Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lillarapunzel skrev:
DayDreamer skrev:
Lillarapunzel skrev: Jag ska, när jag bara får tid. Kanske går bättre sen när jag tagit studenten.....
Jasså är det du som ska bytta remmen jag trodde att ni skulle lämna in den :P :wink:

Lillarapunzel skrev: Mitt 940 vrak (som jag btw skrev en tråd om, finns på sidan 2-3 här på garaget typ) köpte vi för 18 000 kr. Och den om någon var ett riktigt vrak! :???:
Men 8 000 kr var ändå billigt för den här, vi sålde 940 vraket för 7 500 kr, och då fick det hämtas på bilsläp t.om. :lol:
Ja den tråden har jag sett nästan så man började att gråta när man läst om alla felen som kom och med en tanke på att ni gav 18 000kr för den.
Gud, nej! Men som det är i dagsläget har jag bara tid till plugget och Herr Häst. Inget annat. Men jag tar ju studenten 13/6, så bara 1 månad kvar! :mrgreen:

Haha naw, gråt inte lilla gubben - det är ju bara en bil, inget levande ting! :cry: :wink:
Men ja, för 18 000 kr hade man ju kunnat förvänta sig lite mer... Men 8 000 kr för Blå är ju riktigt överkomligt! Sen att det är någon lite småsak som behöver fixas på sikt är väl sånt man får räkna med för det priset :)
Ok du pluggar så hårt alltså :) tiden springer att iväg fort frågan är orkar du hålla dig och inte köra med Blå något mer innan du har tagit studenten och kan lämna in den för kamremsbyte.

Lilla gubben :lol: bara en bil :shock: skulle jag krocka med min bil och den åker på skroten så skulle jag nog gråta störtfloder särskilt nu när jag har börjat att utrusta den med en massa mums mums. Ja 8000 är väl helt ok det är ju ändå mycket bil för pengarna.
av Lillarapunzel
Daydreamer:
Ja, nu i maj har jag haft 3 månaders jobb på 3 veckor typ, pga. planering som gick åt skogen.... :(
Får väl hoppas att jag kan hålla mig, om inte annat för Blå:s skull...

Ja, du är ju lilla gulliga gubben! :wink:
Haha, Blå skulle jag väl inte vara speciellt glad över om den gick sönder - men t.ex. mitt 940 vrak blev jag ju bara glad över att slippa! Och skulle kamremmen på Blå mot allförmodan rasa (vilket jag absolut inte tror!) då kanske jag skulle bli sur på mig själv någon dag eller så, men inte mer. Sen skulle jag väl bara ge mig ut på Blocket-jakt igen och försöka hitta en körduglig 940/5....
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok man kan inte ha tid till allt.

Ok :oops:
Nej precis, så ta hand om Blå så att den överlever iaf motorn. Ja jag kan förstå att du var rätt så trött på 940in när jag läste i den garaget tråden. Trodde att du skulle gå vidare ifall Blå rasade och leta efter en S/V70 istället, ofta brukar det ju vara så att får man en modell som bara krånglar så brukar man inte vilja byta tillbaka igen till samma modell, men nu är det ju bra hållbarhet i 940, det var nog bara du som hade otur med den förra.
av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:Ok man kan inte ha tid till allt.

Ok :oops:
Nej precis, så ta hand om Blå så att den överlever iaf motorn. Ja jag kan förstå att du var rätt så trött på 940in när jag läste i den garaget tråden. Trodde att du skulle gå vidare ifall Blå rasade och leta efter en S/V70 istället, ofta brukar det ju vara så att får man en modell som bara krånglar så brukar man inte vilja byta tillbaka igen till samma modell, men nu är det ju bra hållbarhet i 940, det var nog bara du som hade otur med den förra.
Typ enda anledningen till att jag skulle välja att gå tillbaka till 940/5 är för att kamremmen inte kan få motorn att rasa :mrgreen:
Och för att de får dra liiite mer. Du vet, varje kilo räknas! ;-//
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Men får 940 dra något mer än 850 har för mig at det var 1600kg på bägge bilarna. Jag orkar inte kolla upp detta nu vad det är för maximal dragvikt.
av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:Men får 940 dra något mer än 850 har för mig at det var 1600kg på bägge bilarna. Jag orkar inte kolla upp detta nu vad det är för maximal dragvikt.
940 får dra 1800 kg på B-kort, medan 850 får dra 1600 kg på dito.
av Wizzman
Lillarapunzel skrev:
DayDreamer skrev:Men får 940 dra något mer än 850 har för mig at det var 1600kg på bägge bilarna. Jag orkar inte kolla upp detta nu vad det är för maximal dragvikt.
940 får dra 1800 kg på B-kort, medan 850 får dra 1600 kg på dito.
940 får så vitt jag vet inte dra mer än 1600kg.

Däremot är en 940 lättare så att du får dra en släp med totalvikten 1800kg stämmer nog - men du får inte lasta det så att bruttovikten överstiger 1600kg.

Max totalvikt vid b-kort är inget annat än 3500kg minus dragbilens totalvikt.

Så det är bara om ert släp har en registrerad totalvikt på mer än 1600kg den siffran spelar roll, isåfall får du inte dra det ens tomt med "blå" på b-kort.
av Wizzman
Lillarapunzel skrev:Wizzman;

940 -97
"Max släpvagnsvikt B-kort: 1 800 kg."

850 -96
"Max släpvagnsvikt B-kort: 1 600 kg."
Ja, men det säger inget om hur hög bruttovikten (dvs den faktiska vikten på släp inkl last) får vara - bara hur hög den registrerade totalvikten på släpet får vara med b-kort.

Om du har ett släp med totalvikten 1650kg som är tomt får du inte dra det med b-kort om bilen bara får dra 1600kg på b-kort. Men om du har en bil som har "Max släpvagnsvikt b-kort: 1800kg" och "Max släpvagnsvikt: 1600kg" innebär det att du får dra ett släp med en registrerad totalvikt på 1800kg, men du får inte lasta det så att släpet inkl last väger över 1600kg. Här är ett bra exempel, Nissan micra, 2140kg på b-kort men Max bruttovikt på släpet: 750kg.

Bild

Transportstyrelsens släpvagnskalkylator är bra, knappa in regnr på bil och släp där och kolla utökad info.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 159

Hur kan man ändra eller ta bort varvstoppet p[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]

Urtrampningslagret har fått sin årliga[…]