PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rid54
#1069647
Är det original tempmätare på bilen? Dvs en tryckbaserad, eller har nån eftermonterat en elektrisk? I det senare fallet måste man ta mätfel med i beräkningarna.

En ordentlig spolning av kylare och motorns kylkanaler är sällan fel. Det kan ansamlas diverse sediment och partiklar över åren och de gör sig bäst när de är utspolade.
av Schmoyoho
#1069664
Original tempmätare. Men jag tänker angående spolning att det kanske inte lossnar? Har ju kört bilen iallafall några mil med en antagligen igensatt kylare utan att något hänt. Hade f.ö tänkt göra spolningen i en GDS-hall så att man har någonstans att göra av med den gamla glykolen istället för att hålla på och slabba på uppfarten, så jag vet inte om jag har tillgång till något att direkt spola med, snarare hälla.
av rid54
#1069679
Jag är övertygad om att det finns lika många idéer om kylsystem som det finns privatmekar. Jag skulle (om det var i en GDS-hall) ta loss slangarna till kylaren och helt enkelt hälla rakt igenom. Det bör flyta på rätt bra och löst gunk lär komma ut genom den nedre stosen. Den övre slangen kan sitta i motorn och sedan häller/spolar man genom den så att det rinner ut genom den undre anslutningen från blocket. Det är lämligt att öppna avtappningskranen också. Låt vatten rinna igenom tills det börjar se rent ut. Låt motorn svalna innan kallt vatten hälls igenom. Det finns X antal varianter på detta. Jag har hört om folk som ansluter en slang till avtappningskranen (eller själva hålet) och spolar igenom och diverse andra metoder.

Fyll sedan med rent vatten, kör varmt, tappa ur alltihop och fyll med rejäl kylvätska 50/50 etylenglykol av enklaste slag (inget long-life). Har du tillgång till destillerat vatten billigt (typ från en kondenstorktumlare) är det inte fel att använda sådant, om systemet är tätt och underhållet avklarat så att kylsystemet kan tänkas få vara i fred ett tag.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1069682
Schmoyoho skrev:Men jag tänker angående spolning att det kanske inte lossnar?
Jag har en instruktionsbok till en Volvo T24 från början av -50-talet. På den tiden användes/fanns inte glykol utan man använde i huvudsak 2 olika vägar. Antingen blandade man ut kylarvattnet med sprit och var noga med att täcka för kylaren. Eller så tappade man ur kylarvattnet. Det senare var nog det vanligaste på traktorer eftersom dom användes inte på vinterhalvåret. Problemet bli då att det rostar "hejvillt" i kylsystemet, och det lägger sig ett lager längst ner i motorbrocket och i kylaren. I instuktionsboken (dom var väldigt mer innehållsrika "på den tiden") står det hur man "löser" detta (fyndigt eller :wink: ). Det står (ordagrant) så, Man upplöser 1 kg vanlig soda i 20 liter kokhett vatten. Kylsystemet tömmes, och sodalösningen påfylles. Man låter därefter motorn gå med en filt eller dylikt över kylaren så länge att kokning uppstår. Sodalösningen hålles vid denna temperatur i c:a 20 minuter, varefter den avtappas och kylsystemet genomspolas med rent vatten. Under kokningen skall påfyllningslocket vara avtaget.
Detta kallar jag instruktionsbok.
Det var verkligen "stabila saker" som byggdes på den tiden, försök inte följa dessa instruktioner på Volvos nya VEA-motorer, eller någon annan motor byggd i aluminium. Amazon motorn däremot skulle säkert klara det även om jag inte skulle våga prova i 20 minuter. Men ordentligt varm motor och "lätt kokning" skule säkert funka. Framför allt när det gäller att spola motorn, spola baklänges alltså nerifrån och upp i kylaren (övre slangen borttagen), bakifrån och fram l blocket (termostaten borttagen), sitter en plugg, e.v en kran för detta ändamål längst bak under grenröret och från slangen som går till vattenpumpen, genom värmepaketet (öppen värmekran). Om det kulle uppstå läck någonstans är det ett tecken på att något hade varit på väg att gå sönder snart i alla fall, inte att något blivit fel. Det har skrivits om maskindiskmedel, det är säkert en form av sodalösning men jag är ingen kemist. Soda heter natriumkarbonat, förväxla inte med Kaustiksoda som är mycket starkare och heter natriumhydroxid
av Schmoyoho
#1074632
Gällande kylningen: spolade ur systemet. Till synes rent vatten kom ur kylaren men jag fångade upp en 20 l-hink och såg att vattnet blev grumligt. Tömde hinken och fick kvar grön gegga i botten. Spolade både motor och kylare tills jag fick hinkar med rent vatten och fyllde på med ny glykol. Inga framsteg.

Tömde på nytt och körde vatten+kylarrens. Inga framsteg.

