Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SillenSillen
Nu vet jag att släpet inte är en Volvo men jag prövar att fråga ändå då jag har förhoppning om att det kan finnas någon som har svaret som jag letat efter med hjälp av google.

Jag har ett bromsat släp som är ca 10 år gammal. Jag har smörjnipplar vid påskjutsbromsen som jag hatf smörjfett i minst en gång per år. Nu har det inte räckt utan påskjutsbromsen fungerar inte längre. Min uppfattning att det är mekaniken vd dragkroken som kärvat varför jag släppt ena änden på bälgen och torkat av smörjfettet samt sprutat rostlösare. Har ni fler tips på åtgärder man klarar att göra själv?
av Rådlös
Länkarmar/vajrarna och bromsdetaljerna i hjulen! Har du kollat att dom också rör sig? Sådana delar som kan bli stående i lite längre perioder har en tendens att rosta mer än dom som används dagligen.
Om du har vajrar så finns det en metod att smörja dom. Skaffa en (per vajer) sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Aktmapp-A4-/Pr345071001 OBS! Bara ett bildexempel. Sådana plastfickor kan finnas på andra ställen också. Klipp av det stängda hörnet, så mycket att du kan trä in en vajer med hölje genom hålet. Sätt eltejp och buntband runt höljet och plastfickan så att det blir tätt till 100 %. Häng upp vajern med plasttratten uppåt och häll i en seg olja i tratten som har bildats där. Motorsågskedjeolja är "jätteseg", den kan gå bra. När oljan kommer ut i andra ändan på höljet kan du ta ner alltihop och göra samma sak på den andra vajern. Häll undan den överflödiga oljan. Glöm inte att lägga tidningar eller annat på golvet under vajern om det skulle droppa.
Den här metoden fungerar även till hastighetsmätarvajrar om man har en äldre bil.
av SillenSillen
Tackar för tipset!
Jag önskade att du har rätt då med länkar mm då det verkar vara lättare att åtgärrda. Jag har inte kontrollerat ännu då det verkar mycket stumt vid draget, vet inte riktigt vad mekanismen där kallas!
Användarvisningsbild
av lennarte
Om på skjutet är helt stumt ska man nog misstänka bromsarna först. Men det sitter en dämpare till påskjutet inuti röret också. Vanligast är nog att den blir slapp, men den kan säkert rosta fast också. Du säger att den inte går att trycka in, den kanske är intryckt och ska dras ut. Den kan ju lika gärna fastna intryckt också. Sedan kan man ha backat "i vinkel" tills det tagit emot i bilen, eller överlastade släpet så röret blivet krokigt.
Angående att smörja vajrar, om man ändå ska "plocka ner" bromsarna så brukar det vara ganska enkelt att "ta loss" vajrarna från bromssköldarna. Håller man dom då rakt upp är det som en tratt i den änden. Jag brukar spruta i ordentligt med rost olja (typ WD40) och när det försvunnit ner fylla på med vanlig motorolja. Sågkedjeolja tror jag blir för segt om man inte värmer den lite. Gamla vajrar är ofta spruckna i höljena och då är dom hopplöst förlorade, och dom är inte dyra Biltema hade förr men verkar inte ha det längre. Här är ett exempel
https://www.autoexperten.se/produkt/bro ... 0560-ogla/#
Här är en bild på påskjutet på min båttrailer dämparen är nr 3. Själva röret är nr 2 och bussningarna sim ska smörjas är nr 4A och 4b
Bilagor
bild51 släpvagnskoppling.gif
Al-KO 1600 kg på min Brenderup 1602P
bild51 släpvagnskoppling.gif (43 KiB) Visad 6864 gånger
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]