl mer per mil än D2!
Ändå är det ingen jättevagn man har, det är en Hobby 410 med en vikt på hela 1150 kg!!!

Ni som drar med min konfiguration, låter ni automatiken sköta växlandet eller växlar ni manuellt.
Bilen får dra 1800 kg om man har rätt bokstäver på körkortet, hur ska det gå?
Det går jättebra att dra med automat. Förbrukningen är inte det viktigaste för mig utan att bilen orkar och går stadigt.
Drog hem en Mustang på en biltrailer för 10år sedan efter min V70R. Det var även snö och kallt men bilen gick fint. 1,1L/mil drog den. Inte farligt. Det var närmare 90mil dit och hem.
Kan vara att automatlådan behåller hög växel och inte lägger i lock-up istället för att växla ned och lägga i lock-up när det går tungt med vagnen på. Med den manuella låda du hade på D2 hade du inte det problemet. En förklaring till D4:ans låga förbrukning utan släp är också att den åttastegade automaten är så högt växlad på de högsta växlarna. Men den fördelen kan du kanske inte längre utnyttja när det börjar gå tungt.

Jag skulle testa att använda sportläget, där lådan väljer lägre växlar, och se om det hjälper därför att lock-up då kan användas i större utsträckning. Att växla manuellt i samma syfte är ytterligare en möjlighet.
andersuw skrev:åttastegade automaten är så högt växlad på de högsta växlarna.
Skillnaden på högsta växeln är inte speciellt stor, det är snarare slutväxeln som skiljer

Växellådor AW TG-81SC AW TF-80SC
Ettans växel 5,250 4,148
Tvåans växel 3,029 2,370
Treans växel 1,950 1,556
Fyrans växel 1,457 1,155
Femmans växel 1,221 0,859
Sexans växel 1,000 0,686
Sjuans växel 0,809 -
Åttans växel 0,673 -
Det jag menar med högt växlad inbegriper slutväxeln. Det är ju lådans utväxling i kombination med slutväxeln som bestämmer vilken nettoutväxling det i slutänden handlar om. Och då är en D4 med åttastegad automat väldigt högt växlad på åttan.
Håller du samma tempo som med D2an då? Finns en risk att man kör lite snabbare med mer kraft under huven, t.ex vid uppförsbackar med husvagn kan man ligga kvar på samma hastighet utan att sacka. En resa kanske inte heller gör rättvisa kan räcka med att det är mycket motvind just då du körde med vagnen för att lägga på en dl per mil. Eller att den bränner ur partikelfiltret just då.

/Kalle
Automat kostar centilitrar, så är det bara.

När jag drar tunga släp med min XC60 växlar jag gärna manuellt när man är uppe i fart för att säkerställa att den låser växeln, annars kan det börja med slip och onödiga nerväxlingar i uppförsbackar etc, vilket jag gärna undviker.
~Kalle~ skrev:Håller du samma tempo som med D2an då? Finns en risk att man kör lite snabbare med mer kraft under huven, t.ex vid uppförsbackar med husvagn kan man ligga kvar på samma hastighet utan att sacka. En resa kanske inte heller gör rättvisa kan räcka med att det är mycket motvind just då du körde med vagnen för att lägga på en dl per mil. Eller att den bränner ur partikelfiltret just då.

/Kalle

Runt 80-85 km/t. Resan med D2 var ju lite längre än med D4. Tror nog också att automaten är boven, då utväxlingen på 8:an är rätt så hög, därför man kan tänka sig att det vore bättre med att använda sportläget, och ligga på 6:an eller 7:an.
Persvante skrev:
~Kalle~ skrev:Håller du samma tempo som med D2an då? Finns en risk att man kör lite snabbare med mer kraft under huven, t.ex vid uppförsbackar med husvagn kan man ligga kvar på samma hastighet utan att sacka. En resa kanske inte heller gör rättvisa kan räcka med att det är mycket motvind just då du körde med vagnen för att lägga på en dl per mil. Eller att den bränner ur partikelfiltret just då.

/Kalle

Runt 80-85 km/t. Resan med D2 var ju lite längre än med D4. Tror nog också att automaten är boven, då utväxlingen på 8:an är rätt så hög, därför man kan tänka sig att det vore bättre med att använda sportläget, och ligga på 6:an eller 7:an.
Tror du missförstått diskussionen ovan. Förmodligen får du aldrig automaten att köra på 8:e växeln då det går för sakta. Därför kör många med automat genom att manuellt växla vid körning med last, och på så sätt själva avgöra bästa växel för situationen. Mest ekonomiskt är att försöka köra på så hög växel som möjligt, dock utan att bilen då går tungt. Genom att du har en D4 har du mer kraft än D2 och borde kunna köra på 8:an på slät väg åtminstone.
Jag tror nog inte att TS missförstått diskussionen. 8:an går i vid ungefär den hastighet TS talar om. Det är troligen optimalt om man inte har släp på kroken. Men om växlingsprogrammet fortsätter att lägga i 8:an även med släp på kroken är det troligen inte längre optimalt. Bättre att ligga på en något lägre växel där bilen orkar hålla farten uppe även med lite motlut och med bibehållen lock-up.

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]