Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alexxelax skrev:Olja bytt nu, bilen åkte mycket bättre. Kommer att fortsätta köra och sen säga hur det går med lådan om den rasa eller ej.

Jag märkte att oljan börjar bli lite sotig, är mer vinröd nu efter några timmars körning, det kanske är normalt?
Bytte du filter för automatlådan samtidigt?
Alla automatlådor borde ju ha lättåtkomliga filter tycker jag. Tycker det låter konstigt att byta utan att byta filter. Men som jag fattade det måste man ju riva halva lådan för att byta i vissa.
Jag bytte aldrig filter då jag läst att det inte finns i sverige, utan måste beställas från USA så jag skippade det.
Sen så använde jag 15liter olja totalt och min gamla olja var svart.

Jag kan ju skölja igen, oljan kostade ju som sagt innan ca 600kr för 20liter och då kanske man kan testa med en sån här hemmagjord filter?

Om ni kollar 11.50 så ser ni filtret.

Anledningen till att jag inte gjorde som han var att jag hade ingen aning om vilken typ av filter han använde, så om någon här vet så vill jag gärna veta.

Men jag körde den direkt efter på motorvägen, glömde att man skulle ha den på tomgång 15 min som de stod i en tråd.
Sen så hände en sak som stack ut. enligt alla så ska det tömmas 2 liter, fyllas på 2liter, men på mig så kom det till sist inte ut mer än 1liter per ggn och till sist knappt ens en liter. Är det fel att gå igenom växlarna under sköljningen?

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]