Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej . Jag gjorde allt kring jobb själv . va bara programvaran . Tyckte själv det va sjukt . När jsg lämna nycklarna till min PT så bad jag om den mjukvaran . Då la han in den i servicen och då la programmet själv till en arbetskostnad på ca 1250 kr som han inte kunde ta bort fast han ville bjuda på det . Jag va med när han försökte nollställa kostnaden .

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tråkigt. Norpade just en av de sirener för runt 500 som jag hittade på bildelsbasen och har just skickat ett mejl till min PST för att boka tid för detta (själva sirenbytet plus mjukvaruladdning). Har då också bett om prisuppgift. Får se vad han svarar. Om det av någon anledning inte går att ta bort en post på räkningen kan ju verkstadspersonalen, om de vill, bara lägga till motsvarande rabatt istället. Så det där är helt en fråga om vad de vill och inte vill göra. Dock kanske detta inte är något som en vanlig PST kan göra utan vidare utan det måste förankras "högre upp".

Har laddat diverse mjukvaror som likt denna är av modell "billiga" och kan aldrig erinra mig att jag betalt någon större arbetskostnad för detta. Ser t.ex. att när jag lät ladda mjukvara för fjärrstart av värmare i min V70 -02 kostade arbetet knappt 300 kr och då var det inget annat än denna mjukvaruladdning som skulle göras vilket gör det rimligt att de tar betalt för lite ställtid och väntetid. Själva mjukvaran kostade ca 150 kr.

Vilken Volvoverkstad var det som skinnade dig på så mycket som 1250 kr för detta?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Jag hade service och la till mjukvara för detta och mjukvara för att få bort så halvljus inte lös på läge 0 det slogs in automatiskt på servicen 1250ca kr på varje mjukvara . Han fick bort en av arbetskostnaderna på rabatt

OK. Alltid något att de lyckades få bort det i åtminstone det ena fallet. Men illa är det i vilket fall. Vilken verkstad var detta?
Låter ju sjukt? För mig debiterade de 3.5 timme för byte av siren och backkamera. 3 timmar var för kameran då. Han sa att sirenbytet var busenkelt. Du behöver inte ens plocka bort hjulet. Räcker om man hissar upp bilen. Min gjordes på Upplands Motor i Hammarby Sjöstad och av en leveransmekaniker på nybil.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Upplands Motor är bra att ha att göra med enligt min erfarenhet, även om jag anlitar verkstaden i Uppsala snarare än Hammarby Sjöstad. Rimligt också att det är en mek på leveransverkstaden snarare än serviceverkstaden som monterar backkameran eftersom den delen monteras av ÅF även vid nybilsköp. Larmsirenen kanske båda verkstäderna klarar lika bra.
andersuw skrev:För dem med en bil ur 60-serien där siren med nivåsensor troligen standardmonterats borde det ju vara särskilt attraktivt att fixa detta. Bara lite mjukvara så är saken biff. Tror jag skall starta en tråd i den relevanta forumdelen (60-bilarna) för att uppmärksamma dem som har sådana bilar på den möjligheten.
Förklaringen till att det finns så mycket larmsirener med nivåsensor från 60-bilarna på bildelsbasen visar sig vara att det på de bilarna ingår redan från Kinetic. Det är alltså inte standard men nästintill. Kan kanske bero på att den första 60-bilen i den nya generationen, XC60, har stora, dyra och därför stöldbegärliga hjul och sedan har det fått hänga med på de övriga bilarna i 60-serien också.
Mikesh89 skrev:Jag hade service och la till mjukvara för detta och mjukvara för att få bort så halvljus inte lös på läge 0.
Lite off topic:

Testade själv att ställa om detta på min V70 -02 där man kan göra via en så kallad kundparameter i VIDA. Det var inga problem att göra omställningen från "flexnoll" (halvljus och p-ljus på i läge 0) till "flexstd" (allt ljus av i läge 0). Till min förgrämelse märkte jag dock att i läge "flexstd" stängdes inte längre p-ljuset av när man slog av tändningen och drog ur nyckeln om man hade ljusomkopplaren i det läge där jag normalt vill ha den (strålkastare på). Så det var bara att ändra tillbaka till "flexnoll". Skulle annars vilja att det fanns ett läge där allt ljus var avslaget för de tillfällen där man grejar med bilen och behöver ha tändning på. Irriterande att man då inte kan slå av allt ljus för att minimera belastningen på batteriet. Man kan bara minska den genom att slå om till p-ljus, med åtföljande risk för att man sedan glömmer att ändra tillbaka så att bilen av misstag blir stående med p-ljus på.

.................

