Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Eftersom kameran visas där den borde är nog positionen korrekt. Men det finns parametrar för varje POI (en kamera är en typ av POI) och en av dem anger hur långt i förväg en signal skall ges. Kan vara att värdet på den parametern av någon anledning (troligen oavsiktlig) avviker från standardvärdet för just den kameran.
Användarvisningsbild
av perin
Angående risken att bli stoppad måste jag berätta vad som hände förra sommaren i Österike på väg till Italien. Strax utanför Salzburg står polisen med en hand upp och tänker stoppa mig. Jag kände mig lugn så jag sänkte hastigheten och började växla ner då han plötsligt vinkar förbi mig. När jag passerar så hälsar vi på varandra med händerna uppe och ler. (D) Jag förmodar att det berodde på att det var en utlandsregistrerad bil och han ville väl inte prata med sin knackiga engelska. Engelska språkkunskaperna är överlag mycket sämre söderut så det var nog anledningen om jag får gissa. :D
Användarvisningsbild
av fjohan82
perin skrev:Angående risken att bli stoppad måste jag berätta vad som hände förra sommaren i Österike på väg till Italien. Strax utanför Salzburg står polisen med en hand upp och tänker stoppa mig. Jag kände mig lugn så jag sänkte hastigheten och började växla ner då han plötsligt vinkar förbi mig. När jag passerar så hälsar vi på varandra med händerna uppe och ler. (D) Jag förmodar att det berodde på att det var en utlandsregistrerad bil och han ville väl inte prata med sin knackiga engelska. Engelska språkkunskaperna är överlag mycket sämre söderut så det var nog anledningen om jag får gissa. :D
Så kan det absolut vara. Jag blev förbivinkad vid en kontroll i Slovenien för ett par år sen. :-)-)
av andersuw
Det här med sämre kunskaper i engelska när man kommer söderut är dock väldigt mycket en generationsfråga. Min erfarenhet är att bland dem som nu är yngre än 40 går det i de flesta fall utmärkt med engelska.

Tilläggas kan att det ibland också finns kontroller som till stor del riktar sig mot just utlänningar. I Schweiz måste man ha en särskild dekal, kallad Vignette, i vindrutan för att få köra på motorvägen. Liknande system finns i andra länder, t.ex. Österrike. I Schweiz kostar Vignetten 40 schweiziska franc (ca 340 SEK) och gäller ett år. Det kan naturligtvis finnas en och annan turist som slarvar med detta, i synnerhet som Schweiz i många fall bara är ett land man reser igenom ett stycke. Ett bekvämt sätt för polisen att kontrollera hur det ligger till är att ställa sig vid någon av de rastplatser med bensinmack och restaurant som finns längs motorvägarna. Vi har en gång blivit stoppade vid en sådan kontroll. Men vi gör alltid rätt för oss och köper Vignette så det var ingen fara. :D
Användarvisningsbild
av fjohan82
andersuw skrev:Det här med sämre kunskaper i engelska när man kommer söderut är dock väldigt mycket en generationsfråga. Min erfarenhet är att bland dem som nu är yngre än 40 går det i de flesta fall utmärkt med engelska.

Tilläggas kan att det ibland också finns kontroller som till stor del riktar sig mot just utlänningar. I Schweiz måste man ha en särskild dekal, kallad Vignette, i vindrutan för att få köra på motorvägen. Liknande system finns i andra länder, t.ex. Österrike. I Schweiz kostar Vignetten 40 schweiziska franc (ca 340 SEK) och gäller ett år. Det kan naturligtvis finnas en och annan turist som slarvar med detta, i synnerhet som Schweiz i många fall bara är ett land man reser igenom ett stycke. Ett bekvämt sätt för polisen att kontrollera hur det ligger till är att ställa sig vid någon av de rastplatser med bensinmack och restaurant som finns längs motorvägarna. Vi har en gång blivit stoppade vid en sådan kontroll. Men vi gör alltid rätt för oss och köper Vignette så det var ingen fara. :D
Ett annat bra tips är att köpa vingetten innan gränsen. Den för Tjeckien brukar jag köpa i Tyskland. Ungern har en digital dito, jag reggar mitt registreringsnummer vid gränsen Slovakien-Ungern för att ha det gjort och slippa leta ställe för detta längre in i landet.
Mitt rekord efter en tripp för ett par år sen är 5 klister-vingetter (utöver de digitala) samt ett miljömärke för Tyskland.
av andersuw
Ja en och annan dekal blir det med åtföljande rengöringsarbete. ;-) Påminner lite grann om den gamla onda tid då man tvingades stå och skrapa bort skattemärken på registreringsplåten och sedan sätta på nytt. När det gäller tyskarnas "Umweltplakette" vägrar jag att åka omkring med den stora blaffan ständigt på bilen. Så jag har aldrig klistrat dit den jag sedan länge har för min 02:a utan försöker bara komma ihåg att lägga fram den i vindrutan ovanpå instrumentbrädan när jag är där. Visade sig vara särskilt klokt med tanke på att bilen just fått ny vindruta. Hade troligen måst köpa ny etikett annars. Digitala lösningar som den i Ungern och den vi själva numera har när det gäller fordonsskatten är uppenbarligen rätt väg när det gäller detta.
Användarvisningsbild
av apersson850
andersuw skrev:Eftersom kameran visas där den borde är nog positionen korrekt. Men det finns parametrar för varje POI (en kamera är en typ av POI) och en av dem anger hur långt i förväg en signal skall ges. Kan vara att värdet på den parametern av någon anledning (troligen oavsiktlig) avviker från standardvärdet för just den kameran.
Det kan finnas sådana parametrar, men det är inte standard i namespace för GPX. Så det är upp till varje tillverkare att lägga till något där. Kanske något sådant som blivit tokigt här?
av andersuw
Jo jag vet att varningsavståndet inte är en standardparameter i "vanlig" GPX. Men det finns som du påpekar tillverkarspecifika "extensions" och jag vet också att Volvo använder sådana för sina POIer, i alla fall i navin i min MY -15 med Sensus Connect. Hur det ser ut kan man enkelt ta reda på, i vart fall i min navi, eftersom man kan lagra egna POIer i navin och sedan "plocka ur" dem ur bilen och kika på vilken kod navin genererade. Jag har intresserat mig en hel del för detta eftersom jag ville lägga in egna POIer för fartkameror och dessutom ställa förvarningstiden på ett värde som passar mig (ca 30 s) snarare än default (ca 10 s för egeninmatade POIer; ca 20 s för de fartkameror som från början är inlagda på kartorna). Det lyckades till slut men det var lite pyssel med detta. ;-)

