Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hilmer skrev:
MickeM skrev:Jag har bytt åtskilliga ABSringar på olika bilmodeller och aldrig limmat.
Skrapa rent ev rester av den gamla, och ta lite putspapper.
Det behöver inte vara plåtrent.
Värm sen ABSringen med värmepistol så mycket det går, och knacka sen på ABSringen rakt, fint och försiktigt, och hela vägen ner.
En stor fördel är att ha demonterad knut ståeende på ett stadigt bord, och ha den gamla ringen att knacka ner den nya med.
Det går men axeln på plats i bilen, men kräver en medhjälpare som håller axeln/knuten stadigt.

OBS! Dra inte isär innre knuten!

Om den nya ringen bara "ramlar" på plats, är det lim som gäller, men det har jag inte råkat ut för.

Ny abs-ring på dessa modeller skall efter rengöring pressas/knackas på plats med avsett verktyg och ihop med lim.
Att göra som du att både värma och demontera knuten är ju mer jobb än man kan tycka vara rimligt för ett sånt jobb, bättre då att göra så som det är tänkt från början.
När du säger "avsett verktyg" får jag känslan av att du syftar på ett specialverktyg?
PetEri skrev:
Hilmer skrev:
MickeM skrev:Jag har bytt åtskilliga ABSringar på olika bilmodeller och aldrig limmat.
Värm sen ABSringen med värmepistol så mycket det går, och knacka sen på ABSringen rakt, fint och försiktigt, och hela vägen ner.
En stor fördel är att ha demonterad knut ståeende på ett stadigt bord, och ha den gamla ringen att knacka ner den nya med.
Det går men axeln på plats i bilen, men kräver en medhjälpare som håller axeln/knuten stadigt.

Om den nya ringen bara "ramlar" på plats, är det lim som gäller, men det har jag inte råkat ut för.

Ny abs-ring på dessa modeller skall efter rengöring pressas/knackas på plats med avsett verktyg och ihop med lim.
Att göra som du att både värma och demontera knuten är ju mer jobb än man kan tycka vara rimligt för ett sånt jobb, bättre då att göra så som det är tänkt från början.
När du säger "avsett verktyg" får jag känslan av att du syftar på ett specialverktyg?
Ja så heter det på Volvo-språk, på mitt språk heter det lagom stor hammare med vilken man knackar försiktigt runt hela ringen så att den glider på jämt fördelat.
Man kan med fördel använda en mässingsdorn av större format för att inte skada ringen, men har man rengjort ordentligt så brukar dom trilla dit relativt smärtfritt.
Det är inga problem att knacka på ringen själv även om knuten är kvar i bilen har man bara rätt känsla när man sen använder en lämplig hammare så går det att bra. Jag använde en gummihammare och det fungerade utmärkt men man får tänka på att knacka hela tiden på olika ställen på ringen så att man inte står och knackar på ett ställe för då nyper det fast.
PetEri skrev:Det syns väl lite dåligt på bilden, men knuten har en del rost och det ser inte jättefriskt ut, under ringen. Av den anledningen så överväger jag att byta hela knuten.. Känns verkligen som att en ny ring kommer att ligga löst på den gamla knuten, lim lär vara ett måste om jag ska börja trassla med gammel knuten..
Köp dig en ny ABS-ring och prova att montera den först innan du byter knuten, det brukar se värre ut än vad det är. En stålborste och ett sandpapper är allt som behövs för att få bort rosten :)
Hilmer skrev:

Korrekt, men det är en FÖRDEL att göra med redan demonterad knut!
Det är också betydligt enklare med demonterad AXEL fäst i skruvstycke på stadigt bord, än på plats i bilen. (Absolut enklast på isärtagen stående knut, givetvis)
Detta med andemeningen att man bör passa på att byta en risig ring, när axeln/knuten ändå är demonterad för damskbyte eller dyl. (TS säger sig ha demonterat, dock inte i vilken utsräckning)

Det går att göra detta med komplett axel i bilen, precis som jag sa, men det är bökigare.
Jag demonterade komplett felfri axel på förarsidan och fäste den stadigt i skruvstycket, hellre än att uslas på plats. (jag har ändå billyft)
Med bilen hissad lätt lutande kommer ingen växellådsolja ut.

