Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Frrla skrev:kapar du skallen på dem och tar ut drivaxeln lite så får du ju loss "hylsan" som handbromsbackarna stöds emot. då är de ju bara att sätta fast de som är kvar av skruven/arna i skruvstycket och vri loss dem med en tång av något slag som passar bra. sen håller du koll på längden och sätter dit nya sen.

skulle dom gå av så är de ju lite lättare att leta rätt på ny/a eller borra ur om man har tålamod och ork att göra sånt.
Förstår fortfarande inte riktigt hur du menar. Tänker vi på samma skruv? Den som sitter fast för mig är de två som sitter på baksidan av bromsskölden och de håller någon grej för handbromsmekanismen på plats. Det är den inringade på bilden nedan.

Bild

lennarte skrev: Brombackarna monteras med fjädern vid excentern monterad på baksidan av backarna (då hjälper fjädern till att "hålla in" backarna). Då kan du "föra ihop" backarna i andra änden och "trä på" backarna och lägga dom på plats. sedan sätter du i den klenare fjädern (använd rätt hål för fjädrarna) också på baksidan och sist monterar du justeringen. Ska inte behövas något verktyg för detta, mer än en skruvmejsel. Är det rätt monterat så ligger den klena fjädern lätt mot justeringen som broms mot "självjustering". Vajern ska vara släppt vid justeringen vid spaken så excentern är i sitt innersta läge, sedan justerar du på justeringarna mellan backarna tills du precis får på trumman. När allt är monterat "rycker" du i spaken några ggr samtidigt som du snurrar på skivan (lite problem om man är ensam) så backarna "centreras" därefter "slutjusterar" du genom att vrida på justeringen med hjälp av en mejsel genom det lilla hålet i trumman tills du inte kan vrida runt skivan längre. då "backar" du justeringen "några kuggar" tills det "rullar lätt" igen. Sist justerar du vid spaken tills spaken "tar" lagom högt (4 - 6 "hack"). Klart. Lätt som en plätt, när man har gjort många, många gånger, men lite "struligt och bökigt" första gångerna.
Hmm, jag vet hur backarna ska sitta men som sagt inte hur jag ska göra för att få dit dem. Fjädrarna är alldeles för hårda. Menar du att jag först ska montera den nedre fjädern på plats mellan backarna och sen sätta dit backarna? Det har jag försökt med men går ej.

Förresten, för att skruvarna i framtiden inte ska rosta fast lika illa, kan jag ha på typ någon kopparpasta eller liknande?
Okej, då förstår jag! Men kommer det gå att få bort den där klossen? Är det inte gängat hela vägen? I sådana fall går det väl inte att dra rakt ut?
FyoDisco skrev:Hmm, jag vet hur backarna ska sitta men som sagt inte hur jag ska göra för att få dit dem. Fjädrarna är alldeles för hårda. Menar du att jag först ska montera den nedre fjädern på plats mellan backarna och sen sätta dit backarna? Det har jag försökt med men går ej.
Du sätter dit fjädern (den kraftigare) i backarna närmast excenten (prova på maken om du har excentern lös tills du förstår tekniken) och "trär på" backarna på excentern där dom ska sitta. Sedan sätter andra änden på backarna (där staget/justeringarna ska sitta) mot varandra och sätter i den klena fjädern. Därefter monterar du ena änden av staget/justeringen på plats och med hjälp av en skruvmejsel mot staget/justringen och den andra backen och "tvingar" in backen i staget/justerinen. Det underlättar om du fäster den ena backen i ett skruvstycke. Prova några gånger så ska du se att det går lätt. Du kan aldrig få dit den grövre fjädern genom att försöka dra ut den när backarna är monterade, eftersom den ska sitta på baksidan
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Väntar lite med bromssköldarna och försöker få ordning på resten först. Fick idag handbromsbackarna på plats och när jag hade justerskruven så gick det också att få dit den nya bromsskivan. Nytt bromsok och rör sattes också på plats och allt gick bra. Men när jag skulle sätta dit bromsbeläggen så blev jag lite fundersam. Det inre belägget gick väldigt lätt och hade gott om utrymmet medan det yttre belägget knappt gick in. Med en massa våld går det men då ligger belägget på hela tiden. Så ska det inte vara antar jag? Kan det vara så att skivan inte har gått på ordentligt eller är det kanske oket som inte har gjort det? Oket är splitternytt så det ska inte vara något fel på det.
lennarte skrev: Du sätter dit fjädern (den kraftigare) i backarna närmast excenten (prova på maken om du har excentern lös tills du förstår tekniken) och "trär på" backarna på excentern där dom ska sitta. Sedan sätter andra änden på backarna (där staget/justeringarna ska sitta) mot varandra och sätter i den klena fjädern. Därefter monterar du ena änden av staget/justeringen på plats och med hjälp av en skruvmejsel mot staget/justringen och den andra backen och "tvingar" in backen i staget/justerinen. Det underlättar om du fäster den ena backen i ett skruvstycke. Prova några gånger så ska du se att det går lätt. Du kan aldrig få dit den grövre fjädern genom att försöka dra ut den när backarna är monterade, eftersom den ska sitta på baksidan
Kände att jag får kommentera detta inlägg.
Jobbat 3 år på monteringen av bakaxlar på 240/740 banan på Torslanda så här beskriver jag hur vi gjorde då, med det tempot vi hade på banan med runt 40 bilar i timmen. Den metoden har jag alltid använt även på bilar jag reparerat och det funkar bra.

- Sätt övre klena fjädern på plats i de lösa backarna.
- Sätt staget / justeringen (helt ihopskruvad) på plats mellan backarna.
- Kolla sen att excentern sitter åt rätt håll, pilen skall vara uppåt. Justeringen inne vid spaken skall naturligtvis vara helt släppt.
- Sen trär du backarna med öppningen neråt och över drivaxeln och på plats i excentern.
- Då skall du oxå se till att ha lilla fjädern på utsidan mot dig, inte in mot skölden.
- Sen tar du den grova fjädern och sätter den i den övre backen, tar en rejäl avbitartång i den andra änden vid öglan och drar den
neråt tills öglan går i hålet på andra backen. Fastnar den på kanten i hålet så släpper du tången och använder den för att bända in fjäderänden på plats. Fjädern skall alltså vara på utsidan, inte mot skölden.
- Kontrollera att allt e på plats och centrerat, ändarna på backarna skall ligga mot ankaret (metallklumpen som vajern går igenom).
- Nu skall skivan gå lätt på.

Enda fusket vi hade på banan var att vi slipade ur lite i spetsarna på avbitaren så det blev ett litet hål när käftarna var stängda.
Det underlättade för att få tag i den grova fjädern utan att behöva klämma ihop tången så hårt, det sparade handleden.
Hemma använder jag dock en vanlig avbitare.
Användarvisningsbild
av lennarte
Henke3 skrev:- Sen tar du den grova fjädern och sätter den i den övre backen, tar en rejäl avbitartång i den andra änden vid öglan och drar den
neråt tills öglan går i hålet på andra backen. Fastnar den på kanten i hålet så släpper du tången och använder den för att bända in fjäderänden på plats. Fjädern skall alltså vara på utsidan, inte mot skölden.
Det är säkert rätt, men sätter du fjädern på baksidan hjälper den till att "hålla in" backarna när fjäderbläcket tappat spänningen/bortrostat. Annars "viker sig" gärna backarna utåt lite och dom blir snedslitna och kan "ligga på" lite. I båda fallen är det viktigt att backarna ligger mot stoppet i skölden. Om dom "hänger" på excentern blir allt svårare. Alltså viktigt att släppa justeringen vid spaken först.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Henke3 skrev:fjäderbläcken byter man när de är slitna eller bortrostade
de sitter där av en anledning...
Joovist, men det är inte alltid det finns nya tillhands.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]