Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
I min 745 årsmod.90 är bakluckan av aluminium. Så vet jag vet rostar inte aluminium. Nu ser jag att lacken ”svällt” på två ställen: dels precis på högra hörnet på övre kanten av bakluckehandtaget och dels mellan handtaget och högre baklysen: ett runt område 10 cm i diametern. Kan det vara rost inifrån fast bakluckan av aluminium? Är det kört för bakluckan eller ska jag slipa,grunda och lacka? Bilen går som en klocka.Tacksam för tips!
av Waizguy
Är du säker på att den är tillverkad i aluminium? sätt en magnet på luckan och se om den sitter kvar (stål).
Aluminium rostar inte som stål men den kan ärga.
av NilsO
Jo, bakluckan på kombi är av aluminium. Det är vanligt att det blir "bubblor" under lacken, kanske särskilt i kanterna? Jag vet inte vad det egentligen är som händer. Det är nog bara ett kosmetiskt problem – vilket såklart är tråkigt nog, men inte som på 240 mfl där bakluckan försvinner bit för bit.
av bilman
Tack för svaren! Jo, jag testade faktiskt med magnet och den fastnar INTE på bakluckan, så den är av aluminium. Idag kollade jag lacken igen och det har blivit en liten spricka i lacken. Bakom såg färgen grå och inte rostfärg. Jag vill ju behålla bilen tills den ger upp totalt. Ska man verkligen inte göra något åt det? Hur blir det på lång sikt?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Aluminium har väl andra problem än rost som just gör att det bubblar sig.

Skickat från mobilen.
All felskrivning skylls på auto korrigeringen.
av osla
det enda som kommer hända är att alut kommer att ärga mer och det blir mer/större fläckar. borde gå att blästra lite försiktigt och lacka om det. eller slipa och lacka iaf
av ulfs
Aluminium räknas ofta som en icke korroderande metall, men detta är dock felaktigt . Aluminium korroderar men bildar mellan pH 4 och 9 en cirka 10 nm tjock passiv oxidfilm som skyddar materialet.[21] Utanför detta intervall korroderar aluminium fort. Legeringar uppvisar olika korrosionsmotstånd. Om legeringen innehåller koppar minskar korrosionsmotståndet. Mangan i legeringen höjer korrosionsmotståndet i sura miljöer medan magnesium höjer korrosionsmotståndet i måttligt alkaliska miljöer. Aluminium klarar av att vara i svavelsyra, nitrat och ättiksyra tack vare att det antingen bildas en passiv oxidfilm eller acetater som isolerar aluminiumet från oxidationsmedlet.

Vid kontakt med andra metaller kan korrosion uppstå, om miljön är fuktig eller om den skyddande oxidytan nöts bort på grund av friktion. Detta gäller till exempel vid kontakt med koppar och järn.

Wiki rules :wink:

… och det mesta av kapitalet bundet i fasta[…]

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]