Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1079553
Jo men de verkar inte fungera riktigt som de är tänkt. den bränner ju bara till tråden när man startar första sekunderna. mycket långkörningar bränner ju inte den så ofta då. sen blir de ju alltid sot-avlagringar som bränns fast iaf med tiden.
#1080986
Har nu gjort följande på bilen:
- Bytt tempsensor.
- Bytt filter i på förpumpen i tanken (vilket verkligen behövdes..)
- Rengöring av vevhusventilation, flamfällan var lite skitig.
- Rengjorde gasspjällhuset.
- Lagat hålet på avgasröret.
- Bytt lambdasond, köpte en på biltema (ingen aning om kvalité??)

Efter detta gick bilen mycket bättre på tomgången.Tomgången direkt efter start är nu stabil runt 800-900 och svajar inte nämnvärt. Bilen tvekar inte heller vid gaspådrag utan svarar mycket bättre, den har också slutat misstända.

MEN, det ursprungliga problemet med att tomgången inte vill gå ner efter acceleration är kvar. Efter gasspådrag så stannar tomgången på 1200-1300, detta har blivit tydligare när motorn är varm.

Har även tagit ur felkoder:
- 2-3-1 Systemet kompenserar för rik eller mager blandning vid färd
- 1-1-3 Fel i bränsleinsprutare
- 2-2-1 Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd


Är detta ett tecken på att Lambdasonden jag köpte är fel? Eller är det LMM? Eller är det faktiskt en spridare som gett sig? Koden 113 hade jag ju inte sedan innan. Helt klart är ju att bilen inte kommer gå genom besiktningen pga avgasvärden med dessa felkoder..

Är det någon som har erfarenhet av Lambdasonderna från biltema, är de att lita på? Fler tips på saker att kolla?
#1080998
Felkoderna kan tyda på felaktig lambdareglering vilket inte nödvändigtvis behöver bero på att lambdasonden är felaktig utan kan bero på en defekt bränslebox. I boxen sitter något som kallas hybridkrets vilken inte är utbytbar utan man får byta hela boxen. Problem med hybridkretsen är inte helt ovanligt på tidiga modeller med LHJ 2.4 Om du har möjlighet att få låna en box så kan du testa att byta eller annars åka till en plockskrot och skaffa en.

Mvh GK
#1081195
Att testa en sådan sak måste ju vara ett jättejobb. Om man nu menar testa i någon sorts labbuppkoppling med t.ex ett oscilloskop och några andra instrument. Det kostar nog inte en bilskrotare på sig. Så den enklaste vägen att testa en tändenhet är ju att konstatera om (skrot)donatorbilen fungerade eller inte. En någorlunda schysst skrothandlare minns kanske om bilen kördes dit för egen maskin eller om den kom efter en bärgare. Men samma bilskrotare ger dig kanske den köptryggheten att du får lämna tillbaka tändenheten om den inte fungerar. Kanske ni prövar med en annan tills ni hittar en som fungerar.
#1081242
Frrla, det är ju det bästa och mest ekonomiska, håller med! Frågan är bara hur man mäter och konstaterar att styrenheten är trasig?

Det jag har kvar nu utöver en eventuellt defekt styrenhet, är att mäta på den nya lambdasonden samt mäta upp lmm för att se om det är ngt fel där.

Innan jag bytte lambdasond, så gick det knappt att starta bilen efter att jag kopplat bort batteriet. Den dog direkt om jag inte gasade rejält eller nöp åt returen från btr. Nu när jag bytt sonden så är detta beteende helt borta. Den startar hur bra som helst även efter att jag kopplat av och på batteriet. Vet inte om det bra eller dåligt eftersom jag läst här på forumet att bilen ska bete sig konstigt efter att man bryter strömmen.

Börjar ta slut på idéer här så vet inte vad nästa steg ska bli om inte mätningarna visar ngt. Topplockspackning eller något annat??
Användarvisningsbild
av Frrla
#1081250
Felkoderna du har behöver som sagt inte betyda att det är fel på enheten du får kod på, något annat kan logga bakom koden som tex tjuvluft.
Du har ju inte gjort någonting med lmm om jag förstår dig rätt? Har du kollat att spjällkontakten är rätt justerad?

När det är komtrolletat kan man göra ett test via dosan för att kolla spridare spjäll.
#1081340
amatören123 skrev:Har även tagit ur felkoder:
- 2-3-1 Systemet kompenserar för rik eller mager blandning vid färd
- 1-1-3 Fel i bränsleinsprutare
- 2-2-1 Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd
När tog du ut dessa felkoder, det kan vara gamla koder som är lagrade sedan tidigare. Nolla ut felkoderna, kör en runda (någon mil) och kolla felkoderna igen. Felkod på fet/mager bränsleblandning är nog oftare läckage på insugs/avgas sidan än att det skulle vara fel på lambda regleringen. Eftersom den "varnar" för systemet nåt gränsen så är det ju mer ett bevis på att det fungerar och att det är något annat "som stör". Styrenhetsfel har jag ingen erfarenhet av (förutom att många rekommenderade byte) när min 740 krånglade som värst. Där var det fel på det mesta som rör insprutningen, men dom "stora" felen var Insugningspackningen, grenrörspackningen, spjällhuset (gasspjället var ej centrerat) och "slutklämmen" när motorn funkade till typ 80% bytte jag Lambdasonden också (Biltemas "anpassade"). Så nu har den motorn (16V, B234F) funkat så bra det kan efter att ha "rullat" drygt 43000 mil i ett par år utan att jag gjort så mycket med den, förutom att jag kör på E85 från och till, och då är det lite justeringar.... :lol:
Du kan, som "Frrla" skriver, kolla med dosan "diagnosfunktion 2" och även 3
Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]