Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrillew
japp det stod 90 grader på den, likaså till min t5a fick jag en 90 grader. vilket iofs inte borde spela roll då jag tror 87 grader är tänkt för länderna med varmare klimat.

Den vill inte över till kl3, börjar fundera på om det är ETCn, eftersom värmen kommer avsevärt mycket fortare, och bra temp i kupen. Det fanns inget tecken på ärgningar såg väldigt fint ut i kontakten.

Ohm mätte när jag kört ca 15 min, tror jag fick 1100 ohm vilket låter galet? då den borde öppnat redan då slangen var varm.

Om den nu visar galna värden, så borde det vara sammanhängande med att den vill såsa på väldigt för mycket bensin vid kall start?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Om du kört 15minuter så borde ju motorn vara ordentligt varm, kändes motorn varm när du mätte givaren? Enligt VIDA så är motorn runt 42grader när du har 1100ohm i tempgivaren.
av chrillew
Ja motorn kändes varm,alltså arbetstemps varm, tempen i kupén kommer fort å är riktigt volvo värme :p ska försöka prova när den är kall å mäta, kan som köra 5 minuter innan mätaren äns rör sig, och när den börjar röra sig går tempen upp relativt fort till streck 4. Även märkt att den har svårt att bestämma sig, kan pendla lite upp och ner i temp nån millimeter.
av chrillew
42 grader!? Kan tillägga att motorfläkten går inte med acn på, eller ja har inte äns hört den överhuvudtaget. är det för att givaren tycker att motorn inte är varm nog?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Blanda inte in Ac-systemet nu för där är det en separat givare som begär när kylarfläkten ska starta :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Motstånd kontra temperatur som daydreamer skrev är bara ett exempel. Dvs när motorn är 42c ska motståndet ligga på ca 1.1k. Det betyder INTE att 42c är drifttemperaturen. När motorn är kall så är den ju kall, dvs den är samma temperatur som yttertemperaturen(så är det -30 ute startar motorn från -30 också, är det +30 ute startar motorn från +30 osv osv)

Vi har samma styrsystem, och när allt är korrekt så ska tempmätaren stå tämligen exakt på "kl 3", den kan pendla typ 1mm åt vardera håll, men mer än så ska den inte pendla. Temperaturområdet som "kl 3" visar är stort, så det lär vara rätt rejäla skillnader i temperatur för att den ska röra sig från kl 3. Det är bortåt +-10c enligt mina mätningar. Tempmätaren är således INGET precisionsinstrument, långt ifrån. Så visar den inte kl 3(+-1mm) så kan man anta att något är fel.
Drifttemperaturen ska ligga på runt 95-105, fläkten startar vid 110c om jag minns rätt, samt i vissa andra fall(t ex när AC'n behöver den).
av chrillew
Mycket bra input! Men mätinstrumentent i bilen är ju en bra vägledning man ser ju iallafall när något står galet till! Men hursom mätte ohm igen efter ca 4 timmars sittande, 10000ohm=10Kohm Inatrumentet stod inställt på 20Kohm. Ute temp ca15 grader. Vad säger det mig/er?
av chrillew
Så då borde den enligt tabellen och min mätning tro att motorn är -20grader? Låter iofs troligt då den fettar på rätt friskt i början.. Får bli ett byte å hoppas det löser problemet! Har ni någon koll vad den kostar på volvo? :roll:

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]