Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kebne
har bytt skivor bak för några månader sedan och sedan var det ju en 2:a på besiktningen på p-bromsen, ingen bromsverkan vänster sida.
Det var handbromsbackarnas belägg som släppt (limningen) helt på vänstra sidan. Jag skulle ha bytt backar samtidigt som skivan men nåväl.
Nu har jag bytt backar och satt i hop det hela igen.
Problemet är att jag inte kan justera höger bak speciellt bra eftersom backarna hugger i bromsytan. Om jag drar fram bromsskivan för hand så släpper det och jag kan känna samma motstånd som jag justerat in på vänster sida. Men slutar jag dra fram skivan så hugger det tag igen.
Har även noterat att jag kan föra bromskivan med/moturs och det glappar lite - som om backarna rör sig mellan ändstoppen.
Så är det inte på vänstra sidan, där är det mjukt och fint och inga konstigheter.
Hade exakt samma symptom och problem för några månader sedan när jag bara bytte skivorna.
Jag misstänker att bromsbackarna inte löper helt fritt. Det ser faktiskt ut som om de ligger an mot bromsskölden upptill. Vad kan jag göra? Klart jag kan kanske ta isär på bägge sidor samtidigt så jag kan jämföra lite bättre hur det ser ut. Men känns som det är något som är trasigt eller galet. Men vad?
av kebne
Jag testade lossa på spakjusteringen och justerade återigen vid bromsbackarna. Vart mycket bättre tyckte jag. Kanske helt bra? Får väl se vad bilprovningen säger. Tycker ändå att bromsbackarna
"glappade" mer på höger än på vänster sida när jag med handkraft drar med/moturs.
av *pettson*
kebne skrev:Jag testade lossa på spakjusteringen och justerade återigen vid bromsbackarna. Vart mycket bättre tyckte jag. Kanske helt bra? Får väl se vad bilprovningen säger. Tycker ändå att bromsbackarna
"glappade" mer på höger än på vänster sida när jag med handkraft drar med/moturs.

Lossa spakjusteringen
Justera ut vid hjulen så att dom låser.
Släpp 2-3 hack (kan krävas upp till 5) ute vid hjulen.
Sen kontrollera om hjulen låser vid 5-8 hack.
Gör det inte så? Justera spakhöjden vid spakjusteringen.

Hmm känner att sökfunktionen är nånting väldigt underskattat på alla forum som finns..
av Kena
Håller med dej ang. sökfunktionen. Skulle vara guld om någon orkade göra en "how to do" tråd helst med bilder så skulle det finnas beskrivning på ett ställe. Man blir lite leds när det finns 25 trådar om tex. handbromsjustering och tillslut orkar man inte svara på samma fråga när svaret finns sedan tidigare.
av *pettson*
Kena skrev:Håller med dej ang. sökfunktionen. Skulle vara guld om någon orkade göra en "how to do" tråd helst med bilder så skulle det finnas beskrivning på ett ställe. Man blir lite leds när det finns 25 trådar om tex. handbromsjustering och tillslut orkar man inte svara på samma fråga när svaret finns sedan tidigare.
jag har inte gjort mej nåt för web utan jag gjorde mej en på *just nu* 1850 sidors pdf handbok över 850 så att man minns det viktigaste man inte gör varje dag.. :idea:
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]