TommyP86 skrev:Om klacken till spännaren saknas (antar att det sitter mekanisk då), montera istället den hydrauliska? Jag vet inte hur den sitter, men helt säkert inte på samma sätt. Värt att forska i iallafall.
Det finns mycket riktigt såväl en mekanisk som en hydraulisk spännare till denna motor (D5204T2). Men av VIDA att döma är de inte utbytbara. Den mekaniska används på motornummer upp till 884797 och den hydrauliska därefter.
När jag tittar under "bulletins" på "product fix/special tool bulletins" hittar jag ett par andra saker av potentiellt intresse. För det första finns där en särskild anvisning rörande kontroll av den hydrauliska spännaren. För det andra finns också en anvisning rörande modifiering av samma spännare, där man såvitt jag kan se ersätter den hydrauliska med den mekaniska genom att borra nya hål i blocket. Allt detta verkar lite bakvänt med tanke på att man från fabrik övergått från mekanisk till hydraulisk spännare, inte tvärtom. Men det är inte desto mindre hur jag uttolkar den lite knapphändiga information VIDA ger (det är mest bara bilder numera, inte mycket till text).
Om detta är intressant eller inte beror förstås på vilket motornummer TS har och om den spännare som sitter där är den hydrauliska eller den mekaniska. Den hydrauliska ser ut att vara fäst med två skruvar (en uptill och en nedtill) medan den mekaniska ser ut att vara fäst med endast en.