Ok har nu kollat lite mer på bilen igen, (varning för många frågor men är tacksam för de svar jag får :D )
Avgasproblemet:
- Mätte lambdan, både referensspänning (0,5 v) och när den arbetar (pendlar fint mellan 0,3 och 0,9 v), så den verkar vara i sin ordning.
- Mätte LMM (enligt följande
http://www.240.se/litteratur/felsok_insp.pdf ).
- Motsåndet mellan stift 2 och 3 var 3,5 ohm, vilket verkar korrekt.
- Renbränningstestet av tråden gav också utslag.
- Med tändningen på mätte jag också spänningen mellan stift 2 och 3. Enligt dokumentet ovan (under "signaturen kimmens test om kompletterande mätning" för LMM nr 3517020 vilket det står på min) så ska spänningen ligga mellan 1,35 och 1,42 v. På min ligger spänningen på 1,2 v.
Frågan är om detta är ett dåligt värde som visar att LMM är trasig? Någon som har koll på detta?
För tomgångsproblemet (bra tomgång vid start men ökar sedan och hänger sig vid 1200 efter gaspådrag):
- Gjorde diagnostest för gasspjället.
- Gav kod 332 för full öppning, borde vara 333 enligt dokumentet.
- Gav kod 332 för tomgångsläge.
Jag kollade lite på kontakten till gasspjället och det visade sig att en av stiften sladdarna i kontakten lossnat. Den går att dra ur även när kontakten sitter i, tror detta hänt eftersom sladden varit för hårt spänd. Jag tryckte in sladden i kontakten och gjorde testet ovan igen, fick då kod 333 för full öppning istället för 332, vilket är korrekt enligt dokumentet. Vet inte om det är detta som är problemet med tomgången, vet inte heller hur jag ska fixa det.
Kanske kan limma fast sladden i kontakten igen eller om jag måste försöka få tag på en annan kontakt?
Gjorde också testet för spridare tomgångsventil och kallstartsventil:
- Alla fyra spridare arbetar.
. Tomgångsventilen öppnar och stänger ett tiotal ggr.
-
Kallstartsventilen hör jag inget från, någon som vet hur den ska låta eller hur man hör att den arbetar??
Grenrörspackningarna ser helt väck ut så jag ska byta dem i dagarna.
Någon som vet om det räcker att endast lossa grenröret från blocket för att kunna byta packningarna eller måste fästet längre ner på röret också lossas?
Tack på förhand!