- sön 22 maj 2016, 21:13
#1078848
Första inlägget för mig i denna ärevördiga kategori! Det har varit V70-P2-kategorin för hela slanten tidigare, men jag hoppas jag är välkommen här ändå! :D
Anledningen till att jag smyger mig in här för att ställa en fråga är för att jag numer är stolt ägare till en totalrenoverad AQ130, alltså B20 i marinversion. Jag har byggt om motorn från grunden och ska snart montera den i båten. Motorn är provstartad på pall och allt verkar tipptopp, dock funderar jag lite på termostaten.
På marinmotorerna sitter ett annorlunda termostathus jämfört med bilmotorerna. Detta gör att man är hänvisad till specialtermostaten som har två stora nackdelar. Dels är det priset: över 500 spänn! :-O) (Ordet "marin" är tydligen väldigt dyrt att trycka på kartongerna...
) Det går ju att överleva, termostaten ska ju normalt sett inte behöva bytas så ofta. Värre är det då med öppningstemperaturen, som är låga 60°C. Detta betyder ju att motorn alltid går onödigt svalt.
Jag har förstått att anledningen till detta, är att dessa motorer från fabrik var så kallat sjövattenkylda, alltså att hela kylningen sköttes av att vatten från utsidan av båten pumpas runt motorn och dumpas sedan via avgasutsläppet. Om motorn då går med "normal" temperatur (80-90°C?) bildas något som kallas för pannsten i kanalerna. Med en lägre temperatur på motorn bildas tydligen inte denna åderförkalkning.
Nu är det så att min motor inte kyls av sjövatten...eller jo det gör den, men det vattnet går inte genom motorn utan genom en värmeväxlare. I motorn cirkulerar glykolblandning som i vilken bilmotor som helst. Det finns alltså ingen risk för pannstensbildning i mina kylkanaler.
Jag funderar därför på om det skulle vara möjligt att göra en hybrid av bilmotorernas termostat och båtmotorernas. Jag är inte säker på hur bilmotorernas termostater ser ut, har sett lite olika modeller när jag bildgooglat, men jag tänker mig att det inte kan skilja så vansinnigt mycket. Det är ju trots allt exakt samma topp (min topp är till och med en konverterad biltopp), så skillnaden måste ju sitta ovanför termostaten mot termostathuset. Är det någon som har en helt normal termostat till en B20 och kan ta en bild att lägga ut?
Termostater är ju mycket enkla prylar, en bimetallfjäder drar ihop sig och expanderar beroende på temperaturen. Jag tänker att jag kanske kan jag ta fjädern från biltermostat och montera i "skelettet" av båttermostaten?
Tankar, idéer, tips?
Nedan är en bild på en marintermostat, samt en skrytbild på min motor! :mrgreen:
Anledningen till att jag smyger mig in här för att ställa en fråga är för att jag numer är stolt ägare till en totalrenoverad AQ130, alltså B20 i marinversion. Jag har byggt om motorn från grunden och ska snart montera den i båten. Motorn är provstartad på pall och allt verkar tipptopp, dock funderar jag lite på termostaten.
På marinmotorerna sitter ett annorlunda termostathus jämfört med bilmotorerna. Detta gör att man är hänvisad till specialtermostaten som har två stora nackdelar. Dels är det priset: över 500 spänn! :-O) (Ordet "marin" är tydligen väldigt dyrt att trycka på kartongerna...

Jag har förstått att anledningen till detta, är att dessa motorer från fabrik var så kallat sjövattenkylda, alltså att hela kylningen sköttes av att vatten från utsidan av båten pumpas runt motorn och dumpas sedan via avgasutsläppet. Om motorn då går med "normal" temperatur (80-90°C?) bildas något som kallas för pannsten i kanalerna. Med en lägre temperatur på motorn bildas tydligen inte denna åderförkalkning.
Nu är det så att min motor inte kyls av sjövatten...eller jo det gör den, men det vattnet går inte genom motorn utan genom en värmeväxlare. I motorn cirkulerar glykolblandning som i vilken bilmotor som helst. Det finns alltså ingen risk för pannstensbildning i mina kylkanaler.
Jag funderar därför på om det skulle vara möjligt att göra en hybrid av bilmotorernas termostat och båtmotorernas. Jag är inte säker på hur bilmotorernas termostater ser ut, har sett lite olika modeller när jag bildgooglat, men jag tänker mig att det inte kan skilja så vansinnigt mycket. Det är ju trots allt exakt samma topp (min topp är till och med en konverterad biltopp), så skillnaden måste ju sitta ovanför termostaten mot termostathuset. Är det någon som har en helt normal termostat till en B20 och kan ta en bild att lägga ut?
Termostater är ju mycket enkla prylar, en bimetallfjäder drar ihop sig och expanderar beroende på temperaturen. Jag tänker att jag kanske kan jag ta fjädern från biltermostat och montera i "skelettet" av båttermostaten?
Tankar, idéer, tips?
Nedan är en bild på en marintermostat, samt en skrytbild på min motor! :mrgreen:
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76
Toyota Celica ST 2000 -76