Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
MathiasS skrev:
På b-kort är det olovligt eftersom totalvikten sannolikt överstiger 3500kg. Det framkom efter mitt inlägg att David verkar ha b+.
Blir brottsrubriceringen olovlig körning?
Att man inte får är automatiskt inte olovlig körning. Det är därför många biltransporter och hästtransporter reggas ner.
Originalvikten utgör olovlig körning, men nerreggat och lika tung kärra utgör överlass. Stor skillnad i brottsskalan.
av davidlevin
Tack för all hjälp! Kanonbra att kunna få så här tydliga svar på detta som känns relativt krångligt. Nu känner jag att jag åtminstone har hyfsat grepp om det hela tack vare er.

Levde ju i tron om att en stor familje-Volvo utan problem enkelt skulle kunna dra en relativt liten husvagn om jag tog B96-kortet, men så lätt var det ju inte.

Blir nog att köpa husvagnen och dra den "nästan tom" första sommaren för att sedan byta till en annan bil med D4-motorn till kommande somrar.

Känns lurigt det där med att man inte kan lita på vikten i pappren. Vänder man sig till bilprovningen för att få vagnen kontrollvägd så man har rätt siffror att utgå från?

Tack än en gång för all hjälp!
av mattish
Det finns gott om vågstationer som man kan köra in på. Finns även längs med vägarna ibland.
Alt. kan man åka till ett grustag eller liknande och hoppas att man får väga.
Användarvisningsbild
av MathiasS
mattish skrev:
MathiasS skrev:
På b-kort är det olovligt eftersom totalvikten sannolikt överstiger 3500kg. Det framkom efter mitt inlägg att David verkar ha b+.
Blir brottsrubriceringen olovlig körning?
Att man inte får är automatiskt inte olovlig körning. Det är därför många biltransporter och hästtransporter reggas ner.
Originalvikten utgör olovlig körning, men nerreggat och lika tung kärra utgör överlass. Stor skillnad i brottsskalan.
Ja, du sa det ju även själv i ditt förra inlägg. Om du saknar behörighet för kombinationen så blir ju det påföljden, om du lastar för mycket, på en kombo du får köra, blir det böter för överlass.

Har man reggat ner vikten på trailern så får man ju köra den, men får överlass som du säger. Men jag vet inte om det är så klokt. Överlass. Kan bli väldigt dyrt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Problemet med överlast är att reglerna är skrivna av någon som uppenbarligen enbart tänkte på lastbilar. Påföljden är relaterad till hur stor överlasten är i procent av tillåten lastkapacitet. För en lastbil som kanske lastar 12 ton är några hundra kilo inte många procent. Men för en husvagn, speciellt en sådan som bara har liten lastkapacitet, blir det kvickt många procent.
Antag att en vagn med en registrerad tjänstevikt på 1400 kg har en maxlast på 200 kg (totalvikt 1600 kg, alltså). Sen finns det en tolerans på angiven tjänstevikt om 5 %, vilket innebär att den kan vara 1470 kg utan att det är något formellt fel. Men totalvikten gäller ändå! Ovanpå detta så blir vagnarna ofta lite tyngre när de använts ett tag, eftersom trävirket suger åt sig fukt.

Bygger man sedan på sin vagn med tillbehör som luftkonditionering, mover, mikrovågsugn, kaffebryggare, TV, extra batteri för att driva allt, då knaprar man en hel del på lastvikten. Att sedan stoppa in mat, kläder och lite annat pyssel som väger 200 kg (den ursprungliga lastvikten) är inte svårt alls. Men nu har vi alltså 200 kg personlig utrustning, 60 kg teknisk utrustning i vagnen, 70 kg diff på tjänstevikten från början och några kg vatten bundet i konstruktionen. Totalt har vi lastat vagnen till en bruttovikt om 1740 kg. En överlast på 140 kg, eller 70 % jämfört med tillåtna 200 kg last. En överlast på 70 % är tillräcklig för att gå till åklagare, som kan åtala för vårdslöshet i trafik, med följande böter och indragning av körkort. Även om överlasten håller sig till 90 kg (45 %) är bötesbeloppet där 4000 kronor, vilket för många är en kännbar utgift.

Har man då ovanpå detta en V70 D2, så har man med stor sannolikhet också överskridit högsta tillåtna släpvagnsvikt. Därmed gör man sig skyldig till ytterligare en överlastförseelse på samma gång. Denna kan bötfällas separat, om nu inte Tusse Batong har en glad dag och nöjer sig med att lagföra en förseelese (förmodligen då den värsta av dem).

Återigen, sannolikheten att åka dit är nog inte speciellt stor, men man ska ju i alla fall vara medveten om vilken risk man tar innan man tar den.

För olovlig körning av bil är praxis indraget körkort i sex månader. För specialfallet att man saknat E-behörighet, trots att sådan krävs, utfärdas dock normalt bara en varning, om inte förseelsen är att betrakta som grov (upprepade fall, jättesläp påhängt).
av Assarsson
Z28 skrev:Om man har en totalvikt på 1600 kg och bruttovikt på 1740 kg så är det INTE 70% överlast!
Det beror på fler parametrar.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av polestar
Z28 skrev:Om man har en totalvikt på 1600 kg och bruttovikt på 1740 kg så är det INTE 70% överlast!
Jo om du refererar till apersson850 :s exempel med maxlast 200kg.

Jag är imponerad av apersson850:s kunskaper i detta och andra ämnen (trådar) ! :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Tack för komplimangen.
Jag råkar vara uppvuxen i ett åkeri, och lastbilar är fortfarande en sjuka som går i släkten.
av Assarsson
Om jag inte missminner mig helt så orsakades nuvarande överlastberäkningar av något snille på 70-talet som ville hindra åkare från att regelmässigt köra överlastade. Det var ganska billig böter då.

Husvagnar hamnade i samma slev.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]

Hello ! Dörrstängning (Låskista)V&[…]