Schmoyoho skrev:Men jag tänker angående spolning att det kanske inte lossnar?
Jag har en instruktionsbok till en Volvo T24 från början av -50-talet. På den tiden användes/fanns inte glykol utan man använde i huvudsak 2 olika vägar. Antingen blandade man ut kylarvattnet med sprit och var noga med att täcka för kylaren. Eller så tappade man ur kylarvattnet. Det senare var nog det vanligaste på traktorer eftersom dom användes inte på vinterhalvåret. Problemet bli då att det rostar "hejvillt" i kylsystemet, och det lägger sig ett lager längst ner i motorbrocket och i kylaren. I instuktionsboken (dom var väldigt mer innehållsrika "på den tiden") står det hur man "löser" detta (fyndigt eller

). Det står (ordagrant) så,
Man upplöser 1 kg vanlig soda i 20 liter kokhett vatten. Kylsystemet tömmes, och sodalösningen påfylles. Man låter därefter motorn gå med en filt eller dylikt över kylaren så länge att kokning uppstår. Sodalösningen hålles vid denna temperatur i c:a 20 minuter, varefter den avtappas och kylsystemet genomspolas med rent vatten. Under kokningen skall påfyllningslocket vara avtaget.
Detta kallar jag instruktionsbok.
Det var verkligen "stabila saker" som byggdes på den tiden, försök
inte följa dessa instruktioner på Volvos nya VEA-motorer, eller någon annan motor byggd i aluminium. Amazon motorn däremot skulle säkert klara det även om jag inte skulle våga prova i 20 minuter. Men ordentligt varm motor och "lätt kokning" skule säkert funka. Framför allt när det gäller att spola motorn, spola baklänges alltså nerifrån och upp i kylaren (övre slangen borttagen), bakifrån och fram l blocket (termostaten borttagen), sitter en plugg, e.v en kran för detta ändamål längst bak under grenröret och från slangen som går till vattenpumpen, genom värmepaketet (öppen värmekran). Om det kulle uppstå läck någonstans är det ett tecken på att något hade varit på väg att gå sönder snart i alla fall, inte att något blivit fel. Det har skrivits om maskindiskmedel, det är säkert en form av sodalösning men jag är ingen kemist. Soda heter natriumkarbonat, förväxla
inte med Kaustiksoda som är mycket starkare och heter natriumhydroxid