Mikesh89 skrev:Jag hade service och la till mjukvara för detta och mjukvara för att få bort så halvljus inte lös på läge 0.
Lite off topic:
Testade själv att ställa om detta på min V70 -02 där man kan göra via en så kallad kundparameter i VIDA. Det var inga problem att göra omställningen från "flexnoll" (halvljus och p-ljus på i läge 0) till "flexstd" (allt ljus av i läge 0). Till min förgrämelse märkte jag dock att i läge "flexstd" stängdes inte längre p-ljuset av när man slog av tändningen och drog ur nyckeln om man hade ljusomkopplaren i det läge där jag normalt vill ha den (strålkastare på). Så det var bara att ändra tillbaka till "flexnoll". Skulle annars vilja att det fanns ett läge där allt ljus var avslaget för de tillfällen där man grejar med bilen och behöver ha tändning på. Irriterande att man då inte kan slå av allt ljus för att minimera belastningen på batteriet. Man kan bara minska den genom att slå om till p-ljus, med åtföljande risk för att man sedan glömmer att ändra tillbaka så att bilen av misstag blir stående med p-ljus på.
.................
EDIT: Har nu kommit på en lösning på ovan nämnda problem. Det finns en så kallad kundparameter som inte finns med i VIDAs beskrivning av sådana parametrar, men som man ändå hittar och kan programmera i samma lista under CEM där man även hittar den programmering av varselljus (DRL) som jag talar om i stycket ovan. På svenska heter parametern "Varningston för halvljus" och på engelska "Light on warning". Parametern kan ställas i läge på eller av. I alla fall på min bil (en V70 T5 -02, byggd för den svenska marknaden och med xenonljus från fabrik) gör denna parameter inte alls vad man tror att den skall göra. Om man ändrat parametern för varselljus från flexnoll till flexstd, som jag försökte göra, och sedan ställt ljusomkopplaren i det läge där jag normalt vill ha den (strålkastare på) innebär värdet "på" för parametern "Varningston för halvljus" att p-ljuset (men ej halvljuset) förblir tänt när man slår av tändningen och tar ur nyckeln. Någon varning för att parkeringsljuset förblir tänt får man inte. Om man däremot ställer parametern "Varningston för halvljus" i läge "av" kommer även p-ljuset att slockna när man slår av tändningen, precis som jag vill ha det. Mycket märkligt det hela, men äntligen en fungerande lösning. :D
...................
Vet du hur det är med detta på V70 II? Om man programmerar om så att allt ljus är avslaget i läge 0, slås då fortfarande all yttre belysning av när man slår av tändningen när ljusomkopplaren står i läge "auto" eller i läge "strålkastare på"? Vad kostar själva programvaran? Och vad heter den och vilket artikelnummer har den?
Ytterligare en sak som irriterar mig lite på min V70 II är att bilen plingar hela tiden om man sitter i bilen med tändning på och dörren öppen. På V70N plingar det såvitt jag vet i det läget bara om man har programvara för den amerikanska marknaden när det gäller den här funktionen (då man i gengäld slipper pling för att bältet inte är på). Någon som vet om man på något sätt kan bli av med plingandet i det här läget (tändning på, öppen dörr) även på V70 II och vilken programvara man i så fall måste ladda?