Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av alyzzer
Hej!

köpte min första volvo i helgen. En 940 ltt från 96 blev det. Och med den första turbo bilen också. Körde hem den från skövde till stockholm i ett svep. Tyckte den lirade skit bra hela vägen. Sedan på morgonen vid star kom problemen. Servot funkade inte och alla varningslampor lös. öppnade motorhuven och kontrollerade att generatorn gick, det gjorde den ju såklart inte pga av att remskivan hade skrivat ut sig. Den "hängde" ut lite. Jag tänkte inte så mycket över det då den snurrade runt och hade inget större spår den skulle in på vad jag kände. Så jag drog bara dit den och så gick den igen. men på den kvällen hade en rem hoppat upp på högkant, så ja la den till rätta och startade med huven uppe. Då såg jag att remskivan vobblade hyfsat mycket. Inte överdrivet men tillräckligt för det med remmen skulle hända.

Så där är jag nu. Googlat lite om att det ska vara någon "kil" men förstår inte riktigt. Tog 2 bilder idag på hur det ser ut.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2520057
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2520058

Det är ju bara två spår där. Hur ska jag gå tillväga nu? Alla svar uppskattas då jag känner mig smått hjälplös och utan svar.

Mvh Vincent
Senast redigerad av 1 alyzzer, redigerad totalt 0 gånger.
av Waizguy
Vevaxelremskivan går bara att trycka dit på ett sätt, sätt kilen mot kilhålet och vicka remskivan fram och tillbaka medan du trycker den lätt inåt. När den hamnar rätt går den in hyffsat lätt, dra sedan åt bulten och prova, vobblar den fortfarande får du byta den.

Hade samma problem som dig. Jag frågade på Volvo om den gummipackningen runt remskivan fanns att köpa, de skrattade åt mig och sa att den byts Aldrig. Påpekade för herrn bakom disken att motorn passerat 60k mil och då blev det tyst :)

Slutade med att jag fick köpa en "ny" på skroten.

/// Waiz
av alyzzer
Waizguy skrev:Vevaxelremskivan går bara att trycka dit på ett sätt, sätt kilen mot kilhålet och vicka remskivan fram och tillbaka medan du trycker den lätt inåt. När den hamnar rätt går den in hyffsat lätt, dra sedan åt bulten och prova, vobblar den fortfarande får du byta den.

Hade samma problem som dig. Jag frågade på Volvo om den gummipackningen runt remskivan fanns att köpa, de skrattade åt mig och sa att den byts Aldrig. Påpekade för herrn bakom disken att motorn passerat 60k mil och då blev det tyst :)

Slutade med att jag fick köpa en "ny" på skroten.

/// Waiz
Jag kanske är dum i huvudet men vad menar ni med "kilen"? För mig är en kil såhär.
https://gyazo.com/81303b3ca268dfd63bd382b2afca7888
Men på mina bilder ser ju det ut såhär.
https://gyazo.com/e62a82799cb8dcb7d8d85e84f2d80960
Har min alltså gått sönder då?

Remskivan var inte heller sne i mina ögon så vet inte om det hjälper med ett utbyte heller. Jag hoppas bara det inte är några massiva problem jag har orsakat, dvs motorras pga av en kil som åkt in i någon cylinder :/
av NilsO
Det är ju något som saknas... lite osäker på vad...

Dessutom ser man på bilden av remskivan att den är skadad och måste bytas ut. Remskivan består av två delar med gummi emellan. Den är gjord så för att ta upp och dämpa svängningar i vevaxeln. Man ser att gummit är skadat. Antagligen för att någon försökt lossa skruven som håller fast remskivan genom att hålla emot på den yttre delen av remskivan – vilket förstör den. Och då wobblar den. (Man ska istället hålla emot antingen på den inre delen, med ett specialverktyg, eller på själva vevaxeln på något vis.)

En klåpare har varit framme. Ta säljaren i örat! Det där måste han/hon känna till, men har struntat i att berätta det för dig, och då har du all rätt i världen att häva köpet eller få ersättning.
av alyzzer
NilsO skrev:Det är ju något som saknas... lite osäker på vad...

Dessutom ser man på bilden av remskivan att den är skadad och måste bytas ut. Remskivan består av två delar med gummi emellan. Den är gjord så för att ta upp och dämpa svängningar i vevaxeln. Man ser att gummit är skadat. Antagligen för att någon försökt lossa skruven som håller fast remskivan genom att hålla emot på den yttre delen av remskivan – vilket förstör den. Och då wobblar den. (Man ska istället hålla emot antingen på den inre delen, med ett specialverktyg, eller på själva vevaxeln på något vis.)

En klåpare har varit framme. Ta säljaren i örat! Det där måste han/hon känna till, men har struntat i att berätta det för dig, och då har du all rätt i världen att häva köpet eller få ersättning.
Nu känns det ju inte alltför roligt... Säljaren tror jag inte jag kan pressa något ur då affären är avslutad och i kvittot skrev han att den säljs i befintligt skick, men jag tyckte ju inget verka fel på testkörningen och den är alldeles nybesiktad.

Vad tycker ni jag gör nu? Går det att rädda på något sätt? Eller är det bara försöka bli av med hela bilen?

:(
av Waizguy
Ge inte upp hoppet!

Jag försökte hitta några gamla bilder men kunde inte hitta på dom. Som NilsO skrev är det stor sannolikhet att det är gummipackningens dåliga skick som gör att skivan vobblar.

/// Waiz

Edit;

Enklast är att med ett lätt tryck trycka remskivan samtidigt som du vrider på den och när den "glider in" så har du träffat rätt ;)

Edit igen;

Glöm det jag skrev innan, det är en kil där som skivan skjuts på det ser man på denna bild: http://folkraceshop.se/vevaxeldrev_b230-93_kantkugg
Användarvisningsbild
av lennarte
vevaxeldrev.jpg
vevaxeldrev.jpg (474.48 KiB) Visad 1053 gånger
Så här ska det se ut på en "vanlig B230 motor, borde vara samma på turbon, du fattas tappen som ska "styra" remskivan. Det är remhjulet som sitter på kil och spåret i remskivan ska passa på "tappen" på remhjulet. Det är ganska enkelt att byta, du kan då passa på att byta kamremmen samtidigt. Bilden är på den nyare typen med rundare kuggar på remmen, från -90 - -91 omkring.
Gummit i remskivan hade lossnat på min motor också (16V B234F), men den wobblade aldrig däremot slirade den så när jag skulle kolla tändningsmärket med stroboskoplampa så "vandrade" strecket sakta runt. Drog man då i remskivan för att få runt motorn så kände man att det slirade. 16V motorn har en annan remskiva, annars tror jag det är samma på alla andra.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]