- tis 24 maj 2016, 21:42
Får en undrande skjuta in en fråga? Är det inte meningen att LMM skall bränna rent trådarna själv?
Moderator: Moderatorer
amatören123 skrev:Har även tagit ur felkoder:När tog du ut dessa felkoder, det kan vara gamla koder som är lagrade sedan tidigare. Nolla ut felkoderna, kör en runda (någon mil) och kolla felkoderna igen. Felkod på fet/mager bränsleblandning är nog oftare läckage på insugs/avgas sidan än att det skulle vara fel på lambda regleringen. Eftersom den "varnar" för systemet nåt gränsen så är det ju mer ett bevis på att det fungerar och att det är något annat "som stör". Styrenhetsfel har jag ingen erfarenhet av (förutom att många rekommenderade byte) när min 740 krånglade som värst. Där var det fel på det mesta som rör insprutningen, men dom "stora" felen var Insugningspackningen, grenrörspackningen, spjällhuset (gasspjället var ej centrerat) och "slutklämmen" när motorn funkade till typ 80% bytte jag Lambdasonden också (Biltemas "anpassade"). Så nu har den motorn (16V, B234F) funkat så bra det kan efter att ha "rullat" drygt 43000 mil i ett par år utan att jag gjort så mycket med den, förutom att jag kör på E85 från och till, och då är det lite justeringar.... :lol:
- 2-3-1 Systemet kompenserar för rik eller mager blandning vid färd
- 1-1-3 Fel i bränsleinsprutare
- 2-2-1 Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd
Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]