Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nighthawke
Ska köpa en V70 fas2 men står mellan olika drivmedel.
För o nackdelar med ex hybrid/etanol jämfört med ren bensin??
Kommer ej köras som pendlarbil.

Samt om så vilken etanol motor är den bästa. hört 2.0 är ford o väldigt dålig.

Bensin behöver man väl inte säga så mycket om.

Disel är väl bra eftersom den drar mindre men kostar mer i skatt.

Mvh David
Användarvisningsbild
av Jahaja
Fördelen med etanol är lägre skatt än ren bensin, plus möjligheten att kunna välja mellan olika drivmedel. Man måste dock hålla lite koll, helst tanka var 4-5e tank bensin och då köra någon mil efter tankning för att den nya bränsletypen ska adapteras. (Min åsikt, vissa har kört många tusen mil på bara etanol utan problem. För mig har spridarna satts igen när jag inte tankar bensin emellanåt)

Du lär absolut satsa på en 2.5FT, det är en bra mkt piggare motor. Generellt är V70 2.5FT bättre utrustade än 2.0F.

Förbrukningen är hög, man får tanka ofta. Tyvärr la man straffskatt på etanol vid årsskiftet 15/16 så det går nog jämnt ut rent ekonomiskt att köra på etanol istället för bensin.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Skatten på etanol ligger/låg i plan att tas bort till hösten igen dock, 1:a augusti var det jag hörde sist. Men det kan mycket väl ha ändrats sen dess, det var några månader sen jag läste det.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Vet inte vad skatten på en t4f ligger på men jag kör en ren t4 bensin . Skatten på den är 1500 kr vilket jag kan leva med :) motorn vet jag inte har inte läst om några direkta problem med den . I mina ögon sliter etanol mycket mer på motorn ön bensin . Så dom gångerna jag ägt en etanol har jag endå alltid kört på bensin

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Min V70 -12 4TF har en skatt på 812kr
Har även varit skattebefriad tills i år pga miljöbil.
Så om Mikesh89s T4 ligger på 1500 så är det ungefär halva skatten pga etanolen då.
Plus om du hittat en bil som är 2013 eller nyare så har du skattebefrielsen att se fram emot.

Vad det gäller bränslet så gillar jag möjligheten att kunna välja, men så som priserna ser ut och har sett ut så har jag kört
bensin i 2 år av 3. Första året körde jag etanol då priserna var vettig och om man räknade på 30% mer förbrukning med etanol
och slog ut det på priserna så var det ändå billigare att tanka etanol. Men sedan de drog på skatt på etanolen (Heja MP!) och
bensinen gick ner i pris så är det samma summa eller dyrare att köra på etanol.
När man dessutom drar in den eventuella risken som kan finnas fast som ingen riktigt kan bevisa fullt ut att etanol sliter på motor och spridare
så väljer man bensin. Men ändå skönt att kunna välja t.ex. om man ska i väg långt och etanolen just då skulle ligga en bra bit under bensin så
kan man just den resan köra etanol och spara en slant.
av andersuw
Diesel kostar inte mycket mer i skatt om du väljer en bil som går tillräckligt snålt. Min V70 D4 -15 med VEA-motor på 181 hk och åttastegad automat har en officiell förbrukning på 0,45 liter milen och skatten är 1520 kr. Finns även en miljöbilsklassad version av samma bil som släpper ut ett par gram koldioxid mindre per kilometer och är skattebefriad de fem första åren samt hamnar någon hundralapp lägre när skatten väl skall betalas.

Notera också att man här i Sverige numera utan problem kan tanka diesel som till väsentlig del är lika förnyelsebar som etanol. Preem erbjuder sådan diesel med upp till 50-procents förnyelsebar andel och andra oljebolag har likartade alternativ:

https://preem.se/privat/drivmedel/diesel/

Eftersom dieslar har högre verkningsgrad än bensin/etanolmotorer kommer man om man kör på sådant drivmedel knappast att släppa ut mycket mer CO2 från icke förnyelsebart bränsle än man gör om man kör på E85. Bränslekostnaden blir dock klart lägre med dieseln eftersom bilen drar mindre och bränslet är billigare.

