Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#1077175
Varför köpte du inte en Turbo direkt om det är effekten då vill öka...
En riktig service gör mycket för prestandan..
3" avgas är som elda för skatorna
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1077186
Det billigast som du kan byta för att få krama ur någon enstaka hk är att byta original luftfilter till ett sportluftfilter, om inte annat så brölar det på rätt bra när man stampar platan i mattan :D. Att det bsr trim inte går till 170hk motorn är för att det helt enkelt är samma typ av programvara som 140hk motorn får. Det ska visst skilja på utväxlingen mellan lådorna har jag hört på 140hk och 170hk iaf på V70N.
av DizzusBoy
#1077192
DayDreamer skrev:Det billigast som du kan byta för att få krama ur någon enstaka hk är att byta original luftfilter till ett sportluftfilter, om inte annat så brölar det på rätt bra när man stampar platan i mattan :D. Att det bsr trim inte går till 170hk motorn är för att det helt enkelt är samma typ av programvara som 140hk motorn får. Det ska visst skilja på utväxlingen mellan lådorna har jag hört på 140hk och 170hk iaf på V70N.
okej då fick ja reda på det, men avgas systemet måste väl gå att sätta på 3 tum eller e de för mkt ?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1077196
Risken finns om du sätter på ett 3" är att du får mindre med hk istället. En sugmotor behöver det mottrycket som är i original avgassystem, hade det varit på en turbo så hade såklart 3" gjort skillnad åt det positiva hållet.
av DizzusBoy
#1077201
Aa okej får testa med 2,5 tum istället, friskt vågat hälften vunnet heter de ju, hur e de med att uppgradera tänsystemet då ? lite starkare stift å sånt borde väl ge några till eller ?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1077208
Ja det är upp till dig att bestämma vad du ska ha för grovlek på avgassystemet jag har ingen aning om vad som är bäst mer än original.

Ja någon hk borde det väl göra kanske 1 eller 2 Jag rekommenderar dig biltemas tändstift dom fungera superbra på dessa motorer. Det är Brisk som Biltema säljer och det går inte att gå på biltemas listor med vilka tändstift du ska ha till bilen så använd den här sidan istället för att ta reda på vilka stift det är du ska ha. http://www.brisk.biz/catalogues/spark-plugs

Har sen ingen aning om hur du ska uppgradera tändsystemet något mer du har ju redan separata tändspolar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1077268
DizzusBoy skrev:ovs om jag bygger hela bilen eller byter motor så e de samma besiktning
Ja visst, när du väl kommer så långt. Innan dess ska hela bilen kontrolleras flera gånger av SFRO, före under och efter bygget, bilen ska bänkas, avgasprovning ska utföras, testkörning ska utföras, bullerprov ska göras, chassinummer ska utges osv osv... Sen KANSKE du får åka till SBP och regga den.


Det går liksom inte bara att byta något och åka direkt till SBP och tro att man kan regga det...... Undantagen här är bilar äldre än -92, som man kan byta motor i och regga direkt, förutsatt att man har rätt intyg.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1077272
Pillra inte i nått som funkar bra. Bättre att skaffa dig nått starkare som redan nämnts. Jag fattar dock att du vill ha mer fart i bilen.
Har en S70 GLT 00a 170 hk själv skit slö. :)
Sen det där med att korta gaswiren tror inte du har nån sådan i din bil.
av chrillew
#1078053
Gör en ordentlig service,, byt alla tänddelar och filter de tjänar du faktiskt mest hk utav. Byt dåliga slangar,, rengör vevhus venten det är väl ändå första steget innan man börjar fundera på trim ändå
av jantt
#1078738
Jeg har 850 GLT 1992 med. aut.gear og her er hvad jeg har gjort :

Udstødningsmanifol : https://shop.klracing.se/sv/artiklar/gr ... urbo-.html

katalysator : https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ka ... 0-20v.html

2,5 " udstødning : http://www.scstyling.com/bilmodeller/vo ... -850sv70-1

og KN filter.

Tog bilen på rullefelt og fik målt 192,3 HK og 255,4 Nm

Siden har jeg monteret 2 chip i styrbokse : http://www.mpre.se/?product=styrenheter

Ultralydsrenset dyser - slibet plast af spjæld i spjældhus - større indsugningsslange til luftfilter (76 mm).

Det har givet meget bedre optræk og mangler nu kun at stille på knastaksler som skulle give endnu bedre optræk.

Har testet 0-100 tider med app via GPS.
Selvom den føles meget hurtig stoler jeg ikke helt på tiderne.
Har fået dansk tuningsfirma til at prøve app på deres bil og de siger app er ok.
Mine tider blev : 7,03 - 6,70 - 6,83 - 6,59

Så jo man kan godt få mere effekt ud af en sugemotor.

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]