Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stamen
Hej!

Har suttit och läst på en del om vad jag ska köpa för bil och har kommit fram till att en V40 verkar vara det bästa alternativet. Har mellen 60 000 och 80 000 att röra mig med. Är det bättre att gå på en lite mindre motor på en nyare bil eller ska man gå på 2.0T eller T4 och en tidigare äldre?

Hade tänkt att köpa en fas 2 i alla fall.

Ändrade topic lite, för den var inte så bra den du angett. :wink:

Mvh/
Addekarlsson
Moderator

Sry, :roll:
Senast redigerad av 1 Stamen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
Så ny som möjligt (01-04) och helst 2.0T eller T4 men då pratar vi om 75000kr+ för n 01:a samt en hel del mil på mätaren.
Möjligen att du kan få en 1.8 eller 2.0 01 för runt 65 loppor om den är "naken"
Användarvisningsbild
av Stamen
Ja, nåt sånt där vore ju perfa. Är ju inte direkt någon bilexpert men har försökt läsa på en hel del så vet lite om vad man ska kolla på.

Funderar dock lite på hur mycket man ska hänga upp sig på milen? Är det någon fara om dom börjar närma sig 20 000?
Hade väl egentligen tänkt mig 10000 mil och en 01a men fattar att det skulle innebära en svagare motor. Dilemma! Hur stor skillnad är det körmässigt förresten på en 1,8/2,0/T4?

Men är det bättre att köpa privat? Antar att det är billigare, men å andra sidan har man ingen garanti då.

Många frågor, tack på förhand för all hjälp :D
av Robert63
Stamen skrev:Ja, nåt sånt där vore ju perfa. Är ju inte direkt någon bilexpert men har försökt läsa på en hel del så vet lite om vad man ska kolla på.

Funderar dock lite på hur mycket man ska hänga upp sig på milen? Är det någon fara om dom börjar närma sig 20 000?
Hade väl egentligen tänkt mig 10000 mil och en 01a men fattar att det skulle innebära en svagare motor. Dilemma! Hur stor skillnad är det körmässigt förresten på en 1,8/2,0/T4?

Men är det bättre att köpa privat? Antar att det är billigare, men å andra sidan har man ingen garanti då.

Många frågor, tack på förhand för all hjälp :D
Det där med milen är svårt, det är så mycket faktorer som spelar in. Vad som är gjort med den, hur många som ägt bilen etc. Skicket är minst lika viktigt som miltalet.

Jag brukar vara noga med att kolla VEM som säljer bilen. Är det ordning och reda även runt i kring, då brukar det oftast också vara ordning på bilen.

Just den jag länkade till dig var en enägarsbil med fullstämplad bok, spontant gav den ett tryggt intryck.

Jag har kört både 1.8, 2.0t samt T4.

1.8:an kände jag ganska snabbt att jag skulle tröttna på, en bil i mängden. T4:an var hysteriskt rolig, men som alltid med gasglada bilar så är det en större chanstagning som begagnat. Fastnade för 2.0t, en i mitt tycke perfekt kompromiss. Rolig bil helt enkelt och med bra totalekonomi.

Min bil hade gått 12.000 när jag köpte den av första ägaren, en nybliven pensionär. Fullständig historik och bil i bra skick. Har inte haft anledning att ångra det köpet, en av de absolut bästa bilarna jag haft.

En sak jag "ångrar" är att jag inte prutade lite mer. Han berättade att han beställt en ny V70 som han skulle få i dagarna. Troligen var han erbjuden en skitsumma i inbyte och kanske fick han till och med en renköpsrabatt.

Men strunt samma, vi gjorde nog båda en bra affär.

Att köpa privat eller i handeln. Svår fråga, beror lite på hur mycket du kan själv. En idé kan vara att testa bilen på MRF eller göra en bildiagnos på SBP. Den senare är betydligt billigare och går inte lika på djupet som MRF. MRF å andra sidan hittar ALLTID fel, om det så är en fabriksny bil.

När det gäller garanti hos en handlare så får man vara lite vaksam. De större och auktoriserade handlarna brukar det inte vara några problem med, men man får också betala därefter. En mindre bakgårdshandlare strular ofta om det blir fråga om garantiåtaganden efter affären.

Just i den prisklass du köper i så hade jag föreslagit att du köper privat, men väljer SBP´s test innan.

De pengarna du sparar på att köpa privat kan du ju lägga i en reparationsbuffert. Och så rackarna dyrt är det inte med en Volvo, oavsett (nästan) vad som händer.

På en sådan här vagn hade jag utan att skämmas kunnat bjuda 75.

http://www.blocket.se/vi/11627949.htm?ca=15_s

Om du kollar nedanför annonsen så finns det en hyffsat bra köpguide att ladda ned, tror den kostar 20:-

Såg också att det fanns en hel del bilar i den prisklass du letar efter som har Blockets begagnatgaranti, läs vad den innebär. Du ser också hur länge bilarna legat, det är köparens marknad och cash is king!
Användarvisningsbild
av Stamen
Ett stort tack för hjälpen! Super!
av Robert63
Har sett att det börjat dyka upp en del importerade V40. Hoppa dem är mitt tips. Det finns ingen större ekonomisk vinning i att importera en V40, såtillvida den inte är smälld eller att man backar milen.
Användarvisningsbild
av TopGear
...eller man vill ha en importerad som inte är körd i saltslask med tanke på det undermåliga rostskyddet.
av Robert63
TopGear skrev:...eller man vill ha en importerad som inte är körd i saltslask med tanke på det undermåliga rostskyddet.
Eller om man köper en rostskyddad svensksåld dito. Finns ingen egentlig anledning att importera en såpass billig och gammal bil.
Användarvisningsbild
av TopGear
Det var ett väldigt generaliserande påstående... hur ny och hur dyr måste en bil vara enligt dig för att det ska vara lönt att importera???
Jag är väldigt nyfiken efter som jag själv har importerat bil tre gånger och varit väldigt nöjd med dem. Du kanske vet något jag inte vet om dessa!?

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]