Om din navi beter sig som min är den kinkig med hur det ser ut i vissa avseenden. Det är inte bara parametern för varningsavstånd som måste vara rätt utan också en del annat. Här är ett exempel på en POI-fil som ger det varningsavstånd jag vill ha (30 sekunder) för min navi (MY -15 med Sensus Navigation).
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="no"?>
<gpx:gpx creator="" version="1.1" xmlns:xsi="
http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:gpx="
http://www.topografix.com/GPX/1/1" xsi:schemaLocation="
http://www.topografix.com/GPX/1/1 http://www.topografix.com/GPX/1/1/gpx.xsd" xmlns:gpxv="\VolvoGPXExtensions\V1">
<gpx:wpt lat="50.94381" lon="5.34369">
<gpx:name>[1541]</gpx:name>
<gpx:extensions>
<gpxv:WptExtension>
<gpxv:Activity Active="true" Level="warning" Unit="second" Value="30"></gpxv:Activity>
</gpxv:WptExtension>
</gpx:extensions>
</gpx:wpt>
</gpx:gpx>
De två första raderna är filheadern. Den andra av dessa två rader, från <gpx:gpx creator="" till xmlns:gpxv="\VolvoGPXExtensions\V1">, är så lång att den i många fall syns som flera rader här på forumet. Men den raden skall alltså inte brytas av några "carriage returns" i den fil man matar in i bilen.
De föjande raderna, från "<gpx:wpt" till "</gpx:wpt>", avser en specifik fartkamera. Dessa rader kan förstås upprepas hur många gånger som helst, en gång för varje kamera, med varierande data för "lat", "lon" och "name".
Den allra sista raden krävs för att avsluta hela filen.
Det behövs egentligen inga "carriage returns" någonstans i filen. Jag har lagt till dem här bara för att göra det lättare att se hur syntaxen är uppbyggd. Jag tror inte CR stör där jag lagt dem men detta har jag inte systematiskt testat.
Vad som ovan blir en klickbar länk skall naturligtvis inte heller göras klickbar i POI-filen. POI-filen redigerar man förstås med en editor som inte lägger till någon formatering.
Sedan jag väl lurat ut hur syntaxen skulle se ut gjorde jag ett script i Notepad++ som automatiskt konverterar de inputfiler från scdb.info som jag använder som utgångspunkt.
OBS att jag inte kan ta ansvar för att detta verkligen fungerar som jag beskriver ovan på din eller någon annans navi eftersom jag inte testat på någon annan än min egen. OBS också att navin (i alla fall min) kan "hänga sig" om det finns något i den fil man försöker mata in som den inte gillar. I mitt fall hände det flera gånger medan jag "labbade" med detta att det blev fel i navins POI-system så att jag varken kunde radera POI-filer från navin (i vissa fall bara synliga som en förlust av tillgängligt minne, i vissa fall som en fil) eller mata in några nya. Den enda lösning jag hittade var att göra "reset" på hela bilen, vilket förstås innebar att jag fick lägga in samtliga mina personliga bilinställningar, inklusive Volvo ID, på nytt.