Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har kört flera omgångar av Pirelli Scorpions Assimetrico, original från Volvo.

Är det det allra minsta fuktigt eller blött är greppet skrämmande dåligt.

Samma om man behöver tvärnita. Skrämmande dåligt grepp, gummit är svinhårt och bara kasar och kasar.

Fick på continentaldäck. Nu kan man bromsa så hårt att man tror ögonen ska poppa ur huvudet utan att det släpper, det är tryggt när det kliver ut en älg ur skogen.

Men de kostar för de slits fort.
spårandet hos P2-orna beror på mjuka länkarmsbussningar
Efterföljande bilserie, Y20, har i stället en uppsjö av olika länkarmar med lite annorlunda utformning
milktrucker skrev: Ett mjukt däck är ett dåligt däck generellt sett, det tappar skärpan riktigt varma dagar samtidigt som det slits onödigt fort och har lång bromssträcka.
Hårda däck är bra sommardäck, men även bra på våta vägar - där mjuka däck är chanslösa
Tvärs om, självklart ska gummit vara mjukt för maximal friktion. Du blandar ihop det med sajpning.

Titta på de däck som har absolut bäst grepp på asfalt, STCC däcken, F1 däcken, dragrace däcken som klarar att överföra 4000-6000 hk på två hjul utan att släppa, alla dessa är supermjuka (när de har värmts upp efter hård körning är de näst intill kletiga, så mjuka är de) men har maximalt stöd i anliggningsytan då de är slicks eller har exteremt breda mönsterklackar. Att ett mjukt vinterdäck inte fungerar på en varm asfaltväg är för att det har noll stöd i anläggningytan dä de har så fina sajpningar att hela mönstret flexar och tappar greppet.

Såg att STCC däcken är så mjuka att de slits för 1 kr/meter man kör :-O)
kletiga däck ja, självfallet greppar de.

har provat diverse olika däck och mjukast greppar inte alltid bäst. T ex är vredestein vilka är tämligen mjuka, men de klår inte exklusivare däck som faktiskt är bättre
Jag har kört scorpion däcken i fyra år nu och jag tycker dom är helt okej, jag har inte upplevt som som hala. Jag tror dock det finns två olika scorpion, ett par zero och ett par "vanliga", eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av ER
Som jag skrev, inte imponerad av Continentaldäcket då det INTE hafe något at erbjuda över Pirellidäcket, nu kan jag bara tala för årgång 2015+ av det däcket som inte är så halt som det vill låta framstås då det INTE var nån skillnad vid testet förra sommaren med en ny bil och Contis däck och min äldre med Pirellidäck, eller så var bromsarna på nya bilen rent skit från fabrik alt mina bet som dom skulle.
Om du missat så är XC70 INGEN banracer, det är en skogsmulle, vardagsbil som fungerar på grusväg, våt gräsmatta, på halare underlag, där vanliga bilar inte normalt vill vara, så 0-100 vid trafikljus, varvtider m
ner till ICA är orelevanta för biltypen. Behovet av "klisterdäck" som småpojkarna vill ha på sina överstylade och vrålade V70 är obefintligt då Contis däck inte erbjuder bättre grepp idag, kan ha varit så för 5-6 år sedan men inte idag om inte jag klarar av att locka fram den skillnaden.
MartinS skrev:Jag har kört scorpion däcken i fyra år nu och jag tycker dom är helt okej, jag har inte upplevt som som hala. Jag tror dock det finns två olika scorpion, ett par zero och ett par "vanliga", eller har jag fel?
Finns tom. tre varianter, STR, Verde (AO) och Assimetrico Zero varav jag aldrig skulle peta på dom två första.
ER skrev:S
Om du missat så är XC70 INGEN banracer, det är en skogsmulle, vardagsbil som fungerar på grusväg, våt gräsmatta, på halare underlag, där vanliga bilar inte normalt vill vara, så 0-100 vid trafikljus, varvtider m
ner till ICA är orelevanta för biltypen.
Vad har jag missat ???

Efter att vanlig svensk Älg två ggr dykt upp framför bilen och Pirelli Scorpion Assimetrico däcken bara kanar och greppar noll med sitt stenhårda gummi på vanlig svensk landsväg i 90 km(h så är det verkligen inga säkra däck i mina ögon.

Continentaldäcken greppar på ett helt annat sätt.

Det finns ju en anledning till att Pirelli däcken håller dubbelt så lång körstäcka innan de är slut. Det går inte att trolla med knäna, man kan inte får extremt lång livslängd och bra grepp på samma gång.

Assimetrico är för den som vill åka riktigt billgt, milkostnaden är ju hälften, men till priset av greppet.
Som sagt, jag har kört på Scorpion Zero i många år och aldrig upplevt dom som hala eller med dålig bromsprestanda.
VolvoB20 skrev:Det finns ju en anledning till att Pirelli däcken håller dubbelt så lång körstäcka innan de är slut. Det går inte att trolla med knäna, man kan inte får extremt lång livslängd och bra grepp på samma gång.
Nu vet jag inget om greppet hos just de däcksmodeller ni diskuterar här. Men Michelin lyckas ju uppenbarligen med konststycket att göra däck som håller väldigt länge och dessutom greppar väldigt bra. I ADACs test av sommardäck förra året blev Michelin Primacy 3 (205/55 R16 91V) bästa däck. Det var inte bara överlägset bäst ifråga om livslängd (tillsammans med Michelin Energy Saver Plus) utan hade även bäst grepp på torr asfalt (tillsammans med Continental Premium Contact 5). Även våtgreppet var bra om än inte allra bäst.

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... 55-R16.htm

En helt annan sak som slog mig när jag gic[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]