- sön 22 maj 2016, 17:36
Nu är det min tur att lägga mig i den här debatten. Jag har i dagarna kört min 2.0F -08 i exakt 6 år. I stort sett bekymmersfria 7000 mil. Inga allvarliga problem. Jag har aldrig tankat annat än E85 i den bilen. Motorn är inte "väldigt dålig". Den har ett lågt vridmoment jämfört med andra motorer i samma storlek. Vridet är 190 Nm och effekten 147 hkr. Snittförbrukningen är 1,18 liter per mil. Jag följer dom föreskrivna serviceintervallerna. Skall man dra husvagn eller andra släp så skall man inte välja en 2.0F. Att dra en släpkärra till tippen eller möbeltransport från IKEA någon gång om året må vara hänt, men inga regelbundna och långvariga släpkörningar.
Om man läser igenom vad som har skrivits på det här forumet om FFV-bilar, så kan man ganska snart sammanfatta att det är dom som byter bränsle hela tiden som får mest problem. Vi som kör enbart på E85 känner ytterst sällan igen oss i problematiken. Felen för oss, om dom förekommer, handlar om radion eller fönsterhissar eller larmkontakten i motorhuven etc. etc. Alltså kringutrustning som inte har ett skvatt med bränslet att göra. En fråga eller problem som ofta förs fram är kamremmen. "När skall den bytas? Vad kostar det?" o.s.v. 2.0F-motorn har ingen kamrem. Den har en kamkedja och det finns inget serviceintervall på den. Det betyder i realiteten att den skall bytas någon gång vid behov i en avlägsen och okänd framtid. Ventiljustering är en annan återkommande fråga. Där garderade sig Volvo i början med både "hängslen och livrem". Det skulle justeras eller bytas i korta intervaller till höga kostnader. Det visade sig att man hade "tagit i" rejält i överkant. Justering eller andra stora åtgärder är avskaffat även på dom större 2.5F liters-motorerna. Det klagas ibland på ljudnivån i en 2.0F. "Man måste köra på högvarv" säger någon. Det beror på det lägre vridmomentet, men ljudnivån är grovt överdriven. Jag har ju haft några år på mig att konstatera att däckljud, vindbrus och sliten asfalt står för det mesta oljudet. Men helt oskyldig är inte motorn. Man önskar sig ibland en sjätte växel eller en OD. Min bil varvar ganska exakt 3000 varv vid 100 km/tim på femmans växel.
Sedan kommer vi till detta med alla stolliga och ogrundade rykten. Sådana skapas oftast av sådana människor som aldrig har kört någon FFV, än mindre ägt någon. Det är oftast någons jobbarkompis morsas före dettas sambos kusins grannes svåger som fick väldiga problem när han en gång åkte i en FFV. Skall du lyssna på rykten, så lyssna på någon som verkligen har välunderbyggda fakta och erfarenhet. Det vill säga någon som kör och äger en FFV. Ännu bättre blir det ju om vederbörande kan bjuda på en liten provsväng. Bara för att visa att ryktena är falska. Det finns andra dåliga ryktesspridare också. Så kallade motorjournalister i media. Men många av dom får betalt för att säga det dom säger. (Vi tar det i ett annat sammanhang)
Miljöfrågan har redan nämnts. En FFV släpper ut CO2. Men den CO2 som den släpper ut, 85% är från början till slut förnyelsebar. Det är kol som är tagen från naturen och det återgår till naturen. Det finns många åsikter och riktningar om detta, men när kritikerna sakför detta så "glömmer, förbiser, förtränger, blundar, tiger" dom om att bensin och diesel som kommer av fossil petroleum avger 100% icke förnyelsebar CO2. Bensin och diesel har någon sorts "frikort" och räknas inte i den debatten. Så jag tycker att man skall lämna det åt sidan i det här läget. Annars kommer din tråd att bli en maratontråd om miljövård i stället. Du ville ju veta vad dom olika bilarna har för egenskaper, så låt oss fortsätta på den biten.
Ett tillägg: Nu är vintern över och sommarvärmen flödar på oss. Men om ett halvår börjar många tänka på att en motorvärmare skulle vara bra att ha. Alla Volvos FFV har (hade) elektrisk motorvärmare installerad från fabrik. Den är "grundinstallerad" med möjlighet till utbyggnad, kupéuttag, timer etc. etc. Det är Volvos utrustning och tillbehör som gäller i det läget. Så om du köper en begagnad (nya finns inte längre) så se till att du får med anslutningskabeln.