Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av III
Har just fått överta en 745 -92, tänkte få lite fason på den. Hastighetsmätaren rör sig inte förrns vid 40 km/h och visar inte rätt förrns vid 55 km/h, sen stiger den inte längre än till 80 km/h. Några teorier om vad som är fel och lämplig lösning?
av NilsO
Det är vanligt att hastighetsmätaren går sönder på årsmodellerna 91–92. Det är själva mätaren som går sönder, och lösningen är att byta hela instrumenthuset, att byta bara hastighetsmätaren, att reparera hastighetsmätaren eller låta någon annan reparera hastighetsmätaren.

Men innan man gör det kan man kolla så ledningarna till givaren vid bakaxeln är hela. De rör sig när man kör, och sitter lite utsatta. Det är inte särskilt troligt att felet ligger där på dessa årsmodeller, men det är enkelt att kolla. Hastighetsgivaren sitter på baksidan av differentialklumpen. Man kommer enkelt åt den om man hissar upp bakvagnen och pallar upp bilen så att bakhjulen hänger fritt. (Det är svårare att komma åt den om bilen står på bakhjulen.)
av III
Hastighetsmätaren rör sig ibland i låga farter men oftast inte under 40 km/h. I 50 visar den 30 sen ökar det fort, i 50 visar den rätt och det gör den till och med 80, sen ökar den inte mera. Får försöka få tag i annat mätarhus eller kolla lödningar, sökte runt och såg att det är vanligt fel. Finns det olika mätarhus? Har haft 940 och då justeras klockan via en plastpinne som kom ut ur märarhuset, här justeras den via knappar vid reostaten.
av NilsO
Årsmodellerna 1991 och 1992 har samma instrumenthus (alltså både 740 och 940). Årsmodeller från 1994 och framåt skiljer. Årsmodell 1993 kan jag inte säga på rak arm om det är samma som på 91–92.

Om man inte kan reparera det själv så finns (eller har åtminstone funnits) en figur som säljer renoverade hastighetsmätare eller kompletta instrumenthus till 740 och 940 på Blocket. Jag skulle hellre satsa på ett sådant än att köpa ett på skroten, just eftersom det är väldigt vanligt att de krånglar.
av NilsO
Jag hade ändå satsat på en renoverad, om jag inte kunde reparera den själv. (Det finns även andra än den som nämns ovan som renoverar/reparerar.)

Volvo sålde hastighetsmätaren (som antagligen är det som krånglar) som reservdel, kanske gör de fortfarande det. Jag googlade lite och mätaren till 91–92 verkar faktiskt också gå att beställa ny på diverse ställen på nätet, kostar kring 3000:-.

Åtminstone om man köper den på Volvo får man då en nollad mätare där en av siffrorna på räkneverket har en avvikande färg, vilket signalerar att instrumentet är utbytt (och att körsträckan alltså inte stämmer).
av ulfs
När jag lämnade mitt instrument i Fjugesta till 940:n betalade jag 1000:-+moms+frakt. Har även skickat ett från Skoda till honom för samma kostnad.

Till 940:n var det ABS som han lödde om och även till tankmätaren i förebyggande syfte samt ny belysning.
Till Skodan slocknade hela instrumentet med jämna mellanrum. Den reparationen + nytt glas kostade 1250+moms+frakt.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]