Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1078848
Första inlägget för mig i denna ärevördiga kategori! Det har varit V70-P2-kategorin för hela slanten tidigare, men jag hoppas jag är välkommen här ändå! :D

Anledningen till att jag smyger mig in här för att ställa en fråga är för att jag numer är stolt ägare till en totalrenoverad AQ130, alltså B20 i marinversion. Jag har byggt om motorn från grunden och ska snart montera den i båten. Motorn är provstartad på pall och allt verkar tipptopp, dock funderar jag lite på termostaten.

På marinmotorerna sitter ett annorlunda termostathus jämfört med bilmotorerna. Detta gör att man är hänvisad till specialtermostaten som har två stora nackdelar. Dels är det priset: över 500 spänn! :-O) (Ordet "marin" är tydligen väldigt dyrt att trycka på kartongerna... :wink: ) Det går ju att överleva, termostaten ska ju normalt sett inte behöva bytas så ofta. Värre är det då med öppningstemperaturen, som är låga 60°C. Detta betyder ju att motorn alltid går onödigt svalt.

Jag har förstått att anledningen till detta, är att dessa motorer från fabrik var så kallat sjövattenkylda, alltså att hela kylningen sköttes av att vatten från utsidan av båten pumpas runt motorn och dumpas sedan via avgasutsläppet. Om motorn då går med "normal" temperatur (80-90°C?) bildas något som kallas för pannsten i kanalerna. Med en lägre temperatur på motorn bildas tydligen inte denna åderförkalkning.

Nu är det så att min motor inte kyls av sjövatten...eller jo det gör den, men det vattnet går inte genom motorn utan genom en värmeväxlare. I motorn cirkulerar glykolblandning som i vilken bilmotor som helst. Det finns alltså ingen risk för pannstensbildning i mina kylkanaler.

Jag funderar därför på om det skulle vara möjligt att göra en hybrid av bilmotorernas termostat och båtmotorernas. Jag är inte säker på hur bilmotorernas termostater ser ut, har sett lite olika modeller när jag bildgooglat, men jag tänker mig att det inte kan skilja så vansinnigt mycket. Det är ju trots allt exakt samma topp (min topp är till och med en konverterad biltopp), så skillnaden måste ju sitta ovanför termostaten mot termostathuset. Är det någon som har en helt normal termostat till en B20 och kan ta en bild att lägga ut?

Termostater är ju mycket enkla prylar, en bimetallfjäder drar ihop sig och expanderar beroende på temperaturen. Jag tänker att jag kanske kan jag ta fjädern från biltermostat och montera i "skelettet" av båttermostaten?

Tankar, idéer, tips?

Nedan är en bild på en marintermostat, samt en skrytbild på min motor! :mrgreen:
14224512-origpic-940c17.jpg
14224512-origpic-940c17.jpg (27.09 KiB) Visad 4891 gånger
IMG_1963.jpg
IMG_1963.jpg (1.71 MiB) Visad 2378 gånger
#1078863
Nu vet jag inte hur kylrören går på en sötvattenkyld aq130 (b20). Men går det inte att byta ut marintermostathuset mot ett för bil och anv. en biltermostat rakt av.
Sjövattnet går väl genom oljekylen - impellerpumpen och vidare till värmeväxlaren för att sedan dumpas i avgaslimpan.
Glykolvattnet cirkulerar väl bara via impellerpump 2 - värmeväxlare - termostat - motor.

