Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
KrilleW skrev:Ja, det var ju sådär. Verkar dock som du fick ny klädsel.
Ja så långt är allt OK. Bilen skall in för byte av klädsel på framsitsarna på måndag. Det jag oroar mig för är förstås att problemet skall återkomma inom kort.
KrilleW skrev:Tyvärr är det ränt allmänt vedertaget i VW-kretsar att klädseln håller låg kvalité och inte på någon enstaka bil.
Det kan du mycket väl ha rätt i. Hoppas förstås också att det jag visade upp är ett undantag från den regel som säger att Volvo har hygglig kvalitet på sina läderklädslar.

Har själv tittat ganska noga på Passat vid mina båda senaste bilbyten (-07 respektive -15) men det blev i slutänden "njet" båda gångerna. Ett av flera skäl hade med just stolarna att göra, dock ej klädseln.

Vad jag till min förvåning upptäckte vid första tillfället var att Passat då inte hade vinklingsbart säte på framstolarna som standard, bara höj- och sänkbart. Jag är ca 190 cm lång och att kunna vinkla sitsen är helt nödvändigt för mig, särskilt om någon skall kunna sitta hyggligt bekvämt bakom mig. Och varenda Volvo jag ägt, från 145 och framåt, har haft möjlighet att vinkla dynan. Men på Passater från mitten av 2000-talet var det fortfarande tillval.

Det visade sig att man måste hitta en bil med sportstolar eller möjligen elmanövrerade komfortstolar (vilket var ovanligt då) för att kunna vinkla dynan. Varken jag själv eller hustrun hade i och för sig några problem med det synnerligen markerade sidostödet på sportstolarna. Men en god vän till oss som vi vanligen åker på semester med och som har ganska rundade former kom helt enkelt inte ner mellan sidostöden så det blev tji stopp där. ;-)
av V60D5AWDPolestar
Vid 6600-mil byttes samtliga 4 sommardäck då framdäcken var rejält slitna på mitten. Har mailat och frågat vw om hur detta är möjligt då jag kört på rekomenderade lufttryck. Dock tyckte däckverkstaden att det var det rekomenderade trycket på 2,9bar som var boven I dramat. Väntar fortfarande på svar från vw.
IMG_1907.JPG
Bak rsp fram
IMG_1907.JPG (726.54 KiB) Visad 700 gånger
Bilagor
IMG_1910.JPG
IMG_1910.JPG (610.77 KiB) Visad 697 gånger
IMG_1909.JPG
Framdäck
IMG_1909.JPG (663.31 KiB) Visad 691 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
Att däck behöver bytas efter 6600mil (eller kanske 4000 mil sommarkörning) är inte speciellt lonstigt tycker jag. Beror lite på körstil, men är inget extremt.

Att däcken skulle slitas onormalt p.g.a 2.9bar är inte troligt. Väldigt många här inne kör på högre däcktryck, på allt från 17" till 20".
Jag lägger i ca 2.9-3.1 i mina 17" 255/45) Hade detsamma på förra bilen med 17" (245/45)
av V60D5AWDPolestar
joel80 skrev: Att däcken skulle slitas onormalt p.g.a 2.9bar är inte troligt. Väldigt många här inne kör på högre däcktryck, på allt från 17" till 20".
Jag lägger i ca 2.9-3.1 i mina 17" 255/45) Hade detsamma på förra bilen med 17" (245/45)
Har du någon idé om varför framdäcken är slitna på mitten och inte bak-dito?
Användarvisningsbild
av joel80
Kanske hjulinställningar.. Eller så slits det snabbare där vid viss typ av körning. (t.ex motorväg där man inte har några kurvor att tala om.)
Mina var också efter 3 år lite mer slitna i mitten.. Ett par mm mer än vid sidorna. Jag kör nog 50-60% av mina mil på motorväg i 110-120km/h
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Även alla mina däck har slitits mer i mitten än sidorna, och har alltid varit på dom dominanta drivande hjulen(t ex bak på 945an och fram på V70in). Jag tror det är rätt vanligt att det blir så. F.ö. kör jag mycket 50-70-90 vägar("klassisk landsväg") utan några direkta kurvor att tala om.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Inget som jag har märkt av än att minna däck slitits mycket i mitten, men däremot så slets dom från nya (8mm) till (3,5mm) jämt dvs över hela slitbanan på enbart en säsong med en körsträcka på runt 800-1000 mil är inte så speciellt nöjd med däcken.

Däcken som slets så mycket satt på dom drivande hjulen (fram) dom som satt bak hade det bara slitits 1mm på och där också jämt över slitbanan.
av oveg
Det är för högt tryck vid slitage i mitten och för lågt vid slitage på ytterdelen [FACE SAVOURING DELICIOUS FOOD]

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Niol
Nä det det funkar inte så på lågprofildäck. För lite luft gör att mitten på däcket slungas ut vid högre hastighet pga att stommen måste ha högt tryck för att vara stabil. Bara att fråga på vilken gummiverkstad som helst dom säger samma sak.
På 235/45-17 brukar jag köra med minst 3,2 kilo aldrig nött mitten
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 28

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]