Hm, nej det var inte min mening. Jag ställer ju frågan för att slippa göra något kriminellt

Blandade ihop tjänstevikt och totalvikt tidigare, ber om ursäkt. Har nu läst på lite:
Nu övergår nog frågan till att handla om släpvagnsvikter istället, och ligger därmed kanske under fel kategori, men hoppas ni kan hjälpa mig att förstå ändå...
Jag testar min bil och den husvagn jag vill köpa i Transportstyrelsens släpvagnskalkylator och får följande resultat:
Jag får dra husvagnen men bara lasta den med 72 kilo. Släpvagnen har en tjänstevikt på 1228 kg (och totalvikt på 1400 kg), så jag kan köra den lagligt (med utökad B-behörighet) om jag ser 72 kg som maxvikt istället för 172 som vagnen egentligen är gjord för.
Är det rätt uppfattat? Tänker att jag isåfall bara har gasol, vattendunkar, mat och kläder i husvagnen och packar så mycket tungt som möjligt i bilen istället. Får ju lasta bilen med 490 kg (exkl förare) plus 100 kg på taket om jag förstår Volvos hemsida rätt.
Vad gör det då för skillnad om jag då skulle ha lite mer i husvagnen och lite mindre i bilen? Enligt resonemanget i svaret jag fick ovan skall ju motorn orka uppför backar o.s.v, men 1300+490 är ju lika mycket som exempelvis 1400+390? Kan dragkroken lossna, eller är det bromsarna på bilen som är inte klarar påfrestningeb, eller något annat?
Tacksam för hjälp som gör att jag förstår detta. Vill ju som sagt undvika olaglig körning, men ändå kunna köpa den husvagn som jag vill ha utan att behöva byta bil, om det är möjligt...
Var är begränsningen?
Mvh David