Har luftat hur mycket som helst också, klämt på kylarslangarna och pytsat i liiiiite mer åt gången men blir aldrig bra. Värmen i kupén blir väldigt snabbt väldigt kraftig så jag har svårt att tro det är någon vajsning där utan jag tror stenhårt på att det är kylaren som är boven eftersom den blir så pass mycket varmare i överkant än nederkant.

På utsidan ser den väldigt fräsch ut så jag tror inte det är något fel på luftgenomströmningen heller.
av LarsBd
#1074643
Schmoyoho skrev:jag tror stenhårt på att det är kylaren som är boven eftersom den blir så pass mycket varmare i överkant än nederkant.
Det är exakt vad kylaren ska göra, men har du spolat bara kylaren och konstaterat att det finns eller inte finns fritt flöde igenom?
av Schmoyoho
#1074729
LarsBd skrev:
Schmoyoho skrev:jag tror stenhårt på att det är kylaren som är boven eftersom den blir så pass mycket varmare i överkant än nederkant.
Det är exakt vad kylaren ska göra, men har du spolat bara kylaren och konstaterat att det finns eller inte finns fritt flöde igenom?
Jo, även jag förstår att det. Något måste ju dock vara fel om nedre kylarslangen bara antar omgivningstemperaturen. Den är iskall i alla lägen och den ska väl t.o.m bli varm före den övre, alltså före termostaten börjar öppna ska man väl hunnit få upp värme i den nedre slangen också?

Jag har spolat kylaren och konstaterat att det båda gångerna var bra flöde igenom, samma sak om man spolar genom motorn. Rinner på bra.
av LarsBd
#1074784
Felet sitter inte i kylaren om det finns fritt flöde och nedre kylarslangen inte blir varm. Däremot skulle det kunna vara fel på en av slangarna som gör att cirkulationen hindras. Du kan även prova utan termostat för att se om problemet med varmgång kvarstår.
Finns det ett fel överhuvudtaget, har den kokat och tryckt ut vatten vid något tillfälle?
Sedan förstår jag inte hur det skulle vara möjlig för nedre slangen bli varmare än den den övre?
av rid54
#1074802
Det varma vattnet från motorn trycks in i ovandelen och rör sig nedåt i kanalerna och blir på vägen avkylt av luften. Om du har en klassisk kylfläkt så går den ju hela tiden och då är det ju effektiv kylning även när bilen står still. Så det är nog helt normalt att det är betydligt kallare i utloppet (nedre) än i inloppet. Termostaten bestämmer sedan hur mycket av det avkylda vattnet som behöver pytsas in i motorblocket genom att reglera hur mycket vatten från motorn som går igenom kylaren och hur mycket som går i "by-pass-röret" (allt beroende på hur varmt det är i topplocket, i kanalen där termostaten sitter).

Som nämnts kan ju cirkulationen påverkas av någon av de grova slangarna också. Om de är svullna eller att det inre skiktet bucklat sig så kan arean bli påverkad.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1074824
Schmoyoho skrev:Jo, även jag förstår att det. Något måste ju dock vara fel om nedre kylarslangen bara antar omgivningstemperaturen. Den är iskall i alla lägen och den ska väl t.o.m bli varm före den övre, alltså före termostaten börjar öppna ska man väl hunnit få upp värme i den nedre slangen också?
Det kan ju vara tätt kylaren även om det "rinner" vatten rakt igenom, Kylaren består ju av en massa celler som vattnet rinner uppifrån och ner i och blir det tätt i en sådan cell så stoppas hela det "röret" (uppifrån och ner) för cirkulation. Det finns (tror jag) ungefär 3 (kanske 4) rader djupt och 30 (kanske 40) rader brett och även om 3/4 av dom är mer eller mindre täta så funkar det (i vissa fall) att köra ändå, men det blir mer och mer problem ju varmare väder det är och om det är mycket tomgångskörning. Kylarfläkten på en Amazon är inte "inklädd" med kåpa som på nyare bilar så när bilen står stilla kyler det inte lika bra som på nyare bilar med kåpa. Ett säkert "kort" är att "ta loss" kylaren och väga den, den är säkert "sk--tung". Det är ju järn den är fylld med om den är tät. Det fyller nerifrån och upp så det mesta ligger i botten på kylaren, och är det fyllt upp till (eller nästan) botten av rören så hindrar det ju cirkulationen. Kylaren på nyare bilar (70-talet och framåt) har "liggande" kylare (rören går från vänster till höger) bl.a just för att "skräpet" samlas i botten. Vet inte om man kan få fram vikten på en bra kylare, ny kylare idag är ju aluminium och plast så det är ju inte direkt jämnförbart, men det finns säkert någon som har en bra kylare "stående" annars kan jag väga min gamla kylare till 740-in. Den är alu. och plast men är ju större så det blir kanske närmare. Den byttes för att där inte är uttag för temp. givaren för kylfläkten till AC-n och är nästan ny (Biltemas, c:a 6 - 7 år i trafik). Innan du vet med säkerhet att kylaren är ok tycker jag att du ska "fokusera" på den och då slangarna till och från kylaren
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]