Det finns för övrigt redan 100-procentigt förnyelsebar diesel att tillgå och många lastbilar körs redan på den. Troligen går den också att använda i personbilar utan problem men den är ännu inte godkänd av biltillverkarna för sådan användning. Diskussion om certifiering pågår.
av Rådlös
Nu är det min tur att lägga mig i den här debatten. Jag har i dagarna kört min 2.0F -08 i exakt 6 år. I stort sett bekymmersfria 7000 mil. Inga allvarliga problem. Jag har aldrig tankat annat än E85 i den bilen. Motorn är inte "väldigt dålig". Den har ett lågt vridmoment jämfört med andra motorer i samma storlek. Vridet är 190 Nm och effekten 147 hkr. Snittförbrukningen är 1,18 liter per mil. Jag följer dom föreskrivna serviceintervallerna. Skall man dra husvagn eller andra släp så skall man inte välja en 2.0F. Att dra en släpkärra till tippen eller möbeltransport från IKEA någon gång om året må vara hänt, men inga regelbundna och långvariga släpkörningar.
Om man läser igenom vad som har skrivits på det här forumet om FFV-bilar, så kan man ganska snart sammanfatta att det är dom som byter bränsle hela tiden som får mest problem. Vi som kör enbart på E85 känner ytterst sällan igen oss i problematiken. Felen för oss, om dom förekommer, handlar om radion eller fönsterhissar eller larmkontakten i motorhuven etc. etc. Alltså kringutrustning som inte har ett skvatt med bränslet att göra. En fråga eller problem som ofta förs fram är kamremmen. "När skall den bytas? Vad kostar det?" o.s.v. 2.0F-motorn har ingen kamrem. Den har en kamkedja och det finns inget serviceintervall på den. Det betyder i realiteten att den skall bytas någon gång vid behov i en avlägsen och okänd framtid. Ventiljustering är en annan återkommande fråga. Där garderade sig Volvo i början med både "hängslen och livrem". Det skulle justeras eller bytas i korta intervaller till höga kostnader. Det visade sig att man hade "tagit i" rejält i överkant. Justering eller andra stora åtgärder är avskaffat även på dom större 2.5F liters-motorerna. Det klagas ibland på ljudnivån i en 2.0F. "Man måste köra på högvarv" säger någon. Det beror på det lägre vridmomentet, men ljudnivån är grovt överdriven. Jag har ju haft några år på mig att konstatera att däckljud, vindbrus och sliten asfalt står för det mesta oljudet. Men helt oskyldig är inte motorn. Man önskar sig ibland en sjätte växel eller en OD. Min bil varvar ganska exakt 3000 varv vid 100 km/tim på femmans växel.
Sedan kommer vi till detta med alla stolliga och ogrundade rykten. Sådana skapas oftast av sådana människor som aldrig har kört någon FFV, än mindre ägt någon. Det är oftast någons jobbarkompis morsas före dettas sambos kusins grannes svåger som fick väldiga problem när han en gång åkte i en FFV. Skall du lyssna på rykten, så lyssna på någon som verkligen har välunderbyggda fakta och erfarenhet. Det vill säga någon som kör och äger en FFV. Ännu bättre blir det ju om vederbörande kan bjuda på en liten provsväng. Bara för att visa att ryktena är falska. Det finns andra dåliga ryktesspridare också. Så kallade motorjournalister i media. Men många av dom får betalt för att säga det dom säger. (Vi tar det i ett annat sammanhang)
Miljöfrågan har redan nämnts. En FFV släpper ut CO2. Men den CO2 som den släpper ut, 85% är från början till slut förnyelsebar. Det är kol som är tagen från naturen och det återgår till naturen. Det finns många åsikter och riktningar om detta, men när kritikerna sakför detta så "glömmer, förbiser, förtränger, blundar, tiger" dom om att bensin och diesel som kommer av fossil petroleum avger 100% icke förnyelsebar CO2. Bensin och diesel har någon sorts "frikort" och räknas inte i den debatten. Så jag tycker att man skall lämna det åt sidan i det här läget. Annars kommer din tråd att bli en maratontråd om miljövård i stället. Du ville ju veta vad dom olika bilarna har för egenskaper, så låt oss fortsätta på den biten.