EDIT: Har nu kommit på en lösning på ovan nämnda problem. Det finns en så kallad kundparameter som inte finns med i VIDAs beskrivning av sådana parametrar, men som man ändå hittar och kan programmera i samma lista under CEM där man även hittar den programmering av varselljus (DRL) som jag talar om i stycket ovan. På svenska heter parametern "Varningston för halvljus" och på engelska "Light on warning". Parametern kan ställas i läge på eller av. I alla fall på min bil (en V70 T5 -02, byggd för den svenska marknaden och med xenonljus från fabrik) gör denna parameter inte alls vad man tror att den skall göra. Om man ändrat parametern för varselljus från flexnoll till flexstd, som jag försökte göra, och sedan ställt ljusomkopplaren i det läge där jag normalt vill ha den (strålkastare på) innebär värdet "på" för parametern "Varningston för halvljus" att p-ljuset (men ej halvljuset) förblir tänt när man slår av tändningen och tar ur nyckeln. Någon varning för att parkeringsljuset förblir tänt får man inte. Om man däremot ställer parametern "Varningston för halvljus" i läge "av" kommer även p-ljuset att slockna när man slår av tändningen, precis som jag vill ha det. Mycket märkligt det hela, men äntligen en fungerande lösning. :D

...................

Vet du hur det är med detta på V70 II? Om man programmerar om så att allt ljus är avslaget i läge 0, slås då fortfarande all yttre belysning av när man slår av tändningen när ljusomkopplaren står i läge "auto" eller i läge "strålkastare på"? Vad kostar själva programvaran? Och vad heter den och vilket artikelnummer har den?

Ytterligare en sak som irriterar mig lite på min V70 II är att bilen plingar hela tiden om man sitter i bilen med tändning på och dörren öppen. På V70N plingar det såvitt jag vet i det läget bara om man har programvara för den amerikanska marknaden när det gäller den här funktionen (då man i gengäld slipper pling för att bältet inte är på). Någon som vet om man på något sätt kan bli av med plingandet i det här läget (tändning på, öppen dörr) även på V70 II och vilken programvara man i så fall måste ladda?
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
andersuw skrev:
Mikesh89 skrev:Jag hade service och la till mjukvara för detta och mjukvara för att få bort så halvljus inte lös på läge 0.
Lite off topic:

Testade själv att ställa om detta på min V70 -02 där man kan göra via en så kallad kundparameter i VIDA. Det var inga problem att göra omställningen från "flexnoll" (halvljus och p-ljus på i läge 0) till "flexstd" (allt ljus av i läge 0). Till min förgrämelse märkte jag dock att i läge "flexstd" stängdes inte längre p-ljuset av när man slog av tändningen och drog ur nyckeln om man hade ljusomkopplaren i det läge där jag normalt vill ha den (strålkastare på). Så det var bara att ändra tillbaka till "flexnoll". Skulle annars vilja att det fanns ett läge där allt ljus var avslaget för de tillfällen där man grejar med bilen och behöver ha tändning på. Irriterande att man då inte kan slå av allt ljus för att minimera belastningen på batteriet. Man kan bara minska den genom att slå om till p-ljus, med åtföljande risk för att man sedan glömmer att ändra tillbaka så att bilen av misstag blir stående med p-ljus på.

Vet du hur det är med detta på V70 II? Om man programmerar om så att allt ljus är avslaget i läge 0, slås då fortfarande all yttre belysning av när man slår av tändningen när ljusomkopplaren står i läge "auto" eller i läge "strålkastare på"? Vad kostar själva programvaran? Och vad heter den och vilket artikelnummer har den?

Ytterligare en sak som irriterar mig lite på min V70 II är att bilen plingar hela tiden om man sitter i bilen med tändning på och dörren öppen. På V70N plingar det såvitt jag vet i det läget bara om man har programvara för den amerikanska marknaden när det gäller den här funktionen (då man i gengäld slipper pling för att bältet inte är på). Någon som vet om man på något sätt kan bli av med plingandet i det här läget (tändning på, öppen dörr) även på V70 II och vilken programvara man i så fall måste ladda?

Absolut jag har fått in programvara art nr : VO 31254147 200 kr plus då eventuell arbetskostnad
Den gör att allt är av på läge 0 och allt är av på auto samt "halvljus" läget . Är du i parkeringsljus läget så fortsätter dom lysa om man låser bilen .

Ang plingandet med dörr osv så har jag inte det.

Beror kanske på att jag har keyless så när jag låser stängs tändningen av . Om du inte har keyless så piper ju bilen inte förr att dörren är öppen utan för att nycklen sitter i

Tack! Du har nog pling vid öppen dörr du också om du har tändning på vilket man i vissa lägen behöver när man grejar med bilen, till exempel om man kommunicerar med den via VIDA. Vid tändning av (och nyckel ur för bilar utan keyless) plingar det förstås inte.
Carplay trådlöst?

Med tanke på att trådlös CarPlay […]

Verkar som det bara finns en kung :-) Då bli[…]

Elpriset

Det har varit minuspriser ända ner till -35&o[…]

Lätt att jämföra med awd drar v&a[…]