Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Om det fungerar att göra så vet jag inte, men jag har också hört att det finns olika typer av remspännare. Det han menar är att den hydrauliska spännaren kanske inte behöver den där klacken, som den mekaniska använder sig av.
av peli2
Tack alla för goda råd! Skall prova dela kostnaden med ÅF samt undersöka den hydraliska varianten alternativt bildelsbasen och annan verkstad.
av andersuw
TommyP86 skrev:Om klacken till spännaren saknas (antar att det sitter mekanisk då), montera istället den hydrauliska? Jag vet inte hur den sitter, men helt säkert inte på samma sätt. Värt att forska i iallafall.
Det finns mycket riktigt såväl en mekanisk som en hydraulisk spännare till denna motor (D5204T2). Men av VIDA att döma är de inte utbytbara. Den mekaniska används på motornummer upp till 884797 och den hydrauliska därefter.

När jag tittar under "bulletins" på "product fix/special tool bulletins" hittar jag ett par andra saker av potentiellt intresse. För det första finns där en särskild anvisning rörande kontroll av den hydrauliska spännaren. För det andra finns också en anvisning rörande modifiering av samma spännare, där man såvitt jag kan se ersätter den hydrauliska med den mekaniska genom att borra nya hål i blocket. Allt detta verkar lite bakvänt med tanke på att man från fabrik övergått från mekanisk till hydraulisk spännare, inte tvärtom. Men det är inte desto mindre hur jag uttolkar den lite knapphändiga information VIDA ger (det är mest bara bilder numera, inte mycket till text).

Om detta är intressant eller inte beror förstås på vilket motornummer TS har och om den spännare som sitter där är den hydrauliska eller den mekaniska. Den hydrauliska ser ut att vara fäst med två skruvar (en uptill och en nedtill) medan den mekaniska ser ut att vara fäst med endast en.
av Mwi
Om det har gått under 12 månader sedan de bytte remspännaren senast borde det väl vara garanti på det jobbet, om de sedan får byta motorn för att fixa felet så borde det vara verkstadens problem. Alternativt kan man ju titta på reklamationsrätten för den gäller ju längre, men där måste ju du bevisa det ursprungliga felet men om det är samma verkstad som har bytt remspännaren alla tre gångerna så kanske det inte är helt omöjligt.
av peli2
Vad kan det bero på att den lossnar tre gånger? Känns inte troligt att den felmonteras tre gånger. Kan de finnas något som orsakar att den lossnar? Isåfall hjälper det ju inte om man får dit en nya remmspännare mha nya hål eller liknande.
Användarvisningsbild
av RWD
Sitter bulten i blocket och har gått av? Finns väl flera sätt att få ur en bult som är av.
Åk till en riktig verkstad. Volvo kan inte sånt.
Svågern hade en pinnbult som gått av till grenröret. Volvo ville byta hela toppen för 25-30000.
Fixades av en mindre verkstad som svetsade på en mutter och kunde skruva ur den. Kostade 3000kr.
Krävdes många försök och det var trångt men det gick.
Användarvisningsbild
av hollan
Om du finns i skåne så brukar vi anlita en firma i limhamn (malmö) som har fixat flera med liknande symtom som din
Dom borrar upp hela den biten som är gängad och som styrhålet skall sitta i och skuvar in en ny större alu bit och fräser ner allt så det blir jämt efter det borrar dom nya hål med hjälp av volvos tolkar
Har du fått remspännaren ombyggd av volvo åf från början? I så fall tycker jag su ska trycka åt den åf för om så är fallet så jar dom förmodlingen slarvat vid ombyggnationen

Allt detta gör dom med motorn på plats jag vet tyvärr inte vad domheter men kan ta reda på det
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]

Hej kolla här volvoreservedele.dk Mvh PeterJ[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Det är inte så att det är balansax[…]

I några veckor har jag haft problem med att […]