- ons 18 maj 2016, 09:59
Men Camel, du försöker ju bara skapa konflikt i det du skriver!
Jag skrev aldrig att det var orealistiskt och viftade inte bort B20, ser bildrivmedel som en del av lösningen, men att det inte "bara är att plantera ett frö". Det ska lite mer till också. Det krävs också odlingsmark, vilket om man skulle göra det storskaligt för "alla" bilar skulle bli ett problem.
Förresten skulle det vara intressant att se hur mycket en V70 eller XC90 har i fotavtryck när den produceras i Sverige mot för dom tyska bilarna. Aldrig någon som tänker på att jämföra det när det jämförs bilar.
http://www.allabolag.se/5567099436/SolT ... _Sweden_AB
Jag skrev aldrig att det var orealistiskt och viftade inte bort B20, ser bildrivmedel som en del av lösningen, men att det inte "bara är att plantera ett frö". Det ska lite mer till också. Det krävs också odlingsmark, vilket om man skulle göra det storskaligt för "alla" bilar skulle bli ett problem.
Camel skrev:Jag säger inte emot... horribel nivå absolut, men det är "mindre dåligt" än för några år sen, och då måste man räkna om siffrorna om man t.ex har tagit fram hur mycket CO2 som går åt vid framställningen av en produkt. Jag har aldrig antytt att jag tycker Tysklands elproduktion är speciellt ren, däremot för dom en politik som gjort det möjligt att gå till den högst installerade wh/innevånare solceller i världen, och dom fortsätter öka.joel80 skrev:Tysklands andel av brunkol och olja i elproduktionen minskar i allafall år för år samtidigt som förnyelsebart stadigt ökarDet stämmer. Men det sker från en horribel nivå. Utsläppen av CO2/kWh är fortfarande så höga att det inte är en global lösning att ladda elbilar från deras grid. Och utsläppen kommer med nuvarande takt att vara för höga under lång, lång tid. Det gäller tyvärr många andra länder också. Man kan inte stirra sig blind på ett relativa siffror från ett år till ett annat. Man måste värdera om absoluta nivån är ok eller inte. Och det är den inte. Det kan du själv se i diagrammen som du länkat in.
Förresten skulle det vara intressant att se hur mycket en V70 eller XC90 har i fotavtryck när den produceras i Sverige mot för dom tyska bilarna. Aldrig någon som tänker på att jämföra det när det jämförs bilar.
Camel skrev:Elbilar är en vinst jämför mot fossilbilar även i Tyskland, det trodde jag vi var överens om? Även om marginalen är betydligt lägre.joel80 skrev:Kina gick om Tyskland som det land som producerar mest solkraft i världen i år efter att ha installerat 19 GW nätanslutna solceller förra året och är uppe i 43 GW. Tyskland ökade den installerade kapaciteten med 1,3 GW och nådde upp i drygt 38 GW.Kina och Tyskland tillhör en grupp av länder som måste skärpa till sig. Det finns många länder i denna grupp. Utmärkande för den gruppen är mycket höga utsläpp av CO2/kWh. Variationer finns mellan länderna och Tyskland tillhör inte de värsta i denna grupp. Men de har tyvärr mycket långt kvar för att komma ned till t.ex. svensk nivå. Och för att komma ned till nollutsläpp så att marknadsföringen av elbilar blir sann på riktigt återstår otroligt mycket arbete. Jag skulle vilja gå så långt som att det krävs ett teknikskifte till (som ännu inte är känt).
Camel skrev:Jo, siffrorna fanns på andra ställen också, så dom verkar stämma.joel80 skrev:Källa http://www.aktuellhallbarhet.se/solcell ... i-varlden/En extremt objektiv källa.... :mrgreen:
Camel skrev:Ja det såg onekligen rätt svart ut där! Tar tillbaka mitt "verkar klara sig fint".joel80 skrev:Det gäller att inte ha allt för gamla siffror på utsläpp vid tillverkning, för det förändras från år till år åt det bättre.De flesta länder går åt rätt håll, som tur är. Men det är viktigt att komma ihåg att den globala elproduktionen som helhet fortfarande är en ren katastrof utsläppsmässigt. Det är en lång väg kvar att vandra.
joel80 skrev:En svensk tillverkar som verkar klara sig fint är Soltech... Men jag hittar ingen information om var dom tillverkar sina paneler.. dom är utvecklade i Sverige, men om dom kör tillverkningen i Kina (där dom verkar ha sammarbetspartners) faller ju "vinsten" i att dom är svenska...Soltech har gått med brakförlust (minst sagt) 2012-2014. Vinstmarginalen är minus flera hundra procent.... De måste i alla fall ha mycket förstående ägare. Återstår se om det sker ett under när bokslutet för 2015 blir offentligt. Soltech skriver inget om att de tillverkar. De skriver att de utvecklar och säljer...
http://www.allabolag.se/5567099436/SolT ... _Sweden_AB
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13