Ett tillägg: Nu är vintern över och sommarvärmen flödar på oss. Men om ett halvår börjar många tänka på att en motorvärmare skulle vara bra att ha. Alla Volvos FFV har (hade) elektrisk motorvärmare installerad från fabrik. Den är "grundinstallerad" med möjlighet till utbyggnad, kupéuttag, timer etc. etc. Det är Volvos utrustning och tillbehör som gäller i det läget. Så om du köper en begagnad (nya finns inte längre) så se till att du får med anslutningskabeln.
av andersuw
Rådlös skrev:Det finns många åsikter och riktningar om detta, men när kritikerna sakför detta så "glömmer, förbiser, förtränger, blundar, tiger" dom om att bensin och diesel som kommer av fossil petroleum avger 100% icke förnyelsebar CO2.
Men varken den bensin eller den diesel du kan köpa i Sverige idag är 100-procentigt fossil. När det gäller diesel kan du redan idag köra på bränsle som är till hälften förnyelsebart och göra det med biltillverkarens goda minne. Du kan om du vill även köra på 100-procentigt förnyelsebar diesel men i dagsläget ännu utan godkännande från biltillverkaren. När det gäller bensin är den förnyelsebara delen just nu liten (5 procent) men arbetet på att öka den andelen ser ut att vara i full gång:

https://preem.se/framtidensbensin

Sammanfattningsvis är alltså E85 bara ett av flera förnyelsebara bränslealternativ.

P.S. En av mina grannar, som är en lugn, omdömesgill och synnerligen trovärdig person med rätt stora bilkunskaper, kör en Ford (Focus tror jag) med bensin/etanolmotor, troligen av samma typ som den som sitter i vissa Volvobilar. Han berättade att han haft problem med bränslespridarna och att han i samband med den lilla undersökning han då företog också fick klart för sig att detta var ett vanligt fel på motorn ifråga. Därmed inte sagt att alla drabbas eller att det inte går att göra etanolmotorer som inte drabbas av sådana problem.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Jag kör en 2,5FT MY11.
Kan absolut rekommendera den motorn.
Pigg motor, fungerar bra att dra 1600kg husvagn.

Dock lär du bli kompis med mackägaren.
Nu har jag en Automat med 245 breda däck, så min bil är inte direkt bränslesnål....
Jag har även en rätt så tung högerfot.
Ca 1,1l/mil

Detta är första året jag skall betala skatt, och den ligger på 1632kr.
Och det tycker jag är helt okej.

Jag kör enbart på 98 oktan, då jag tycker att denna motor gör sig bäst med 98 oktan.

Körde ett tag på E85.
Men i min värld så är E85 ett skämt.
Motorn varvade väldigt mycket, men saknade vridmoment.

Provade även att dra husvagnen när jag hade E85 i tanken.
Motorn ylade som en stucken gris, men det hände inte mycket. Tog längre tid att komma upp i hastighet om man jämför med BF98 i tanken.

Motorn beter sig lugnare och mer harmoniskt med BF98.
Gott om kraft när det behövs.

Blir det en FT, så välj den "nya" med 231hk.

Tänk på 18000 mils servicen, det är den största servicen. Bla kamrem.
Min ska in på denna service på fredag.
9400kr kostar den.

Jag tror inte att du blir missnöjd om du väljer en FT.
Användarvisningsbild
av SvenB
andersuw skrev: En av mina grannar, som är en lugn, omdömesgill och synnerligen trovärdig person med rätt stora bilkunskaper, kör en Ford (Focus tror jag) med bensin/etanolmotor, troligen av samma typ som den som sitter i vissa Volvobilar. Han berättade att han haft problem med bränslespridarna och att han i samband med den lilla undersökning han då företog också fick klart för sig att detta var ett vanligt fel på motorn ifråga. Därmed inte sagt att alla drabbas eller att det inte går att göra etanolmotorer som inte drabbas av sådana problem.
Detta stämmer vad beträffar Fordversionen av denna motor. Men vad jag fått höra är det olika topplock på dessa och Volvoversionen.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]