Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av epn
Hej!

Dax för service på min v40 2.0t. har funderat på att byta ut luft filtret mot ett öppet typ BSR eller K&N, frågan är om jag ska våga, har läst i olika forum att det finns risk att luftmassemätaren går sönder när man kör med öppet filter.
några andra saker man bör se upp med eller några risker som det medför med öppet filter?
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har kört med öppet filter på alla mina bilar från toyota till volvo ingen LMM har tagit skada för mig. Jag har K&N filter.
Skulle aldrig sätta på ett filter för 199:- även om de ser färgglada och fina ut.
av Tobbe_s40
det är ingen fara fungerar prefekt!:D
Användarvisningsbild
av vetten
Hej :) jo det är ingen större fara, men tänk på att om du inte tar ett sånt som passar i din standardhållare utan väljer ett koniskt och då kanske av estetiska själ :wink: SE då till att skärma av det filtret från varmluft från motorn för den vill ha så kall luft som möjligt så det är att BACKA på effekt utan att fixa det :shock: Motorn vill ha så KALL luft som möjligt och speciellt om det är en turbo där ju luften är jättevarm ändå och då bara till nackdel :x så skärma av och låt filtret "torka" ordentligt innan du sätter i och kör så är det lugnt :lol:
av epn
Köpte ett komplett kit från BSR med värme sköld och alla monterings detaljer.
Bränsleförbrukningen enligt förddatorn sjönk med 0.3l/100km, men ökade med typ 1 liter i stadskörning. Fast det har nog mest med att göra med pysljudet som man får om man varvar över 4000 innan man växlar.. :)
Men ska dom rengöras ofta dom där öppna filtren??
av Bowin
Ett par ggr om året bör du rengöra iaf.
Finns bra rengöringskit att köpa..
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]