Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Återigen behöver jag konsultera expertisen här. Jag är grymt tacksam för alla bra råd jag fått. Här kommer mitt bryderi.

jag är ute i vildmarken och behöver ladda utrustning. Jag laddar med en effekt av ca 200-500w.
Jag har låtit motorn stå på tomgång hela dan men tänkte att det kanske kunde finnas bättre alternativ.
Jag står int stilla hela tiden utan åker en stund emellanåt.
Jag har läst igenom el i bagagerumstrådarna på denna fina sammanställning.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=79224

Jag tänkte ställa ett djupurladdningsbart/fritidsbatteri i bagagerummet och funderar på hur jag ska ladda det.
Jag funderar på att knycka el från de reservsäkringsplatser som finns i säkringsdosan bak medelst något som ser ut som denna.
http://s.aliexpress.com/mm6JZfiy
Jag tänkte mig 4 st , eller kankse 5, med vardera en 10 a säkring i. Flera ger större kontaktyta och skulle matningen till reservplatserna vara gjord för blott 10 el 15 A så klarar jag mig ändå. På enklaste sätt drar jag en grov sladd ut i säkrings luckskarven
Minus hittar jag tex vid reservhjulet.
Så länge jag inte har bakrutesvärmen i, som jag för övrigt aldrig använt och mycket väl kan ta ur säkringarna ifrån då jag bara behöver vara ute i busken sommartid, så tänker jag att det inte kan bli ett större strömuttag än vad matningen till bakre säkringsdosan är gjord för.
Skulle mitt förbrukarbatteri vara så stort/urladdat att den önskar mer än 40 A så går säkringarna och jag märker att batteriet drog mycket.
När den önskar så mycket ström torde spänningen sjunka något och laddningen därmed även avta. Det lär uppstå en jämvikt.
Jag har ett bättre begagnat 200Ah agm batteri i bilen nu som jag laddar med sladd hemma men jag vill kunna ladda under gång. Jag tror att det rymmer ca 100-150AhDet fiffiga är att jag vill inte att det ska dra något när motorn inte går och det torde jag uppnått på detta vis så när som på startsekundrarna.

En variant om startsekundrarna är ett problem är att ta elen som skulle till bakrutesvärmaren. Då kan jag bekvämt styra laddningen framifrån med knappen. Får bilen spunk om jag använder någon av mina föreslagna metoder?
Många använder förbrukare men min anpassar förbrukning efter "tillgång" och förbrukar mindre ju lägre spänning som tillhandahålls.
Ett alternativ är att plocka ut 12 och driva batteriladdare som laddar men det känns som en omväg när det redan finns utmärkt laddfunktion och de billiga laddarna laddar med betydligt lägre effekter.

Så gott folk, vad sägs?
Med vänlig hälsning,
Karl
Måste du hade det i bilen är det hela grejen?
Vet inte om det är så bra att ha bilen på tomgång hela dagen, med lägsta varvtal men det får någon annan svara på.
Om inte så måste de ju vara smidgare att skaffa ett elverk med det laddar du batteriet eller plockar ut 12 volt direkt.
tex
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... er/elverk/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... er/Elverk/
Poängen med att ha ett stort djupurladdningsbart extra batteri i bilen är väl att du tar ut det ur bilen och laddar i väggkontakten hemma innan du åker ut i vildmarken. Då behöver det inte kopplas in i bilen överhuvudtaget utan kopplas bara upp mot de förbrukare som du vill driva eller ladda upp ute i vildmarken.

Att ladda upp det extra batteriet med hjälp av motorn ser jag ingen större poäng med. Om du tänker dig att djupurladda det extra batteriet måste du koppla bort det från bilen vid urladdningen. Annars laddar du även ur det ordinarie startbatteriet och det vill du inte. Och när du sedan kopplar in det extra batteriet igen måste du hålla motorn/generatorn igång. Annars går ström från startbatteriet till det djupurladdade extrabatteriet och det vill du inte heller.

