Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Det där med att ha något mot bromspedalen så att den hålls nertryckt låter enkelt och bra. Nu är jag inte helt hundra på hur ett bromssystem fungerar, så kan någon förklara för mig hur det kommer sig att det inte rinner ut någon bromsvätska när pedalen är helt nertryckt?

Att det inte spelar någon roll om det är olika bromsok på vardera sida förstår jag. Det har ju funkat bra så länge jag har kört bilen, men tänkte mest på att det väl borde vara standard med likadana ok på båda sidor. Jag har även redan köpt belägg till ett Girling-ok men belägg är inte särskilt dyrt så jag köper nog ATE-belägg också istället för att köpa ett helt nytt bromsok. Även om jag skulle vilja ha samma typ på båda sidor men det får bli någon gång i framtiden.
Användarvisningsbild
av Frrla
När du bromsar så skapar du ju ett tryck i ledningarna ut mot oken. när du släpper pedalen så letar ju vätskan sin väg tillbaka från oken mot behållaren igen.
är bromsen nertryckt så begränsar du ju ett flöde mot behållaren. alltså har du kortfattat stängt av flöde för luft/vätska att vandra bakåt i systemet om du tar bort ett ok. egentligen behöver pedalen bara vara nere så pass att bromsbeläggen börjar tryckas ut, för redan där har du ju stängt möjligheten för "bakåtsug" eller hur man ska förklara.
Användarvisningsbild
av lennarte
FyoDisco skrev:men tänkte mest på att det väl borde vara standard med likadana ok på båda sidor
Joo, det är standard med samma ok på samma axel. Redan på 140-tiden fanns det både Girling och ATE. ATE fans då företrädelsevis på 164 och herrgårdsvagnar. 164 hade då ATE fram också. Sedan har det varierat under åren fram till "handbromsoken" kom. Angående huvudcylindern, det sitter 2 hål i varje krets. Det första hålet stängs så fort kolven rör sig, Det andra hålet är öppet för att "fylla på" bakom kolven när den rör sig neråt. När du släpper upp pedalen bildas en liten "spalt" mellan kolven och kolvpackningen och bromsvätska fylls på (t.ex vid luftning) när kolven rör sig bakåt. När kolven är i sitt bakersta läge "stiger" överskottet upp i det lilla främre hålet (t.ex när vätskan utvidgas vid värme). När kolven är stilla en bit ner är det främre hålet stängt och kolvpackningen ligger mot kolven så det är stängt där också så det kan inte komma genom det bakre (lite större) hålet heller.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Tack! Nu förstår jag hur det funkar.

Har idag fått dit det nya bromsröret för höger bakbroms. Även allt annat sitter på plats så nu är det bara att lufta lite mer kvar och sen kan jag tuta och köra :D
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Frrla skrev:vart är Gilla knappen? :D
Det här är inte facebbok ;)

Igår luftade jag bromssystemet och nu funkar allt prima! Tog även några rundor med bilen igår. Det var riktigt härligt! Handbromsen tar som bara den också. Satan vad imponerade de kommer bli på bilbesiktningen. 8) Nu är det bara att fixa alla andra problem. De är dock inte lika akuta som tur är, inte än i alla fall. :D
av ollen
Undrar om det bara (?) är klossarna som skiljer på Ate resp. Girling?

Vad jag förstår är infästning lika?
Har Girling men det är svårt att få tag på bytes v-bak!

ollen
Användarvisningsbild
av lennarte
ollen skrev:Undrar om det bara (?) är klossarna som skiljer på Ate resp. Girling?

Vad jag förstår är infästning lika?
Har Girling men det är svårt att få tag på bytes v-bak!

ollen
Det är skillnader (inte så stora) på det mesta men det väsentliga (fästöron och skivans placering) är samma. Biltena säljer "eftermarknads ok av fabrikat Lucas (tror jag) som ska passa mot original bromsklossar.

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]