Termostathuset för sjövattenkyld motor har väl flera anslutningar bla en för dumpning i avgaslimpan innan termostaten öppnat, annars så skulle avgaslimpan bli överhettad.
Det problemet finns ju inte när du har sötvattenkylning.
#1078866
Topplocken är ju helt olika, och det är termostaterna också. Vattnet cirkulerar inte på samma sätt. Men det finns ju ombyggnadssatser att köpa till sjövattenkylda motorer då borde det finnas eftermarknads termostater som passar. Du är inte den förste som bygger om till färskvatterkylning. Här är en bild på en B20 termostat till en bilmotor
https://www.google.se/search?q=termosta ... pKKtEmM%3A
B21/23 motorerna i marinutförande var dom första som levererades från fabrik med färskvattenkylning. Där sitter det samma "grejer" som på bilmotorer (i princip) ink. termostat och vattenpump. Bilmotorns vattenpump finns inte på B20 motorer i marinutförande, men jag vet inte hur det ser ut på dom konverterade, där måste ju finnas en pump för färskvattnet
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1078876
Gelis skrev:Nu vet jag inte hur kylrören går på en sötvattenkyld aq130 (b20). Men går det inte att byta ut marintermostathuset mot ett för bil och anv. en biltermostat rakt av.

Sjövattnet går väl genom oljekylen - impellerpumpen och vidare till värmeväxlaren för att sedan dumpas i avgaslimpan.
Glykolvattnet cirkulerar väl bara via impellerpump 2 - värmeväxlare - termostat - motor.

Termostathuset för sjövattenkyld motor har väl flera anslutningar bla en för dumpning i avgaslimpan innan termostaten öppnat, annars så skulle avgaslimpan bli överhettad.
Det problemet finns ju inte när du har sötvattenkylning.
Termostathuset för marin har en in- och en utgång. Glykolen pumpas från sin separata impellerpump upp till termostathuset, genom topp och block tillbaka genom termostathuset, in i oljekylen, in i limpan, genom värmeväxlaren och tillbaka till pumpen. Det betyder alltså att glykolen endast cirkulerar i block/topp efter att termostaten öppnat. När den är stängd kyls oljan och avgaslimpan.

Sjövattnet går genom sin separata pump till värmeväxlaren och direkt ut i avgasknät.

Här är Martecs egna bild över hur det fungerar:
Martec färskvattenkylning flöde förtydligad.jpg
Martec färskvattenkylning flöde förtydligad.jpg (206.06 KiB) Visad 2405 gånger
#1078880
lennarte skrev:Topplocken är ju helt olika...
Det stämmer inte. Som jag skrev, på min motor sitter nu en biltopp som är konverterad till marinutförande. Originaltoppen hade värmesprickor mellan ventilsätena och alla jag pratade med sa att det är bättre att skaffa en biltopp, och konvertera, än att försöka hitta en marintopp. Konverteringen innefattar bl a att plugga några hål, montera ett extra rör för specialtermostathuset bredvid termostatets säte. Inga stora modifieringar alltså.
lennarte skrev:Men det finns ju ombyggnadssatser att köpa till sjövattenkylda motorer då borde det finnas eftermarknads termostater som passar.
Jag har hela Martecs system, inklusive termostat. Detta termostat är 60°C. Jag har pratat med Martec och fick beskedet att det inte finns några andra termostat till marinmoterena. De hade försökt få Volvo Penta att ta fram ett passande termostat med högre temperaturklassning, men fått kalla handen.
lennarte skrev:Här är en bild på en B20 termostat till en bilmotor
https://www.google.se/search?q=termosta ... pKKtEmM%3A
Som jag skrev, jag har bildgooglat men det verkar finnas flera olika typer av biltermostat.
#1078892
Ok, den där skissen beskriver ett helsystem för sötvattenkylning där även avgaslimpan har glykolvatten, man har då en avgränsning (utgörs av en hel packning utan urtag för kylvattenkanaler) mellan avgaskrök o limpa.
Men det kanske är det enda som finns till Aq130. Annars så är ju halvsystem vanligare där avgaslimpan inte är med i glykolkretsen. Helsystem är naturligtvis bättre då det sparar avgaslimpan, men ställer högre krav på värmeväxlaren.

Ang topplocken så är det lika lock som till bil, dock är bla kylkanalerna pluggade där normalt vattenpumpen sitter. Så det går alltså att ta ett biltopplock och marinkonvertera det, precis som på trådskaparens motor.

