Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jocke76
Har en 945 Turbo -98 som går ryckigt. Problemet verkar sitta någonstans i kraftöverföringen eftersom motorn går bra. Exempelvis när man gasar eller släpper gasen så blir det ett ryck. Vart kan felet sitta? ??:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
Det "känns" inget (typ vibrationer)i kaross, säten, ratt eller i kopplingspedalen vid start?? I så fall kan det "härledas" till kraftöverföringen, typ Hardyskiva, kardankors e.v från bakaxeln
av jocke76
lennarte skrev:Det "känns" inget (typ vibrationer)i kaross, säten, ratt eller i kopplingspedalen vid start?? I så fall kan det "härledas" till kraftöverföringen, typ Hardyskiva, kardankors e.v från bakaxeln
Ibland kan det kännas som om kopplingen "hugger" när man släpper upp den... I övrigt inga vibrationer. Är det komplicerat att byta kardankors och/eller hardyskivan?
av jocke76
sicnarf skrev:Har du sökt efter svar i sökrutan? Kan finnas tusen olika orsaker. Allt från dålig tändstift, dålig luftfilter, dålig bränslefilter, luftläckage till dålig tändbox. Skriv volvo 940 rycker och kolla igenom dessa trådar. . http://www.jagrullar.se/forum/search.php
Tror jag kan begränsa felsökningen till kraftöverföringen då motorn går felfritt. Är mer när man trycker till på gasen eller släpper gasen snabbt som rycken uppstår.
av NilsO
Jag tror allt som behövs är att lyfta motorn lite, men jag har inte gjort det själv. Jag tror det skiljer lite mellan tidiga och sena årsmodeller (eller mellan tidiga 740 och 940), och mellan manuell och automat.
Däck dimensioner

Ja har coils på bilen (vanlig bil som laglig[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]