- ons 30 mar 2016, 17:11
#1062755
Har själv tittat ganska noga på Passat vid mina båda senaste bilbyten (-07 respektive -15) men det blev i slutänden "njet" båda gångerna. Ett av flera skäl hade med just stolarna att göra, dock ej klädseln.
Vad jag till min förvåning upptäckte vid första tillfället var att Passat då inte hade vinklingsbart säte på framstolarna som standard, bara höj- och sänkbart. Jag är ca 190 cm lång och att kunna vinkla sitsen är helt nödvändigt för mig, särskilt om någon skall kunna sitta hyggligt bekvämt bakom mig. Och varenda Volvo jag ägt, från 145 och framåt, har haft möjlighet att vinkla dynan. Men på Passater från mitten av 2000-talet var det fortfarande tillval.
Det visade sig att man måste hitta en bil med sportstolar eller möjligen elmanövrerade komfortstolar (vilket var ovanligt då) för att kunna vinkla dynan. Varken jag själv eller hustrun hade i och för sig några problem med det synnerligen markerade sidostödet på sportstolarna. Men en god vän till oss som vi vanligen åker på semester med och som har ganska rundade former kom helt enkelt inte ner mellan sidostöden så det blev tji stopp där.
KrilleW skrev:Ja, det var ju sådär. Verkar dock som du fick ny klädsel.Ja så långt är allt OK. Bilen skall in för byte av klädsel på framsitsarna på måndag. Det jag oroar mig för är förstås att problemet skall återkomma inom kort.
KrilleW skrev:Tyvärr är det ränt allmänt vedertaget i VW-kretsar att klädseln håller låg kvalité och inte på någon enstaka bil.Det kan du mycket väl ha rätt i. Hoppas förstås också att det jag visade upp är ett undantag från den regel som säger att Volvo har hygglig kvalitet på sina läderklädslar.
Har själv tittat ganska noga på Passat vid mina båda senaste bilbyten (-07 respektive -15) men det blev i slutänden "njet" båda gångerna. Ett av flera skäl hade med just stolarna att göra, dock ej klädseln.
Vad jag till min förvåning upptäckte vid första tillfället var att Passat då inte hade vinklingsbart säte på framstolarna som standard, bara höj- och sänkbart. Jag är ca 190 cm lång och att kunna vinkla sitsen är helt nödvändigt för mig, särskilt om någon skall kunna sitta hyggligt bekvämt bakom mig. Och varenda Volvo jag ägt, från 145 och framåt, har haft möjlighet att vinkla dynan. Men på Passater från mitten av 2000-talet var det fortfarande tillval.
Det visade sig att man måste hitta en bil med sportstolar eller möjligen elmanövrerade komfortstolar (vilket var ovanligt då) för att kunna vinkla dynan. Varken jag själv eller hustrun hade i och för sig några problem med det synnerligen markerade sidostödet på sportstolarna. Men en god vän till oss som vi vanligen åker på semester med och som har ganska rundade former kom helt enkelt inte ner mellan sidostöden så det blev tji stopp där.

Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut