- ons 11 maj 2016, 18:03

Förresten, för att skruvarna i framtiden inte ska rosta fast lika illa, kan jag ha på typ någon kopparpasta eller liknande?
Frrla skrev:kapar du skallen på dem och tar ut drivaxeln lite så får du ju loss "hylsan" som handbromsbackarna stöds emot. då är de ju bara att sätta fast de som är kvar av skruven/arna i skruvstycket och vri loss dem med en tång av något slag som passar bra. sen håller du koll på längden och sätter dit nya sen.Förstår fortfarande inte riktigt hur du menar. Tänker vi på samma skruv? Den som sitter fast för mig är de två som sitter på baksidan av bromsskölden och de håller någon grej för handbromsmekanismen på plats. Det är den inringade på bilden nedan.
skulle dom gå av så är de ju lite lättare att leta rätt på ny/a eller borra ur om man har tålamod och ork att göra sånt.

lennarte skrev: Brombackarna monteras med fjädern vid excentern monterad på baksidan av backarna (då hjälper fjädern till att "hålla in" backarna). Då kan du "föra ihop" backarna i andra änden och "trä på" backarna och lägga dom på plats. sedan sätter du i den klenare fjädern (använd rätt hål för fjädrarna) också på baksidan och sist monterar du justeringen. Ska inte behövas något verktyg för detta, mer än en skruvmejsel. Är det rätt monterat så ligger den klena fjädern lätt mot justeringen som broms mot "självjustering". Vajern ska vara släppt vid justeringen vid spaken så excentern är i sitt innersta läge, sedan justerar du på justeringarna mellan backarna tills du precis får på trumman. När allt är monterat "rycker" du i spaken några ggr samtidigt som du snurrar på skivan (lite problem om man är ensam) så backarna "centreras" därefter "slutjusterar" du genom att vrida på justeringen med hjälp av en mejsel genom det lilla hålet i trumman tills du inte kan vrida runt skivan längre. då "backar" du justeringen "några kuggar" tills det "rullar lätt" igen. Sist justerar du vid spaken tills spaken "tar" lagom högt (4 - 6 "hack"). Klart. Lätt som en plätt, när man har gjort många, många gånger, men lite "struligt och bökigt" första gångerna.Hmm, jag vet hur backarna ska sitta men som sagt inte hur jag ska göra för att få dit dem. Fjädrarna är alldeles för hårda. Menar du att jag först ska montera den nedre fjädern på plats mellan backarna och sen sätta dit backarna? Det har jag försökt med men går ej.
Förresten, för att skruvarna i framtiden inte ska rosta fast lika illa, kan jag ha på typ någon kopparpasta eller liknande?
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator
Volvo 245 GL/T 1990, Saab 9000 Classic 2.0t 1998
Volvo 245 GL/T 1990, Saab 9000 Classic 2.0t 1998