När det extra batteriet är urladdat kan du helt enkelt köra motorn/generatorn, liksom tidigare. Bilen tar inte skada av att stå på tomgång. Inte heller är den någon jättelik miljöbov. Men det är förstås en fördel om du kör bränslevärmare innan du drar igång den om det är kallt ute.
Hej och tack för input.
Jag lämnar gärna bilen låst utan ett elverk laddare och prylar stående bredvid utsatt för väder vind och korpfingrar.
Batteriet är tungt och jag är vek. Jag behöver hjälp med att lyfta in det.
Lastsäkringen tog säkert 10 min, kanske kan gå på 5 när jag är van. Jag vill inte lyfta in det och ibland står jag över natten där jag inte har el...
Jag trodde att elen till bakrutevärmaren inte var inkopplad när bilen var avstängd, därmed så skulle startbatteriet vara intakt när jag ska starta.
Kan jag få fram 40 A genom att trycka på bakrutesvärmarknappen så tycker jag det är en fenomenal ide.
Sen trycker jag igen så är den urkopplad. Skulle jag glömma så kopplas den ur automatiskt när jag stänger av bilen tänker jag.
Jag tänkte mig inte att du skulle ha några prylar ståendes ute utan ha allt inne i bilen. Men om du har problem med att lyfta ur och i det extra batteriet när det behöver laddas kan jag förstå att den lösning jag föreslog inte är den bästa. Bakrutedefrostern är säkert inte inkopplad när bilen är avstängd och det kanske funkar att koppla som du tänker dig och slå på laddningen av extrabatteriet via defrosterknappen. Vet dock inte hur laddningsregulatorn funkar när den möts av två olika batterier med vitt skild laddningsnivå.
Jag har en bra amperemätare.
Jag tänkte ladda ur mitt förbrukarbatteri och koppla in amperemätaren mellan startbatteriet och förbrukarbatteriet med grova kablar. Aperemätaren mäter även spänning så jag kommer att se hur mycket spänningen sjunker. Sen varvar jag upp motorn och ser om spänningen och strömmen ökar.
Då har jag får svaret på hur mycket batteriet drar när det är inkopplat och om 40 A räcker och i så fall med hur mycket marginal vid tomgång och när jag kör på.
Har jag marginal så går jag in via bakrutevärmarens kopplingar.
Finns ju även DC-DC laddare, så slipper du gå via en inverter om du vill ha fristående system. Kanske blir dyrt om du vill komma upp i effekt dock. Ex. http://www.ebay.com/itm/OPTIMATE-DC-DC- ... SwhcJWQ318

Annars får du ju lätt på en 100 W solcell på en takbox om du inte står i mörkaste skogen och kan parkera i solen...
frasse4 skrev:Finns ju även DC-DC laddare, så slipper du gå via en inverter om du vill ha fristående system. Kanske blir dyrt om du vill komma upp i effekt dock. Ex. http://www.ebay.com/itm/OPTIMATE-DC-DC- ... SwhcJWQ318

Annars får du ju lätt på en 100 W solcell på en takbox om du inte står i mörkaste skogen och kan parkera i solen...
Japp jag har kikat på sånna. Just det där exet kommer aldrig överbelasta något och det tar 100 timmar att ladda batteriet...

Tricket med att koppla i den på ordinarie system kan bli bra, om nu inte bilen får spunk för att elen går till ett batteri i stället för en bakrutesvärmare.
Apropå detta med att få "spunk": Hur reagerar bilens spännings-/laddningsregulator på en situation där det möts av ett fulladdat batteri på normal plats plus ett helt urdraget batteri på annan plats. Generatorn klarar sannolikt att leverera den ström som det urladdade batteriet kan svälja. Men mår det batteriet bra av att laddas med den spänning som spännings-/laddningsregulatorn i detta läge väljer att leverera? Ett batteri mår ju inte bra av att få för mycket ström vid laddning därför att laddspänningen läggs för högt. Du kan också få problem med att batteriet gasar vilket också är en säkerhetsrisk, speciellt i ett litet slutet utrymme som en bil. Det ordinarie batteriet sitter ju normalt i välventilerat utrymme eller har särskild ventileringsslang. Men kan du ordna samma sak för extrabatteriet?

Sedan är frågan under vilka omständigheter du tänker dig att ladda extrabatteriet. Om det är tänkt att ske vid normal körning därför att du ändå har behov av att förflytta dig kan jag kanske se en poäng med ditt tilltänkta arrangemang. Men om i huvudsak är tänkt att ske via tomgångskörning kan jag inte se någon större poäng med extrabatteriet överhuvudtaget. Lika bra att ladda den utrustning du behöver ladda direkt med bilens generator i så fall.

@Lövet , Kanske i den ordningen vi får[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]