Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1081349
de är precis som Lennart skriver jag menar fast jag är så dålig på att uttrycka mig i text. man får helt enkelt se till att göra en grundkontroll att allt är i sin ordning innan man börjar byta ut saker. ja vet en som bytte halva motorn innan de kom på att det var en glapp tändkabel..
#1081352
Tack för svar, är grymt tacksam för alla fina tips jag får här. När mysteriet är löst ska jag göra en bra redovisning av detta för andra som är i samma sits.

Jag nollade felkoder och har kört ett tiotal mil i sträck med bilen. Tog sedan ut felkoder igen och fick de jag skrev om ovan.

Bilen går hur bra som helst förutom att den fastnar på högt varv. Tex när jag kopplar eller stannar vid rödljus osv. Det är mycket tydligare när bilen är ordentligt varm.

Grenrörspackningen har jag inte kollat. Muttrarna där ser inte ut att ha varit loss sedan bilen var ny, 27 år sen. De är rostiga och jag vet inte om jag vågar skruva på dem ifall de går av. kan man känna ifall Grenrörspackningen är dålig på ngt sätt, typ känna med handen eller hälla såpvatren på skarven för att se bubblor eller nåt? Ska kolla detta ordentligt i så fall.

Har nu fått många tips om gasspjälls kontakten så ska kolla det också. kan det orsaka felkoderna ovan? Känns intuitivt som att det bara borde påverka tomgången eller tänker jag fel?
#1081356
amatören123 skrev:Bilen går hur bra som helst förutom att den fastnar på högt varv. Tex när jag kopplar eller stannar vid rödljus osv
Detta tror jag har med justering av gasspjället (centrering), stoppen till gasspjället och gasspjällskontakten att göra. Om du är helt säker på att den inte tar in tjuvluft någonstans mellan gasspjället och topplocket.
amatören123 skrev:Grenrörspackningen har jag inte kollat.
Man ha mindre än en minut på sig om man startar motorn kall. Då kan man känna med handen runt om grenröret (värmeskölden ska bort), även flänsen till främre röret. Min packning hade "gått" rakt framåt vid första skruven, annars är det vanligt vid dom bakre skruvarna.
#1082762
Ok har nu kollat lite mer på bilen igen, (varning för många frågor men är tacksam för de svar jag får :D )

Avgasproblemet:
- Mätte lambdan, både referensspänning (0,5 v) och när den arbetar (pendlar fint mellan 0,3 och 0,9 v), så den verkar vara i sin ordning.
- Mätte LMM (enligt följande http://www.240.se/litteratur/felsok_insp.pdf ).
- Motsåndet mellan stift 2 och 3 var 3,5 ohm, vilket verkar korrekt.
- Renbränningstestet av tråden gav också utslag.
- Med tändningen på mätte jag också spänningen mellan stift 2 och 3. Enligt dokumentet ovan (under "signaturen kimmens test om kompletterande mätning" för LMM nr 3517020 vilket det står på min) så ska spänningen ligga mellan 1,35 och 1,42 v. På min ligger spänningen på 1,2 v.

Frågan är om detta är ett dåligt värde som visar att LMM är trasig? Någon som har koll på detta?

För tomgångsproblemet (bra tomgång vid start men ökar sedan och hänger sig vid 1200 efter gaspådrag):
- Gjorde diagnostest för gasspjället.
- Gav kod 332 för full öppning, borde vara 333 enligt dokumentet.
- Gav kod 332 för tomgångsläge.

Jag kollade lite på kontakten till gasspjället och det visade sig att en av stiften sladdarna i kontakten lossnat. Den går att dra ur även när kontakten sitter i, tror detta hänt eftersom sladden varit för hårt spänd. Jag tryckte in sladden i kontakten och gjorde testet ovan igen, fick då kod 333 för full öppning istället för 332, vilket är korrekt enligt dokumentet. Vet inte om det är detta som är problemet med tomgången, vet inte heller hur jag ska fixa det. Kanske kan limma fast sladden i kontakten igen eller om jag måste försöka få tag på en annan kontakt?

Gjorde också testet för spridare tomgångsventil och kallstartsventil:
- Alla fyra spridare arbetar.
. Tomgångsventilen öppnar och stänger ett tiotal ggr.
- Kallstartsventilen hör jag inget från, någon som vet hur den ska låta eller hur man hör att den arbetar??

Grenrörspackningarna ser helt väck ut så jag ska byta dem i dagarna. Någon som vet om det räcker att endast lossa grenröret från blocket för att kunna byta packningarna eller måste fästet längre ner på röret också lossas?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Frrla
#1082782
Går bra att byta grenrörspackningar utan att lossa annat än skruvarna på toppen.

Kallstartsventil är inte säkert du har så va inte brydd över det i nuläget

Hur ser tråden ut på lmm? Är den svart och full i sot eller är den blank? Annars vet jag inte vad vörderna är till för..
#1084752
Igår fick jag tid att byta ut Grenrörspackningen. Såg inget misstänkt där men bytte i alla fall. Den gamla var riktigt sunkig.

Tog också bort lmm och kollade tråden. Luft in:Bild

Luft ut:Bild

Är inte så säker på hur det ska se ut men på in sidan ser ju inte tråden så blank ut.

Läste om lmm i dokumentet https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... -4fLT8NDVQ

Där står: "Ett ex. på fel med LMM nr. 3517020 = vanligaste mätaren
När spänningen är nere vid ca. 1,22 - 1,25 volt får man mycket stora driftstörningar men behöver ej påverka
startförmågan!"

Spänningen på min lmm ligger just i detta intervall så den är mycket misstänkt!

Någon som kan avgöra från bilderna om lmm tråden ser ok ut?

Ska göra rent den med lite crc air censor clean. Hjälper inte det är det väl bara att köpa ny antar jag.

Vart köper man bäst lmm? Mekonomen, biltema, andra ställen?
#1090478
Så för att sammanfatta för er som inte orkar läsa hela tråden:

Motor: B230f, LH Jetronic 2.4

Problemet:
- Hög tomgång.
- Tomgången hängde sig kvar vid 1200 efter gaspådrag för att sedan gå ner något efter några sekunder.
- Misständer och tvekar vid gaspådrag.
- Höga avgasvärden, särskilt co
Felkoder:
- 2-3-1 Systemet kompenserar för rik eller mager blandning vid färd
- 1-1-3 Fel i bränsleinsprutare
- 2-2-1 Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd

Efter vanlig felsökning på tänddelar, bränslesystem (btr, filter osv) samt tjuvluft på insug och avgassystem utan resultat, fick jag tipset att mäta både lambdasond och LMM. Korrekta värden läste jag mig till i detta dokument: http://www.240.se/litteratur/felsok_insp.pdf

Lambdan visade inte några direkta mätfel men byttes ändå eftersom den var mer än 12 år gammal.

Mätningar på LMM på stift 2 och 3 med tändningen påslagen och kontakten ansluten, visade 1.22 V. Korrekt värde ska ligga mellan 1.35-1.42 V för LMM med nr 3517020. Andra modeller finns angivna i dokumentet.

Med ny LMM inkopplad gick bilen som vanligt igen och besiktades utan anmärkning.

Med facit i hand hade jag naturligtvis kunnat mäta upp både lambda och LMM det första jag gjorde och besparat mig en helgs arbete. Dock hade jag ingen aning om att detta gick att göra eller hur det skulle göras. Bilen fick sig en rejäl service tack vare detta och jag lärde mig en hel del!

Tack för all hjälp från er som gett tips på vägen!
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]