Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
alyzzer skrev:Okej. Men om denna kil bara är till för att få remskivan fast på rätt plats och ner brickan helt och hållet.Varför kan man inte bara svetsa på en liten loppa på denna knöl.?
Det aluminium, och inte det lättaste att svetsa i. Jag föreslår i så fall att du borrar ett hål istället. Borra ett litet först, mitt i "knölen". Slipa sedan jämt och borra sedan för samma bredd som kilen är och stoppa i en avsågad skruv (utan skalle), fäst med Locktite, vänta tills det torkat och såga av till lämplig längd. Så ska det nog funka. När du dra fast remskivan, dra tills det "smakar blod" och sedan lite till (350mn har jag för mig). Locktita denna skruv också. Jag brukar göra så här, lägg i 4-ans växel, dra handbromsen, dra så mycket det går, be någon trampa på bromsen (starta motorn en kort stund så du får vakuum i servon) och dra lite till. Sedan är det bara till att färdigmontera remmar och annat och njuta av bilen. :lol:
av alyzzer
lennarte skrev:
alyzzer skrev:Okej. Men om denna kil bara är till för att få remskivan fast på rätt plats och ner brickan helt och hållet.Varför kan man inte bara svetsa på en liten loppa på denna knöl.?
Det aluminium, och inte det lättaste att svetsa i. Jag föreslår i så fall att du borrar ett hål istället. Borra ett litet först, mitt i "knölen". Slipa sedan jämt och borra sedan för samma bredd som kilen är och stoppa i en avsågad skruv (utan skalle), fäst med Locktite, vänta tills det torkat och såga av till lämplig längd. Så ska det nog funka. När du dra fast remskivan, dra tills det "smakar blod" och sedan lite till (350mn har jag för mig). Locktita denna skruv också. Jag brukar göra så här, lägg i 4-ans växel, dra handbromsen, dra så mycket det går, be någon trampa på bromsen (starta motorn en kort stund så du får vakuum i servon) och dra lite till. Sedan är det bara till att färdigmontera remmar och annat och njuta av bilen. :lol:
Ska testa detta i helgen! har ju inget att förlora direkt:) och skruven kan inte direkt åka någonstans... Tack för tipset.
Användarvisningsbild
av lennarte
Normalt vet man inte hur mycket man drar, då är Locktite en bra säkerhet. Vi "gamla uvar" som jobbat med det i många år har ju mer "känsla" än en som gör det kanske först gången. Momentnycket och gradskiva finns ju inte hemma hos var och en heller. Jag tror att det stod i Haynes 350nm, men kollade nu och det står 240 - 280nm. Det står inget om grader. Den jag har är den första upplagan och bör kommit ut 1987 - 88. Den behandlar -88 års modeller i ett ""supplement" och "min" 16V motor är inte med, elschemat behandlar LH2.4 men inget nämns i texten. 240 - 280nm är ju lät.t.are att "dra" än 350nm så då behöver det inte "smaka blod"
av alyzzer
Jag drar på lite loctite bara och drar den 90% av vad jag orkar då. Och använder det där med 4an osv. Tror inte jag kan starta bilen dock då kylaren är ute:s
jag hör av mig av hur det går och tack för alla svaren!

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]