Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av davidlevin
Hej!

Har en V70 D2 (2014, aut, momentum, teknikpaket) och funderar på att köpa husvagn. Varför får min bil bara dra 1300 kg när samma bil med D4-motorn får dra 1800 kg? Är det inte samma bil trots olika motorer?

Skulle gärna vilja förstå denna (stora) skillnad.

Mvh David
Användarvisningsbild
av apersson850
Dels finns det krav på att bilarna ska orka dra igång sin släpvagnsvikt upprepade gånger i en viss lutning, dels sägs det vara så att Volvo tätade igen en del kylluftintag och kanske gjorde något mer för att få ner förbrukningen på den lilla motorn. Detta ska då innebära att den inte tål belastningen av tyngre släp än så.
av davidlevin
Tack apersson850, då förstår jag. Tolkar det som att jag alltså kan köra lugnt och fint i några mil, om jag håller koll på temperaturen och allt, även med en husvagn på 1400 kg på d2:an utan att dragkroken ramlar av eller att något annat allvarligt händer. Får sedan satsa på en d4 nästa gång det är dags att byta bil...
av davidlevin
Hm, nej det var inte min mening. Jag ställer ju frågan för att slippa göra något kriminellt :-) Blandade ihop tjänstevikt och totalvikt tidigare, ber om ursäkt. Har nu läst på lite:

Nu övergår nog frågan till att handla om släpvagnsvikter istället, och ligger därmed kanske under fel kategori, men hoppas ni kan hjälpa mig att förstå ändå...

Jag testar min bil och den husvagn jag vill köpa i Transportstyrelsens släpvagnskalkylator och får följande resultat:
Jag får dra husvagnen men bara lasta den med 72 kilo. Släpvagnen har en tjänstevikt på 1228 kg (och totalvikt på 1400 kg), så jag kan köra den lagligt (med utökad B-behörighet) om jag ser 72 kg som maxvikt istället för 172 som vagnen egentligen är gjord för.

Är det rätt uppfattat? Tänker att jag isåfall bara har gasol, vattendunkar, mat och kläder i husvagnen och packar så mycket tungt som möjligt i bilen istället. Får ju lasta bilen med 490 kg (exkl förare) plus 100 kg på taket om jag förstår Volvos hemsida rätt.

Vad gör det då för skillnad om jag då skulle ha lite mer i husvagnen och lite mindre i bilen? Enligt resonemanget i svaret jag fick ovan skall ju motorn orka uppför backar o.s.v, men 1300+490 är ju lika mycket som exempelvis 1400+390? Kan dragkroken lossna, eller är det bromsarna på bilen som är inte klarar påfrestningeb, eller något annat?

Tacksam för hjälp som gör att jag förstår detta. Vill ju som sagt undvika olaglig körning, men ändå kunna köpa den husvagn som jag vill ha utan att behöva byta bil, om det är möjligt...

Var är begränsningen?

Mvh David
av Daniel73
Är bilen begränsad till 1300kg så får du med b/b96 inte dra släp med registrerad totalvikt överstigande detta, oavsett vad släpet råkar väga just då.

Med be får du dra ett släp som väger max 1300kg vid tillfället oavsett om det har högre totalvikt.

Med en v70 d2 är du alltså hänvisad till mindre och lättare husvagnar vilket gör den till en värdelös dragbil för husvagnar.

Släpvagnskalkylatorn har en hel del brister och du bör kontrollräkna manuellt.
Användarvisningsbild
av MathiasS
David, ja det låter rätt. Oavsett körkort kan din husvagn inte lastas mer än 72 kg för då uppnås maximal släpvagnsvikt på bilen.

B-kort funkar inte pga att sammanlagt totalvikt överstiger 3500kg. Med B+ klarar du dig.

Ibland blir det ju lite fåniga effekter av släpvagnsreglerna, skillnaden mellan att lasta i husvagnen och bilen är att du kör fordonskombination du inte har behörighet för och ev också med överlast.

Rent tekniskt lär det inte spela någon roll för bilen.

Tänk på att i bilens maximala lastvikt ska du även räkna in passagerare och kultryck, tror du kommer inse att semesterpackningen inte är i närheten av att rymmas inom dessa vikter....

daniel73, ditt inlägg är fel, släpvsgnsreglerna uppdaterades i januari 2013.
Användarvisningsbild
av apersson850
När det gäller körkortsbehörigheten är det alltså sammanlagda totalvikterna som gäller. Bil plus vagn.
Med B-kort får man ha max 3500 kg, med B96 max 4250 kg och med BE beror det på när kortet är taget, men vi kan säga "tillräckligt".

I mitt eget fall har bilen 2400 kg totalvikt. Alltså får jag dra en vagn med max 1100 kg totalvikt på B, 1850 kg totalvikt med B96 och vad som helst med det BE jag själv har.

När det sen gäller bilens max släpvagnsvikt så gäller den släpets bruttovikt, alltså vad det väger just nu, med den last det råkar ha. Den husvagn jag äger har en tjänstevikt på 1240 kg. Den får du alltså dra efter din bil, om den är i det närmaste tom. I verkligheten väger även till synes tömda vagnar mer än den registrerade tjänstevikten, så om man ska vara helt säker måste man köra till en fordonsvåg och väga vagnen. Det är den verkliga vikten som gäller, inte vad som står på pappret!

MathiasS har alltså helt rätt ovan. Med nästan tom vagn får du dra den, men det kommer inte att bli lätt att komma dit. Det säger mig min egen erfarenhet.
Dessutom har han rätt i att det inte är någon teknisk skillnad på var massan finns. Men det är en juridisk. Så det är tillåtet att lasta bilen full men bara ha lite grand i vagnen, trots att det inte är tillåtet att flytta över 100 kg av lasten till vagnen.
Men kroken ramlar inte av. Varken bilens balkar eller krokarna är speciellt klena på en bil där motorn satt en lägre begränsning. Du gör dig skyldig till överlast om du överstiger bilens max tillåtna släpvagnsvikt och olovlig körning om du överskrider högsta tillåtna sammanlagda totalvikt för ditt körkort.

Notera att "bara" gasol, mat, vatten och kläder i en husvagn ofta spräcker maxlasten för vagnen redan där. Dessutom är bilens maxlast 490 kg i det här fallet. Där ingår inte en förare på 80 kg, men passagerare, bagage där bak, last på taket och vagnens kultryck räknas ihop. Notera att vagnens kultryck egentligen räknas två gånger, för dels ingår det i vagnens bruttovikt, dels ska det ingå i bilens lastvikt. Men vid en ev. vägning längs vägen är det ofta så att man väger vagnen kopplad till bilen, och då får man bara med kultrycket en gång. Lite hårklyverier det där.

Som redan sagts har Daniel73 fel i både första och sista meningen i inlägget ovan. Bilens begränsning har ingenting med totalvikten att göra och släpvagnskalkylatorn räknar rätt. Just de frågorna har inget med regeländringen 2013 att göra.

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]

Har för set spricka i "brändslesugg[…]