Naturligtvis kan man rusa och köpa sig ett specialverktyg för detta jobb, som man som "normal" privatperson kanske gör en/två gånger i livet, när det fungerar att knacka dit den med hjälp av lite värme och den gamla ringen, men det är bara min egen synpunkt.

Limmets tänka funktion är sannolikt inte premiärt att fösta, utan troligen att täta mot fukt, som ev kan spränga sönder nya ringen, men det har inte inträffat på någon av de 8-9st jag bytt åt släkt och vänner under åren.
Det är rost som tar dom.

"Lim är inte fel" kan man väl sammanfatta det.,
MickeM skrev: Korrekt, men det är en FÖRDEL att göra med redan demonterad knut!
Det är också betydligt enklare med demonterad AXEL fäst i skruvstycke på stadigt bord, än på plats i bilen. (Absolut enklast på isärtagen stående knut, givetvis)
Detta med andemeningen att man bör passa på att byta en risig ring, när axeln/knuten ändå är demonterad för damskbyte eller dyl. (TS säger sig ha demonterat, dock inte i vilken utsräckning)

Det går att göra detta med komplett axel i bilen, precis som jag sa, men det är bökigare.
Jag demonterade komplett felfri axel på förarsidan och fäste den stadigt i skruvstycket, hellre än att uslas på plats. (jag har ändå billyft)
Med bilen hissad lätt lutande kommer ingen växellådsolja ut.

Naturligtvis kan man rusa och köpa sig ett specialverktyg för detta jobb, som man som "normal" privatperson kanske gör en/två gånger i livet, när det fungerar att knacka dit den med hjälp av lite värme och den gamla ringen, men det är bara min egen synpunkt.

Limmets tänka funktion är sannolikt inte premiärt att fösta, utan troligen att täta mot fukt, som ev kan spränga sönder nya ringen, men det har inte inträffat på någon av de 8-9st jag bytt åt släkt och vänner under åren.
Det är rost som tar dom.

"Lim är inte fel" kan man väl sammanfatta det.,
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är inte detta specialverktyg nödvändigt, men det står med i arbetsbeskrivningen för arbetet och det var därför som jag skrev så som jag gjorde.

I detta fallet sitter ju drivaxeln kvar på bilen och är dessutom höger sida och då menar jag att det är bättre att fixa det med drivaxeln på plats.
Om man rengör ordentligt så behövs det inte nån större kraft för att pressa ringen på plats och då sparar man tid och arbete jämfört med att demontera hela drivaxeln, vänster är väl sin sak men jag anser det inte vara försvarbart att demontera höger sida.

Ringarna ska ju limmas med sk metallim enligt rep-handboken, om det vore främst för att täta mot fukt finns det väl bättre produkter att använda tycker man!?
Men jag förstår hur du menar med tanke på hur ringarna brukar se ut, de är ju i de flesta fall sprängda utåt till följd av rostangrepp i skarven.
Tänk dock på att det ändå inte är "bara" att byta ringen. Den måste sitta spikrakt, på exakt rätt position, annars blir avläsningen fel och man kan få alla möjliga lustiga fel på ABSen.
Det är väldigt vanligt att folk slarvar och "bara trycker dit den", och så hamnar den lite snett, och fel på ABSen uppstår, och så är det givetvis "jävla skit biltema's ringar" det är fel på.....................
Lucif3r skrev:Tänk dock på att det ändå inte är "bara" att byta ringen. Den måste sitta spikrakt, på exakt rätt position, annars blir avläsningen fel och man kan få alla möjliga lustiga fel på ABSen.
Det är väldigt vanligt att folk slarvar och "bara trycker dit den", och så hamnar den lite snett, och fel på ABSen uppstår, och så är det givetvis "jävla skit biltema's ringar" det är fel på.....................
Visst är det väl bra om man får den så rätt som möjligt, men med tanke på hur de flesta abs-ringar ser ut med både rost och skit och ändå fungerar så bör det egentligen inte vara riktigt såå kinkigt! ;)

Men återigen, om man rengör ordentligt innan man monterar den nya ringen så finns det inga problem att se var den ska sitta och inte heller några problem att få den dit man vill.

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]