PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1075803
Ett extra kylvattenrör inne i topplocken som skall fördela kylvattnet lite bättre. Kompression kan du mäta genom att mäta höjden på topplocken. Förmodligen är den samma som till bilmotorer?

Har det funnits färskvattenkylning eller sjövattenkylning när dom satt i en båt? Färskvattenkylning innebär att motorn har ett "eget" kylvatten som kyls i en värmeväxlare och det innehåller glykol etc. etc. som i vilken bil som helst. Sjövattenkylning innebar att sjövattnet cirkulerade runt i motorn och ut. Det fanns inget som helst rostskydd i en sådan motor. B18 och B20 i marinutförande hade inte färskvattenkylning i original. Däremot gick det att beställa från början eller modifiera efteråt. Men se upp med detta. Topplocken kan vara upprostade inifrån. :-O)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1075817
B18/B20 marintopplock går inte att använda på en bilmotor och tvärt om. På bilmotorerna sitter en vattenpump som drivs av fläktremmen och pumpar vatten från kylaren och upp till topplocket genom 2 kanaler i framkant på topplocket. Detta saknas på marinmotorerna, där sitter en sjövattenpump monterad på alu. kåpan över kamaxeldrivningen och drivs direkt av kamaxeln. och pumpar sjövatten via oljekylaren genom det vattenkylda avgasgrenröret in i topplocket genom ett helt annorlunda termostathus på ovansidan topplocket

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]