När jag tittar på Martecs bild så sitter skillnaden i termostathuset beroende på att på en bil sitter vattenpumpen där inloppet går in, nu är ju det pluggat så inlopp o utlopp sitter i termostathuset.
Vilket gör att det som jag skrev med termostathus från bil inte funkar.

Kanske så skulle det funka om man använde bilmotorns cirkulationspump, men då är vi ute i tassemarkerna mot bättre vetande.

Men som sagt passar inte en biltermostat rakt av? Om inte så borde ju Martec ha en 80° som passar, du ska helt klart inte åka med en 60° när du ändå har sötvattenkylning. Är ju en av fördelarna med ett sådant system att motorn får gå varmare.

Edit: kom ju lite svar innan jag skrev färdigt :)
#1078894
Här hade en korsreferenstabell varit guld värd. Men tag med din 60-graders termostat till något större bilprylvaruhus och be dom ta fram sina 90-graderstermostater. Man kommer att upptäcka att dom flesta biltermostater är tämligen lika i diametern där gummipackningen sitter. Som jag ser det så bör du ha stora chanser att hitta något som passar.
#1078897
Rådlös skrev:Här hade en korsreferenstabell varit guld värd. Men tag med din 60-graders termostat till något större bilprylvaruhus och be dom ta fram sina 90-graderstermostater. Man kommer att upptäcka att dom flesta biltermostater är tämligen lika i diametern där gummipackningen sitter. Som jag ser det så bör du ha stora chanser att hitta något som passar.
Eftersom jag inte vet vilken termostat som är den "vanliga" till B20 bland bilderna jag hittat, så har jag inte kunnat jämföra med min termostat så här med datorn i soffan. Dock säger allt logiskt tänkande att diametern är samma (eftersom det är en biltopp) samt att delen under termostaten är relativt lika. Inget på toppen är konverterat i dessa områden. Det är därför jag tror det är ovansidan som jag behöver fokusera på. Marintermostaten är ju väldigt platt på ovansidan...det verkar inte biltermostaterna vara.

Jag ska absolut ta med mig min extra termostat till Biltema nästa gång jag är där.
#1078937
https://www.google.se/search?q=termosta ... pKKtEmM%3A
Här är en bild på B20 biltermostaten. Det nedre "locket" tätar så det kallaste vattnet ska ska tvingas mot avgasventilerna när motorn är varm. Den vattenkylda avgaslimpan kyls av sjövattenkylda returen från värmeväxlaren på B21/23 motorerna. Har du avgaslimpan inkopplad till glykolvattnet blir det väldigt mycket värme som ska ledas bort. Kanske därav kallare termostat.
#1078986
Lennart,

Nu är det andra gången du länkar till googlesökning med orden "B20 termostat"...denna sökning har jag gjort flera gånger innan jag startade denna tråd. Det skulle vara väldigt mycket bättre om du kunde länka till en specifik bild på termostaten.

Sen måste du tro mig när jag skriver vad anledningen är till det kallare termostatet. Jag HAR gjort research på detta och, som jag skrev tidigare: Martec som tillverkar sötvattenkylningssystemet bad Volvo ta fram ett termostat med högre temperatur eftersom det skulle vara bättre i deras system. Det skulle de ju knappast ha gjort ifall det fanns risk att det blev problem med kylningen av avgaslimpan.

Jag har också läst om många med sötvattenkylda motorer som har problem med att motorerna inte kommer upp i tillräcklig temperatur, så det här är inte ett problem jag hittat på själv. När jag kört min motor på pall ligger temperaturen lågt och avgaslimpan är bara ljummen. OK, jag inser givetvis att det kan vara annorlunda när motorn är monterad i båten och belastas...men jag har noterat att när jag låter motorn gå på förhöjt tomgångsvarv går temperaturen ner!

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]