Sedan tror jag inte det var något generellt fel rörande dessa extensions som ställde till det i det exempel Rillee nämnde. Då borde det ha blivit fel på mer än en kamera. Däremot kan det finnas enskilda datafel i POI-filer precis som i alla andra filer. Det var ytterligare ett av de många små problem jag råkade ut för innan jag fick mina egna fartkamera-POIer att funka som jag ville.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag testade med Garmins definition på varningsavstånd, men det brydde sig min Volvo inte om. Däremot vet jag inte hur Volvos ser ut, men det har du ju tydligen tagit reda på då.
av andersuw
Om din navi beter sig som min är den kinkig med hur det ser ut i vissa avseenden. Det är inte bara parametern för varningsavstånd som måste vara rätt utan också en del annat. Här är ett exempel på en POI-fil som ger det varningsavstånd jag vill ha (30 sekunder) för min navi (MY -15 med Sensus Navigation).

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="no"?>
<gpx:gpx creator="" version="1.1" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:gpx="http://www.topografix.com/GPX/1/1" xsi:schemaLocation="http://www.topografix.com/GPX/1/1 http://www.topografix.com/GPX/1/1/gpx.xsd" xmlns:gpxv="\VolvoGPXExtensions\V1">
<gpx:wpt lat="50.94381" lon="5.34369">
<gpx:name>[1541]</gpx:name>
<gpx:extensions>
<gpxv:WptExtension>
<gpxv:Activity Active="true" Level="warning" Unit="second" Value="30"></gpxv:Activity>
</gpxv:WptExtension>
</gpx:extensions>
</gpx:wpt>
</gpx:gpx>

De två första raderna är filheadern. Den andra av dessa två rader, från <gpx:gpx creator="" till xmlns:gpxv="\VolvoGPXExtensions\V1">, är så lång att den i många fall syns som flera rader här på forumet. Men den raden skall alltså inte brytas av några "carriage returns" i den fil man matar in i bilen.

De föjande raderna, från "<gpx:wpt" till "</gpx:wpt>", avser en specifik fartkamera. Dessa rader kan förstås upprepas hur många gånger som helst, en gång för varje kamera, med varierande data för "lat", "lon" och "name".

Den allra sista raden krävs för att avsluta hela filen.

Det behövs egentligen inga "carriage returns" någonstans i filen. Jag har lagt till dem här bara för att göra det lättare att se hur syntaxen är uppbyggd. Jag tror inte CR stör där jag lagt dem men detta har jag inte systematiskt testat.

Vad som ovan blir en klickbar länk skall naturligtvis inte heller göras klickbar i POI-filen. POI-filen redigerar man förstås med en editor som inte lägger till någon formatering.

Sedan jag väl lurat ut hur syntaxen skulle se ut gjorde jag ett script i Notepad++ som automatiskt konverterar de inputfiler från scdb.info som jag använder som utgångspunkt.

OBS att jag inte kan ta ansvar för att detta verkligen fungerar som jag beskriver ovan på din eller någon annans navi eftersom jag inte testat på någon annan än min egen. OBS också att navin (i alla fall min) kan "hänga sig" om det finns något i den fil man försöker mata in som den inte gillar. I mitt fall hände det flera gånger medan jag "labbade" med detta att det blev fel i navins POI-system så att jag varken kunde radera POI-filer från navin (i vissa fall bara synliga som en förlust av tillgängligt minne, i vissa fall som en fil) eller mata in några nya. Den enda lösning jag hittade var att göra "reset" på hela bilen, vilket förstås innebar att jag fick lägga in samtliga mina personliga bilinställningar, inklusive Volvo ID, på nytt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

Hade en XC60 -13 från 2014 till 2020 som s&a[…]

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]