- ons 18 maj 2016, 12:18
#1077371
Hilmer skrev:När du säger "avsett verktyg" får jag känslan av att du syftar på ett specialverktyg?MickeM skrev:Jag har bytt åtskilliga ABSringar på olika bilmodeller och aldrig limmat.
Skrapa rent ev rester av den gamla, och ta lite putspapper.
Det behöver inte vara plåtrent.
Värm sen ABSringen med värmepistol så mycket det går, och knacka sen på ABSringen rakt, fint och försiktigt, och hela vägen ner.
En stor fördel är att ha demonterad knut ståeende på ett stadigt bord, och ha den gamla ringen att knacka ner den nya med.
Det går men axeln på plats i bilen, men kräver en medhjälpare som håller axeln/knuten stadigt.
OBS! Dra inte isär innre knuten!
Om den nya ringen bara "ramlar" på plats, är det lim som gäller, men det har jag inte råkat ut för.
Ny abs-ring på dessa modeller skall efter rengöring pressas/knackas på plats med avsett verktyg och ihop med lim.
Att göra som du att både värma och demontera knuten är ju mer jobb än man kan tycka vara rimligt för ett sånt jobb, bättre då att göra så som det är tänkt från början.
/Kör V70 2,4 Classic -00.