PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
#980489
Har haft ett glapp på kanske en 10-15 grader i ratten sen jag köpte min 142:a. Den går att köra med men skulle vara skönt att få det fixat så att man får 100% respons i svängarna. Har varit och kollat på styrsnäckan om det kunde varit något uppenbart fel men blev inte klokare, däremot skruvade jag åt justeringsskruven (i mitten) med resultatet att ratten bara blev trögare-inte bättre.

Fick en "bra att veta" på besiktningen att det var glapp i höger styrarmslagring - kan detta spela in? Isåfall, hur åtgärdas det?
Användarvisningsbild
av lennarte
#980498
142volvo skrev:däremot skruvade jag åt justeringsskruven (i mitten) med resultatet att ratten bara blev trögare-inte bättre.
Lossa på den skruven omedelbart om du inte vill fördärva styrsnäckan. Den skruven är förvisso till för att justera glappet, men det görs med upphissad framvagn och helst styrstagen demonterade. Styrsnäckan är helt glappfri "på mitten" och det är bara där man kan justera den. Man kan justera genom att hålla ett finger mellan styrarmen och styrväxeln (och någon "juckar" med små rörelser fram och tillbaka) men man måste ändå veta att den är i sitt "0-läge" och på en så pass gammal bil är det inta alltid när hjulen står rakt fram.
Påpekandet på besiktningen är säkert bussningen i hjälpstyrarmen som sitter på andra rambalken. D.v.s där styrväxeln suttit om du haft ratten på andra sidan, och javisst, byter du den försvinner glappet i ratten.
Användarvisningsbild
av lennarte
#980509
Med lite jä--a anamma och ett stort skruvstycke går det. Det är en stålhylsa som är pressad i fästet som sedan själva styrarmen sedan sitter i. Det är betydligt lättare med en verkstadspress (hydraulisk), men det går med skruvstycke. Man ska akta sig för att försöka banka i den nya, det blir lätt stukningar och då problem att få i bussningen. Hela hjälpstyrarmen måste demonteras.

Mvh
Lennart
av 142volvo
#980564
Bara en lite fundering nu när jag lossade justerskruven - tar jag tag i rattstången som går in i snäckan så kan jag vicka på den ganska mycket utan att hjulen ens fundererar på att börja svänga. Är det inte här själva glappet sitter då?
Användarvisningsbild
av lennarte
#980641
Om du skruvat ner skruven så det "trögar" har du skruvat för mycket. Som jag skrev innan måste du leta upp mitten eller 0-läget, det är minst glapp där. Längst ut i ytterlägena är glapp även på en ny styrväxel och rätt justerat i princip inget mitt emellan. Det gäller bara att hitta det läge där det är minst glapp och skruva ner skruven en liten bit. Därefter vrider du fram och tillbaka och känner att det inte trögar. Sedan kan du skruva ner ett typ 1/4 varv igen och känner efter att det inte trögar. Därför är det viktigt att du har monterat bort styrstagen så du vet att det inte trögar någonstans i p-ändar och spindelleder. Kolla även så det är olja i styrväxel det sitter en 4-kant plugg (äldre modell) eller en plastplugg som du tar bort. Det ska vara fullt ända upp till botten på hålet. Det ska vara samma olja som till bakaxeln API GL5 SAE 80W -90.

Mvh
Lennart
av Schmoyoho
#1075951
Bumpar tråden lite. Jag ska byta styrsnäcka i en Amazon. Den nuvarande verkar ha snabbt fördärvats då min körning av bilen har ökat dess årliga körsträcka med 5-10x. Misstänker att den justering en bekant gjorde inte blev rätt och istället käkat upp något. Har fått tag på en förhoppningsvis bättre begagnad som jag tänkte få tummen ur att montera. Jag har frågat förut men svaren i olika trådar går isär. Vilken olja ska jag använda?

Ovan skriver Lennart GL5 SAE 80W-90. Andra uppgifter jag stött på är rak SAE 80-olja. GL4 eller GL5 - någon skrev om s.k gulmetaller och aggressivitet från additiven i GL5 varför vissa föredrog GL4 i äldre bilar - gäller det även i styrsnäckan? Är det avgörande att jag har absolut rätt olja eller spelar det mindre roll om det rak/multigrade eller GL4/GL5?

Passar även på att fråga: har förstått att när man justerar glappet på snäckan så ska det göras i nolläget men hur mycket vågar man justera bort glappet? Ska man lämna lite spel? Eller är det lugnt bara den inte trögar?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1075994
Skillnaden mellan GL-4 och GL5 är är EP-tillsatser för hypoidväxlar, typ bakaxel. Problemet med växellådor är att EP-tillsatserna är aggressiva mot mässing typ synkroniseringarna. Något sådant finns ju inte i styrväxeln. Som jag skrev innan, det är noga att leta upp det "faktiska" 0-läget innan man börjar justera ( vilket inte alltid är när bilen går rakt fram på dessa modeller) annars kan man förstöra den ganska fort. Det kan vara bytt något i framvagnen och inte varit så noga att "ställa" i alla vinkllar rätt igen. Det är ganska lätt att få 0-läget några grader fel.
av Schmoyoho
#1076167
Säljaren av styrsnäckan var vänlig nog att plocka av styrarmen från själva snäckan så jag har tyvärr inget val annat än att leta upp nolläget. Det gör jag nog enklast innan jag monterar den på bilen.

Jag förstår att jag inte ska ha en GL5-olja i växellådan, men behöver det vara GL5 i styrsnäckan menar du, eller är GL4 likvärdig där?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1076345
Volvo rekomenderar SAE 80, men 80 eller 80W-90 spelar ingen roll. Det är kanske inte lätt att få tag i en "rak" olja idag. Och det skulle stått i serviceboken om det krävs EP-tillsatser. Jag har för mig att där är ett märke på axeln hur staget ska sitta. Jag tycker det är lättast att hitta 0-läget genom att "rucka" fram och tillbaka i rattstången och känna med med ett finger mellan armen och styrsnäckan. Då känner man tydligt när axeln rör sig "upp och ner" när det är som minst "glapp". Sedan får man kanske flytta armen för att det ska passa när hjulen står rakt fram. Passa på att byta tätningen i botten på styrsnäckan när du har den "utanför" bilen.

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]